veiligheid beugelriemen/zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

veiligheid beugelriemen/zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:52

Hoi

Beetje aparte titel, maar ik zit met het volgende probleem. De beugelophanghaakjes aan mijn zadel schieten te snel open naar mijn idee waardoor tijdens onverwachtte acties van mijn pony en mijn reactie als ruiter daarop de beugelriem(en) losschieten van mijn zadel.

Het is nu al 3 (!) keer onnodig gebeurd. 1x tijdens een endurancewedstrijd was ik aan het galoperen. Door een sprong opzij verloor ik mijn evenwicht en net toen ik mij enigsinds herstelt had lag ik alsnog op de grond, omdat mijn beugelriem van mijn zadel afschoot.
Gelukkig niks aan de hand en heb de wedstrijd uitgereden. Niet over nagedacht en dacht dat ik gewoon niet goed gekeken had of alles wel goed zat...

Een paar maanden geleden was mijn pony stout tijdens een les en vloog de bak door met een vliegensvlugge draai en vlak voor de hoek ging hij in de remmen. Ik had blijven zitten... als mijn beugelriem niet van zadel was afgeschoten op dat moment *zucht*

Gisteren ging ik in mijn eentje buitenrijden in het bos. Wil na een tijdje gaan galoperen en geef de hulp. Mijn pony sprong heel groot aan met een klein bokje van baldadigheid. Dit had ik niet echt verwacht (doet hij namelijk niet vaak) en ik vloog naar voren. Lag op zijn nek... Zei zachtjes Ho Levi, hooo maar en gelukkig na een paar meter stopte hij en kon ik weer goed gaan zitten.

Wat bleek... mijn linkerbeugelriem was van mijn zadel af!
Dit mag toch niet zomaar steeds gebeuren... Dit is het eerste zadel waarbij dit steeds gebeurd. Best wel gevaarlijk dat dit gebeurd zonder dat dit noodzakelijk is (bijvb bij het blijven hangen als je al naast je paard hangt)

Die beugelriem ophang haakjes zijn blijkbaar te soepel. Weten jullie misschien een oplossing, hoe kan ik dit in de toekomst beter vorkomen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:06

Helemaal niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:20

Lijkt me ook een best lastig probleem, heb er zelf geen ervaring mee eigenlijk.

Wat zegt je zadelmaker ervan? Misschien kunnen er nieuwe zijstukjes opgezet worden?

LovesHerPony

Re: veiligheid beugelriemen/zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:08

zadelmaker laten controleren.

Misschien versleten? Of los?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:24

Versleten kan niet. Het zadel is nog maar 2 jaar oud ongeveer. Het lijkt mij gewoon zo goed geolied zeg maar dat ze heel makkelijk "open" en weer "dicht" gaan. Wel makkelijk met het verwisselen van beugelriemen enzo, maarja...

Ramsesje

Re: veiligheid beugelriemen/zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:52

Heb er echt geen ervaring mee omdat ik die dingen openlaat omdat ik ze gevaarlijk vind omdat ze nooit open gaan wanneer nodig (omgekeerde van jou dus) ik zou er even met je zadelmaker over praten want dit zou inderdaad niet mogen misschien kunnen er nieuwe op geplaatst worden

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:23

Het kan zijn dat de stijgbeugelhaken te schuin op de boom geplaatst zijn zodat ze naar beneden wijzen en de stijgbeugel dus makkelijk omlaag kan glijden. Of ze zitten niet op de juiste plek waardoor je door je beenligging de stijgbeugelriem naar achteren haalt.
Dit kan een goede zadelmaker of msfc-er voor je controleren en indien nodig (én mogelijk) veranderen.

Laat je niet verleiden tot het vastzetten van het uiteinde ook al heb je er nu last van, het is juist de bedoeling dat de beugel los kan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:48

Ibonn schreef:
Laat je niet verleiden tot het vastzetten van het uiteinde ook al heb je er nu last van, het is juist de bedoeling dat de beugel los kan.

Nee dat zal ik zeker niet doen hoor, wanneer het wél nodig is moet de riem juist van mijn zadel afgaan, dus laat zeker niet die dingen vastzetten :)

Ik ga eens praten met een aantal zadelmakers uit de buurt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:56

Ibonn schreef:

Tja als het er geen andere oplossing is voor het probleem dan zou dit wel kunnen, als je er dan veiligheidsbeugels aan doet dan is het wel weer veilig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:38

Veiligheidsbeugels vertrouw in niet, in elk geval niet die met elastieken eraan :)