Kruislings of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Kruislings of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:57

Heey,

Ik wil bitloos gaan rijden met mijn verzorgpony maar ben aan het twijfelen tussen een kruislingshoofdstel of kaptoom.. Ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen...
Ik heb al het 1 en ander gelezen op internet, maar ik weet het niet...

Alvast bedankt!
Groetjes Raänne (horselove154)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:59

Verplaatst van NA naar HAR.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:01

tja dat zou je toch echt uit moeten proberen, maar over het algemeen wordt een kaptoom niet gebruikt om te rijden dacht ik...
en kruislings is voor sommige paarden heel onduidelijk, maar andere rijden er zo mee weg...

heb je wel eens op een gewoon halster gereden?
zo ja, hoe ging dat?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 15:03

siskeh: Oke, zal wat proberen... Ik heb gisteren met het halster gereden, dat ging op zich wel goed, Naar rechts ging zeer goed, naar links wat minder.. (dit was met bit eigenlijk ook zo maar nu was het iets lastiger..)

siskeh

Re: Kruislings of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:09

oke, nou dan zou denk ik een gewoon touwhalster ook wel kunnen....( is ook wat goedkoper)maar dan moet je hem wel goed omdoen, anders kan je net zo goed(of beter) een gewoon halster om doen..

ik hoor van kruislings wel verschillende verhalen, het is zo paardafhankelijk...

maar hier is nog een onderzoek naar bitloze hoofdstellen, misschien dat je daar wat aan hebt:http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:05

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:45

zelf vind ik kruislings een drama en rijd ik gewoon op een dik leren halster, of met de s hackemore van barefoot

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:44

Heey,

Vandaag heb ik weer gereden met de pony.
Het ging goed, ik heb haar gewone hoofdstel gebruikt, heb het bit er af gehaald, de teugels aan die dingen gedaan waar
het bit aan vast zit (weet de naam niet) en dat onder de neusriem gedaan (zat iets strakker en lager dan normaal).
Zo heb ik ongeveer een uurtje goed kunnen rijden!
Wat mij wel opvalt is het volgende:
- Draaien naar links gaat iets lastiger.
- Ik heb het gevoel dat ik minder controle heb, heb een beetje schrik dat de pony sneller zal gaan rennen)
- De pony ontspant meer, komt ook meer aan de teugel.
- De pony schuimt minder.
Ik ben eerlijk gezecht wel al aan het twijfelen of ik verder wil gaan met bitloos rijden, zeker als ik vanaf mei alleen een buitenritten mag maken (ben dan 16...) Hoe denken jullie daar over??

Ik zal de volgende keer foto's maken.
Groetjes Raänne

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:44

oke!
mmmm je zegt dat je de neusriem lager had, dat is meestal niet heel erg goed!
de neus is namelijk een heel belangrijk punt, en ook heel gevoelig...

misschien is het voor je een optie om met iemand in de buurt die bitlooservaring heeft te gaan rijden/lessen
puur om bitloos te gaan rijden....

en ik weet eigenlijk niet of het kan, maar je zou misschien ook een(emielvoestachtig) touwhalster onder het hoofdstel kunnen doen en daarmee sturen....

wat je beschijft over de angst dat je paard ervandoorgaat is iets wat heel veel voorkomt....maar er zijn ook juist mensen die meer durven doen als het paard geen bit in heeft, omdat ze minder bang zijn hem pijn te doen...

een bitloosinstructeur die ik ken heeft soms mensen die echt niet zonder bit durven, maar ongemerkt maakt de instructrice de teugels dan nietmeer vast aan het bit, en achteraf komen ze er dan achter dat ze bitloos hebben gereden...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:34

siskeh: Bedankt voor je reactie! Ik zal de neusriem voortaan op de gewone hoogte laten en zien hoe dat gaat. Het is niet echt een mogelijkheid om bitloos les te nemen hier in de buurt, bij mij in de buurt wordt er nog niet veel bitloos gereden en er zal dus ook geen les te krijgen zijn..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

mmm zou dat niet een questie van zoeken zijn?
tja ik weet het ook niet hoor.... maar als je eenmaal in het nh wereldje zit lijkt het alsof je overal wel een bitloos iemand kan vinden....

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:44

Ik zal nog eens gaan zoeken op internet..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:45

of op bokt!( klopt het dat je vlak bij gent woont)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:48

Ja, ik woon vlak bij Gent (ong. half uurtje met de auto)