Zadel vraagje!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

Zadel vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:04

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over me zadel.

Heb net een ander dressuurzadel gekocht maar nou heb ik er net even meegereden alleen gestapt en toen gleed hij naar achter.
Ik neem aan dat het zadel dan gewoon niet past Of hebben jullie een idee waardoor het komt.
Want wil geen zadel die niet past.

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:07

Heeft er een zadelmaker naar dit zadel gekeken?

aira2005

Re: Zadel vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:09

Nee die heeft er niet naar gekeken!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:10

Wie heeft er dan wel naar gekeken? Een zadel dat naar achter schuift, ligt dan dus gewoon niet goed, ongeacht wat voor rug het paard dan heeft.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:11

Ik heb daarnaar gekeken en ik zag dat hij niet lekker zat en dus naar achter ging en mijn vraag is dus of het zadel dan niet goed ligt of dat het ergens anders aan lag!
Laatst bijgewerkt door aira2005 op 20-02-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:12

En ben het niet met je eens dat het zadel dan perse niet goed ligt bij haar misschien wel maar dat wil misschien iets zeggen over haar rug! Het is een JC zadel dus zou zeggen dat hij niet zomaar slecht is!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:17

Als het zadel naar achteren schuift ligt het vaak niet goed, zoals je al zegt weet niet hoe je paard z'n rug is maar schuiven is vaak niet goed. Je kan ook kijken hoe de haren eronder liggen nadat je met het zadel gereden hebt (zonder dekje).

Valt me op dat veel mensen gelijk hameren over een zadelmaker, je kan er ook eerst gewoon normaal iemand of zelf naar kijken en dan pas evt zadelmaker. Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet. Twijfel je echt kan je altijd zadelmaker inschakelen, maar waarom meteen iemand inschakelen als je in dit geval zelf ook wel ziet dat het niet goed ligt. Ieder z'n keus hoor :)
Laatst bijgewerkt door Lousje22 op 20-02-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:19

Oke dank je wel voor je antwoord! Daar heb ik wat aan. Hij ligt dus niet goed! Dan zal ik voor een ander gaan kijken!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:20

Succes ermee! ;)

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:21

Maar nog een vraag hij zit dus eigelijk te los?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:24

Lousje22 schreef:
Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet.

Wat heeft het niveau van springen met de kijk op zadels te maken :? precies helemaal niks :D

Aan de TS ip kan je er vanuit gaan dat als het zadel naar achteren schuift het niet past. Soms is het dan wel passend te krijgen met een aantal aanpassingen. Daarvoor is de blik van een zadelmaker wel handig :)
JC's zijn niet per definitie slecht, maar het moet wel passen :)

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:25

Lousje22 schreef:
Succes ermee! ;)

Denk dat je zelf ook wel snapt dat ik bedoelde: heeft ze zomaar een zadel gekocht en er op gelegd, of heeft iemand anders gekeken of dit zadel juist is voor het paard. Tja, word altijd zo makkelijk gedaan over zadels, maar het is zo belangrijk dat hij goed ligt. Daarmee worden zoveel problemen mee voorkomen.
@ TS : Hoop dat je zadel '' probleem " gauw opgelost wordt :)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:25

Lousje22 schreef:
Valt me op dat veel mensen gelijk hameren over een zadelmaker, je kan er ook eerst gewoon normaal iemand of zelf naar kijken en dan pas evt zadelmaker. Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet. Twijfel je echt kan je altijd zadelmaker inschakelen, maar waarom meteen iemand inschakelen als je in dit geval zelf ook wel ziet dat het niet goed ligt. Ieder z'n keus hoor :)

Iemand die zelf constateert dat het zadel schuift en dan op bokt gaat vragen of haar zadel goed ligt, moet in mijn ogen iemand inschakelen die er verstand van heeft. Of dat iemand is met veel kennis of een zadelmaker dat is inderdaad ieder zn keuze.

Maar aan de TS... Ik hoop voor je paard dat je niet de keuze voor een zadel af laat hangen van wat mensen hier antwoorden op basis van de informatie die je geeft. Laat er iemand die er veel vanaf weet naar kijken!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:29

Nou uhhh iemand die al lang in de paarden zit zal er vast ook wel wat kijk op hebben aangezien hij z'n zadels zelf ook koopt hé. En kan je ook op een normale manier zeggen :?
Niet iedereen die lang of hoog niveau rijdt zal er kijk op hebben dat klopt, maar hij had dat wel.. Zo iemand zal er zoizo meer verstand van hebben dan iemand die wat minder lang in de paarden zit.

En zette er ook bij dat je altijd als je het niet weet een zadelmaker kan laten kijken, niet dat je dat niet moet doen. Goed zadel is zeker belangrijk.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:31

Ben het eens met Bonechi.. als je zelf al weet dat het zadel schuift, lijkt mij het duidelijk dat het zadel niet past.. En ik zou er zeker niet op bezuinigen.. Een zadelmaker er naar laten kijken kan geen kwaad, tbv je paard.

@Lousje: ik vond het ook een beetje vreemd, ik laat toch echt liever iemand kijken die verstand van zadels heeft, dan van springen. Het moge duidelijk zijn dat een zadelmaker mogelijke oorzaken/problemen kan benoemen en dit kan aanpassen.

Onderleggers zijn uit den boze in mijn ogen, veroorzaken een hoop leed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:33

het schuiven van een zadel kan komen doordat de OF de kussens achteraan niet "dik" genoeg gevuld zijn voor de bouw van jou paard OF de brug te breed is op de schoft (maar dan zou het ook te diep moeten zakken op de schoft) OF net te smal, dan schuift het naar achteren waar er minder schoft is of zit knel bovenop de schoft. Maar schuiven is hoe dan ook geen goed teken.
En het is niet omdat het een duur zadel is dat het überhaupt goed moet passen op jou paard. Zoals sommigen zeggen beter een goedkoop zadel dat perfect past dan een zeer duur dat niet past.

Als je een zadel past, steeds zonder onderlegger en voelen of het ergens knelt, de kussens overal contact maken en het zadel dragen waar nodig. Indien dit ok, rijden zonder dekje en daarna kijken naar de afdruk van de kussens, overal gelijkmatig geen opgeruwde haren, blijft de afdruk achter de uitloper van de schouderkop+spier,... Vraag steeds iemand die al wat evaring heeft voor een eerste opinie, maar een zadelpasser of maker is nog altijd het beste.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:34

Bonechi_ schreef:
Lousje22 schreef:

Iemand die zelf constateert dat het zadel schuift en dan op bokt gaat vragen of haar zadel goed ligt, moet in mijn ogen iemand inschakelen die er verstand van heeft. Of dat iemand is met veel kennis of een zadelmaker dat is inderdaad ieder zn keuze.

Maar aan de TS... Ik hoop voor je paard dat je niet de keuze voor een zadel af laat hangen van wat mensen hier antwoorden op basis van de informatie die je geeft. Laat er iemand die er veel vanaf weet naar kijken!

Als je goed gekeken heb zei ik al dat ik vond dat het zadel niet goed lag! Mijn vraag was daarin tegen of het misschien ergens anders aan kon liggen! Beter lezen voordat je commetaar geef! En ik wil zeker geen slecht zadel daarom vraag ik het ook!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:37

petitparis schreef:
het schuiven van een zadel kan komen doordat de OF de kussens achteraan niet "dik" genoeg gevuld zijn voor de bouw van jou paard OF de brug te breed is op de schoft (maar dan zou het ook te diep moeten zakken op de schoft) OF net te smal, dan schuift het naar achteren waar er minder schoft is of zit knel bovenop de schoft. Maar schuiven is hoe dan ook geen goed teken.
En het is niet omdat het een duur zadel is dat het überhaupt goed moet passen op jou paard. Zoals sommigen zeggen beter een goedkoop zadel dat perfect past dan een zeer duur dat niet past.

Als je een zadel past, steeds zonder onderlegger en voelen of het ergens knelt, de kussens overal contact maken en het zadel dragen waar nodig. Indien dit ok, rijden zonder dekje en daarna kijken naar de afdruk van de kussens, overal gelijkmatig geen opgeruwde haren, blijft de afdruk achter de uitloper van de schouderkop+spier,... Vraag steeds iemand die al wat evaring heeft voor een eerste opinie, maar een zadelpasser of maker is nog altijd het beste.

Nee precies zeg ook niet dat een duur zadel goed is hoor, maar zei begon meteen het zadel is niet goed terwijl het ook gewoon niet kan passen op mijn paard maar het zadel wel goed is!
En bedankt voor je antwoord!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:38

sjakie schreef:
Lousje22 schreef:
Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet.

Wat heeft het niveau van springen met de kijk op zadels te maken :? precies helemaal niks :D

Aan de TS ip kan je er vanuit gaan dat als het zadel naar achteren schuift het niet past. Soms is het dan wel passend te krijgen met een aantal aanpassingen. Daarvoor is de blik van een zadelmaker wel handig :)
JC's zijn niet per definitie slecht, maar het moet wel passen :)

Oke ik zal er iemand bij halen om er naar te kijken! Maar ik haal dan wel een ander zadel want weet dat deze al niet goed zit omdat hij naar achter schuift!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:43

als je een nieuw zadel koopt, kopen ze van de winkel toch ook meestal passen. Of zoek iemand die verschillende modellen (nieuw of 2de hands) meebrengt en dan past. heel handig, dan moet je zel niet steeds over en weer zeulen met een zadel.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:44

Ja precies dat is wel een goed idee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:51

Ik heb enkele maanden geleden een zadelpasser laten komen om mijn zadel te controleren en een 2de hands dressuurzadel te kopen. Die man vroeg op voorhand een foto en wat info qua bouw, stokmaat en gewicht en kwam langs met een zadel of 8 en paste deze indien nodig de vulling nog wat aan aan de bouw van je paard. heel handig;)

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:53

Dat is zeker handig! Hoop dat hier iemand ook in de buurt zit die dat doet!
En kan je ook nog zeggen wat voor prijsklasse je wil enzo?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:01

ik heb toen mijn prijsklasse opgegeven, want ik had een beperkt budget (vandaar 2de hands). Maar de grootte van de keuze, hangt daar natuurlijk wel vanaf hé. Hopelijk vind je zo iemand in de buurt.
succes!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:09

Ik kan maar 1 advies geven, haal er aub een deskundige zadelmaker of zadelpasser bij (http://www.msfc.nl) die een gevarieerd aanbod aan zadels heeft (verschillende boomtypes) . Een slecht passend zadel kan ontzettend veel leed veroorzaken bij een paard.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn ook goede zadelpasser die in heel Nederland komen. Kijk uit voor commerciele ruiterzaken!