Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Miszy schreef:aslo@ enkel gebroken is voor een paard van 3 of 4 jaar of voor C- pony of kleiner..
Terug on topic: sommige paarden vinden een enkelgebroken bitje prettiger, andere juist een dubbelgebroken, of juist een stangetje of hack of noem maar op. Er zijn zo veel verschillende opties wat betreft mondstukken, ringen, al dan niet hefboomtoestanden en een overvloed aan keus voor bitloze optomingen tegenwoordig. Wat voor jouw paardje het prettigste bitje is moet je zelf uitvogelen. Ik ben fan van het dubbelgebroken mondstuk met een plat tussenstukje, maar dat wil niet zeggen dat mijn paard dat ook is
Miszy schreef:joviban@ zonder bit is geen optie.. hij kan nog wel wat hyper zijn..
aslo@ enkel gebroken is voor een paard van 3 of 4 jaar of voor C- pony of kleiner..
En standaard is nou normaal niet dik of dun..

hestejente schreef:Leeftijd of stokmaat heeft echt helemaal, maar dan ook helemaal NIETS te maken met de voorkeur van een paard/pony voor een bepaald bit.
Hntj schreef:Misschien een sperriem der om knopen
Als ik die van mij ook alleen met hoge neusriem rijd, kan ik ook niks beginnen
En met een arabier zou ik persoonlijk, voor een dubbelgebroken gaan.
meer rust in de mond dan een enkelgebroken
roxxxiejjj schreef:Mijn pony doet ook weleens zijn mond open met rijden, maakt niet uit wat ik doe, of mijn teugels nou los zijn of niet, met longeren doet hij het ook. Hij is ook erg druk. Ook heb ik bitloos geprobeert, hij was in de bak iets drukker dan normaal en buiten ging hij steigeren en remmen, hij was een soort van in paniek. Dus dit was ook geen oplossing. Ik rijd zelf gewoon met een dubbelgebroken watertrens en een appelbitje, als ik af en toe met dat appelbitje rijdt wordt hij neit zo stug en houd hij zijn mond dicht. Als hij hem weer opendoet en ik die appel er weer een paar dagen in doe loopt hij weer lekker. Zijn tanden worden ook elk jaar gedaan en nagekeken. Succes ermee!
Hntj schreef:En met een arabier zou ik persoonlijk, voor een dubbelgebroken gaan.
meer rust in de mond dan een enkelgebroken
Ook de ringen spelen daarbij een rol, hoe vaster de ringen, hoe stabieler het bit ligt. De vraag is dus: heeft het paard van TS liever veel of juist weinig beweging in de mond? Wil hij lekker met het bit kunnen spelen of wordt hij daar juist onrustig van? En als ze dat weet kan ze gaan bekijken wat voor mondstuk en ringen voor haar geschikt zijn.Miszy schreef:Sorry maar ik rij M1 hoor dus dan kan ik moeilijk met een bitloos hoofdstel rijden dan kijken ze me ook een beetje raar aan.. En bij een bitloos hoofdstel kan ik hem moeilijk aan de teugel rijden want dan moeten ze ook meer berg opwaatse houding tonen.
Dus ik heb liever een bit ik zat aan een dubbelgebroken D -trens te denken met rubber maar ik weet niet of die wel dubbelgebroken is..
Heeft iemand daar ervaringen mee?