nadeel van een zadel met cair systeem is dat het slecht tegen vorst kan. Dus je zadelkamer moet vorstvrij zijn. Verder is cair voor het paard meestal prettiger dan zonder cair.
1Boefje
Geplaatst: 19-02-09 16:59
jaclovesluci schreef:
Ik wil een Wintec zadel kopen, maar ik twijfel of met of zonder cair het beste is. Wat zijn de voor- en nadelen?
Ik heb er nog 1 te koop 18" met cair systeem. Zit zo lekker!
Persoonlijk vind ik Wintec verschrikkelijk zitten. Ik zelf heb het niet maar ik moest onlangs een vriendin haar paardje rijden en zij heeft een Wintec. Ik heb het er echt vanaf gehaald. Ik vind het enorm hard zitten. Neen voor mij geen Wintec. Maar dat is eerder persoonlijk denk ik
Meert
Geplaatst: 19-02-09 17:30
Ik heb zelf een Wintec zonder cair, zit prima en ligt goed op mijn paard. Wintec heeft trouwens allemaal nieuwe dressuurmodellen volgens mij allemaal wel met cair.
Valerie_V
Geplaatst: 19-02-09 19:42
Flosje446 schreef:
Ik heb zelf een Wintec zonder cair, zit prima en ligt goed op mijn paard. Wintec heeft trouwens allemaal nieuwe dressuurmodellen volgens mij allemaal wel met cair.
waar kun je die nieuwe modellen zien dan? ik heb net op de site gekeken en daar heb ik nog geen nieuwe modellen gezien!
Meert
Geplaatst: 19-02-09 20:49
Dat is raar want gisteren stonden die nieuwe modellen er wel op. Hier staan er iig 3 op, klik. Er waren volgens de site van Wintec 5 of 6 nieuwe dressuurmodellen waarvan 1 of 2 ponyzadels.
Ik heb één met cair, en ben er tevreden over. Ik vind Wintec juist reuze lekker zitten (allemaal persoonlijk) Eén van de redenen dat ik voor een Wintec ging was omdat ik het zo'n mooi plat, no nonsense, geen onzinnige kussens, geen banaan-zit, zadel vind! Laat je helemaal vrij in je zit.
Ik had een cair, maar op een gegeven moment paste het zadel niet goed meer en moest worden bijgevuld. Aan het cair systeem kun je niets meer veranderen maar onder de luchtkussens zit een extra laag waar gevuld kan worden. Helaas resultaat "zadel niet meer fatsoenlijk te gebruiken en een nieuw moeten kopen" Verder vond ik het een zalig zadel om mee te rijden.
ik heb ook een wintec met cair & vind het een prima zadel. heb het ook bij lagere temperaturen in de garage laten liggen en vervolgens gecheckt, maar het cair system was niet hard geworden zoals je weleens hoort
Ik heb een Wintec zonder Cair. Ben er nog steeds zeer tevreden over. Heb het 1.5 jaar 2x/week gebruikt, 5 jaar op zolder gelegd en nu gebruik ik het terug 3x/week. Is nog steeds in prima staat (op enkele schoonheidsfoutjes door mijn eigen toedoen) en moet nog niet bijgevuld worden. Je kan indien nodig er "CAIR-kussens" in steken als je vind dat het moet bijgevuld worden, want gewoon bijvullen gaat niet of is moeilijk (hebben ze mij wijsgemaakt, dus schiet me niet af als het niet klopt). Ken mensen met het nieuwere CAIR-model, maar heb niet veel verschil gemerkt. Misschien is het ook omdat het zadel eigenlijk niet goed past op hun paard (schuift namelijk naar achter).
Ik heb wel eens horen zeggen dat het makkelijker is om een wintec zonder cair aan te passen dan een met cair. Maar voor een goede zadelmaker mag dat uiteindelijk niet uitmaken he
oei, Flosje, ik heb die links bekeken, maar dat vind ik lelijke zadels zeg! Vooral die eerste! Dat is niet wat ik bedoel met ''lekker vrij in je zit laten''!!!
Ik hoop dat ze de oudere modellen ook nog blijven maken.
Valerie_V
Geplaatst: 21-02-09 10:31
Ik vind het ook niet de mooiste zadels de nieuwe wanneer zouden ze eigenlijk te koop zijn? ik zou de'r best wel eens op willen zitten!
Phrono
Geplaatst: 21-02-09 10:36
Ik vind die nieuwe wel mooi, vooral het model met die mooie kniewrogen (kopie bates innova)! Ik heb al even geinformeerd maar deze zijn nog niet in het bruin leverbaar, en ook niet zonder cair volgens mij.
Dus helaas.. Ik heb de wintec isabell in bruin besteld deze week. zónder cair. Zit er aan te denken om er evt. nog flair kussens in te laten bouwen.
lelle
Geplaatst: 21-02-09 10:38
Heb een wintec zonder en met cair, ik persoonlijk vindt het een fijn zadel. Dat van vorstvrij bewaren ken ik niet, snap eigenlijk ook niet wat er mis kan gaan, we praten toch niet over vloeistof in het zadel?
Het verschil met of zonder cair is dat zonder cair het zadel na enige tijd naar je paard gaat staan. Als je met cair hebt/wilt zit er een soort 'vering' in, dus het behoud (bijna) altijd dezelfde vorm
jaclovesluci
Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-09 11:07
Iedereen bedankt voor het reageren op mijn vraag, heb inmiddels bij Reiterlive.de een Wintec 2000 met Cair besteld. Levert dit bedrijf snel??
Cair is foam in plastic. In foam zit altijd kleine luchtbelletjes en daarom heet het lucht. Cair is slecht bij te vullen en wordt vaak hard in de winter (het foam dus). Wil je lucht ga dan voor flair, wil je dat niet ga dan gewoon voor wol, dat is tenminste fatsoenlijk aan te passen. Flair is trouwens ook een flink stuk duurder (500 euro om in te bouwen)
Phrono
Geplaatst: 24-02-09 19:37
jaclovesluci schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren op mijn vraag, heb inmiddels bij Reiterlive.de een Wintec 2000 met Cair besteld. Levert dit bedrijf snel??
Ik heb mijn zadel daar ook in bestelling, wacht geduldig af.
kitty_gomez
Geplaatst: 22-03-09 16:31
.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Sissi87
Geplaatst: 22-03-09 16:39
Ik heb van iemand anders vernomen dat cair ook niet goed tegen warmte kan, dus dat hij dan "wat" zachter word, als hij nou hermetisch is afgesloten is het wat anders, maar je kan hem zelf "of door iemand anders" bij laten vullen, zegt mij al genoeg...