Hoe teugels schoonmaken ( veel huidvet ) ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Hoe teugels schoonmaken ( veel huidvet ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:02

Hoi,

Iedere keer weer die vieze teugels.
Ik maak ze schoon met de botte kant van een mesje , zoveel huidvet zit er telkens op.
Hoe doen jullie dat ?

Groetjes,

Maris

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:03

Mesje?
Zo... Volgens mij moet je het niet zo laten aankoeken. Desnoods doe je het iedere week met zadelzeep, is beter dan dat huidvet of zweet.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:04

Ik gebruikte altijd zadelzeep om de teugels schoontemaken en vervolgens een laagje vet eroverheen zodat het niet uitdroogde.

AnnebelleVD

Re: Hoe teugels schoonmaken ( veel huidvet ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:07

Ik ook zadelzeep, geen vloeibare of uit een spraybus (?) maar gewoon zo'n hard blok zeep en dan lekker zepen, ideaal! worden ze heerlijk zacht van en daarna afdrogen.
Of Horsemans' One Step, zit in een potje en werkt ook super!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:10

Harrebarre, ik zou dat paard eerst eens gaan poetsen!

En dan de teugels na het rijden even afnemen met zadelzeep. Elke keer invetten zou ik niet doen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:16

Wat voor teugels, springteugels/dressuurteugels, nylon/rubber/leer (dan wel gevlochten, aan één zijde, met nopjes, etc. etc.)

Dat maakt uit voor de oplossing.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:55

Leren teugels.
En het is al zo na een weekje rijden !
Zadelzeep helpt niet voldoende .....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:01

Leer moet je inderdaad gewoon de vuiligheid eraf schrapen als het zo snel zo dik is. Gewoon een standaard dag voor nemen, sommige paarden hebben dat. Zadelzeep maakt het vaak dan niet voldoende schoon. Er moet dan best wat huidvet af.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:04

Misschien moet ik toch maar eens gaan denken aan andere teugels ....!? Wordt b.v. webband ook ze snel vies ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:14

Ik zou gaan voor kunststof teugels, zoals die van Marylot, die kun je schoonmaken met wat water en zeep of in de vaatwasser. En dan je leren teugels voor netjes... of anders iets van stoffen hoesjes om je teugels, hoesjes die je dan af en toe in de wasmachine gooit?

Springteugels lijken me niet zo geschikt, doordat er een gedeelte van stof is zul je dat helemaaaaaal lastig schoon krijgen, aangezien je dat met de hand moet doen omdat de teugels ivm het leer niet in de machine kunnen...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:15

Uit een ander topic:

Nouvel schreef:
bromfiets schreef:
Voordat je weer gaat vetten zou ik een emmer lauw water met een flinke scheut azijn nemen en met een sponsje je tuig schoonmaken. Even laten drogen en dan een dun laagje olie er op smeren :)

is azijn goed voor leer?

bromfiets schreef:
Azijn werkt ontvettend en maakt het vuil goed los. Het is niet slecht voor het leer en het werkt beter dan de spulletjes uit de ruitersportwinkels :)

Daarnaast over het poetsen van je paard: sommige paarden hebben nou eenmaal een onwijs vette huid/vacht.
Bij mijn paard is dat overigens helemaal verdwenen na een bezoek van de osteopaat. Die heeft iets gedaan, ik weet niet wat. Maar ze zei dat het met de hormoonhuishouding te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:16

Elke keer na het rijden er even een vochtige lap overheen, scheelt je veel werk en inderdaad paard goed poetsen :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:18

Je zou ze een uurtje in de amoniak kunnen leggen. ( wel met water verdund!) Dan afspoelen en minimaal een nacht laten drogen. Vervolgens in de olie laten liggen of zeer goed invetten.
De amoniak trekt al het vuil uit het leer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:22

Ik poets mijn paard heel vaak, dus daar zit de oplossing niet idd.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:29

suleilitha schreef:
Elke keer na het rijden er even een vochtige lap overheen, scheelt je veel werk en inderdaad paard goed poetsen :D

Mijn idee ook.......
Webband teugels is imo ook de oplossing niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:30

Maris, dan zou je je teugel elke keer inderdaad na het rijden even moeten schoonmaken ;)
Ik doe dat altijd, dan heb je ook gelijk het zweet ervan af, haren etc. Nooit een probleem met teugels die heel vies zijn. Tenslotte spoel je je bit ook af.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:33

Misschien, alhoewel ik denk dat een vochtige lap al niet gaat werken tegen het vet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:44

Beetje zadelzeep of groene zeep erop dan, het is niet veel werk en je hebt gelijk je spullen weer schoon aan de kant ;)