[WN] kunststof of leer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

kunststof of leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:53

Hallo,

ik zit er aan te denken om voor de trektocht aankomende zomer een simpel westernzadel aan te schaffen.
geen duur luxe ding gewoon simpel een 2dehandsje.
is een kunststof beter of een leren?
en wat is beter gewoon 1 singel of een dubbele?

Ben niet zo super thuis in westernzadels, maar aangezien die het grootste oppervlakte hebben en dat verdelen lijkt het mij wel een optie voor de trektocht.

alvast bedankt!!

Romkabouter

Re: kunststof of leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:27

Koop 1 die goed past, anders heeft dat verdelen ook geen zin ;)
2 singels in onzin, je gaat er toch geen koeien aan binden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:33

Tja, zorg er vooral voor dat hij goed past idd.. Zadelexpert erbij halen is eigenlijk wel een vereiste voor een goed passend zadel ook bij een tweedehandse.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:51

Een kunstof zadel is goed hoior, zeker als je die van Wintec hebt maar hij moet wel passen.
Zolang hij goed past maakt het weinig uit of je leer of kunstof pakt, kunstof is wel lichter dus misschien voor trektochten wel een goed idee.
Bij leren zadels moet je niet teveel verwachten van goedkoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:22

Zolang je geen stevige heuvels in gaat heb je geen 2e singel nodig.
Verder blijkt goedkoop vaak duurkoop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:31

WN-AM -> WN-TR

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:29

Ik vind leer persoonlijk fijner. Ik vind kunststof zo "zweterig". Maar da's heel persoonlijk. En inderdaad; de pasvorm is het belangrijkst, zeker op een trektocht kan een slecht passend zadel voor problemen zorgen. Is het niet tijdens, dan wel na je tocht. En een schapenvachtje eronder gooien verhelpt dat niet. Dus: goed (laten) passen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:03

Ik prefereer toch ook leder! Maar geen nieuw leer, dat vind ik zo verschrikkelijk stijf ... :o
Zorg inderdaad dat je zadel heel goed past anders ga je problemen krijgen tijdens je trektocht!! Ik denk dat je voor een goed lederen 2de hands zadel toch al snel rond de 500€ à 600€ gaat zitten.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:20

dat is past is natuurlijk logisch.
ik ga niet bakken geld eraan uitgeven.
ik snap dat een duurder zadel langer meegaat dan een goedkope, maar een goedkope kan ook heel goed liggen.
ik wou gewoon weten wat beter/fijner is voor de trektocht.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:02

Hmmm, ik heb voor mijn lederen westernzadel langer op een wintec Isabelle dressuur gereden en ik vond het absoluut niet zweterig maar juist een aanrader!
Zeker als je niet teveel geld uit te geven hebt en je wilt daar toch goed kwaliteitsvol spul voor, dan vind ik wintec erg goed voor het geld.
En dan teminste het zadel wat ik had, maar enkele weken geleden heb ik de Wintec western in mijn handen gehad en ik vond het echt een mooi zadel, mooie afwerking en eigenlijk absoluut niet plastic achtig.

Nu rijd ik met leer, omdat voor Wodan de Wintec Western niet passend was.
Het voordeel van kuntsof vond ik wel dat je mooi in je zadel bleef 'plakken' haha ;)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:37

Ik heb zelf een wintec dressuur waar ik tevreden mee ben, maar qua westernzadels hebben ze maar twee maten (de laatste keer dat ik keek) en de kans dat dat past is dus een toevalstreffer. De pasvorm komt erg nauw bij een westernzadel, een engels zadel is veel makkelijker.

Het is altijd mogelijk dat je het geluk hebt voor een paar honderd euro een nette passende tweedehands op de kop te slaan, dat hangt ook af van de bouw van je paard, je hebt veel meer kans als jouw paard een Amerikaanse standaard maat heeft, en dat betekend vooral niet breder als 45'' achter de schouderbladen,een voldoende lange rug voor een 16'' zadel (en dan niet het zadel op de schouderbladen) en een aansingelpunt dat verder naar achteren kan als de full-positie.

Nu ben ik bang dat dat soort paarden erg zeldzaam zijn in Nederland dus ik geef je weinig kans. Dus ga ervanuit dat je behoorlijk in de buidel moet tasten.
Bovendien moet je behoorlijk trainen met een westernzadel als je paard dat niet gewend is; het heeft een veel groter oplegvlak.
Een trektocht van een paar dagen of een week kan je ook op een dressuur zadel rijden, er zijn verschillende manieren om bagage op een engels zadel te bevestigen. Je zou bv het boekje ''bepakt en bezakt'' kunnen kopen, bij de NVVR.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:40

Oh, en een dubbele singel is helemaal niet van toepassing! Dat is zelfs erg gevaarlijk, als je niet op dit moment aan het koeien ropen bent, of de Rocky mountains afdaalt, hoort zo'n tweede singel helemaal los te hangen, dat kan juist gevaarlijk zijn. Een dubbele singel is alleen voor werkende cowboys.

En je mag er ook zeker geen bagage aan vast maken!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:03

een back cinch word zelfs bij reiners gebruikt, in working cow en cutting competitie is het standaard.
mijn amerikaanse zadelmaak vrienden vertellen mij dat als er een back cinch rigging aan een zadel zit dit niet voor niets er aan zit en je het maar beter kan gebruiken, anders verstoort het de balans van je zadel.
een back cinch hoort bij het opzadelen als tweede vast gemaakt en bij het afdzadelen als eerste los gemaakt te worden en mag nooit los hangen, deze hoort aan te zitten,zodat het paard nooit een been er in vast kan krijgen.
ik hoop dat deze drie heren niet uit hun nek kletsen want ze maken gezamelijk zo''n honderdtachtig jaar zadels, dus ik hoop dat ze er verstand van hebben.
en de maten die ze in de V.S. hanteeren zijn ook gemaakt voor rijpaarden en niet voor trek paarden,"you don't ride a draft horse and you don't pull your wagon with a sadlle horse''

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:46

Nou ja wat een uitspraak, niks mis met Draft horses!

Ik denk idd ook wel dat als er zo'n back cinch aan het zadel zit je hem juist moet gebruiken, je ziet maar al te vaak dat mensen hem ontzettend los hebben hangen....

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:34

Een back cinch hoort ook los te hangen. Maar wel altijd met zo'n extra riempje vast aan de cincha.
Bijna iedereen in Nederland rijd pleasure of gewoon buitenritjes. In dit geval is een back cincha overbodig. Een back-cincha wordt gebruikt door working cowboys.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:46

Met los bedoel ik dat de flank cinch niet strak moet worden aangetrokken, maar ook niet 10 cm onder de buik mag hangen. Voor een normale vrijetijds ruite heeft hij echter geen enkele zin. Er zit op de meeste westernzadels een rear rigging-D omdat dat nu eenmaal op een cowboy zadel hoort, net zoals de horn.
Maar een doorsnee western zadel is niet sterk genoeg is om mee te ''ropen'', daarvoor koop je een ''Roper'', een horn en een rear cincha zijn bij de meeste zadels puur voor de sier.
Een ''roper'' is een stuk zwaarder, 30/40 kilo, en is anders geconstrueerd als de pleasure/ sport zadels waar hier voornamelijk mee gereden wordt.