Waarom ook weer geen elastische singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Waarom ook weer geen elastische singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:22

HC uit Spanje heeft ons ooit eens gewaarschuwd voor lange ritten geen elastische singel te gebruiken, maar ik weet niet meer waarom. Wie weet dat nog?
Hij had daar een bijna wiskundige uitleg voor die ik niet snapte en dus de uitleg mij ontging. Wie weet dat nog?
ik sta nl. op het punt een nieuwe singel aan te schaffen en wil wel direct een goede kopen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:31

Die "bijna wiskundige uitleg" van HC kennen we nu wel, zou ik mij niet teveel van aantrekken. Zelf heb ik een singel van Rossner, de gespen zitten aan een band die door een ring gaat, het verdeeld zelf de druk goed. De gesp richting buik heb ik aan 1 kant een gaatje langer omdat daar uiteraard de buik begint en het daar bij mijn paard strakker zou zitten dan bij het voorbeen. Met deze singel blijft nu de druk van de singel hetzelfde.
Bij elastiek kan het materiaal op den duur zijn rek en werking verliezen lijkt mij.

As_LoveYou

Re: Waarom ook weer geen elastische singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:30

Voor zover ik weet maakat het niet uit of je nou een elastische singel gebruikt of niet ;)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:32

PB HC eens zou ik zeggen, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom het niet zou mogen. Ik heb oa een Westip singel, en die is aardig elastiekig ;)

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:39

Ik heb een mooie leren singel van Kentucky met elastiek, maar helaas doet mijn paard het er niet zo geweldig op. Met aansingelen vind ik het zelf ook veel gemakkelijker (minder kracht nodig) maar of je hem dan toch te strak aantrekt?? Geen idee. Wel heel jammer want ik vind het wel mooier. Dus ik ben ook wel benieuwd wat mijn paard daar op tegen kan hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:42

mooier? je ziet er toch niks van? :?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:43

Huertecilla schreef:
garny95 schreef:
En er moet veel meer kennis gedeeld worden, in dit topic waren voor mij wel weer wat eyeopeners.

Wel, er ´moet´ helemaal niets hoor. Vragen staat vrij, antwoorden nog vrijerderder (bb) :D

Ook in dit topic heb je kunnen lezen dat het ´normaal´ is dat de boodschapper persoonlijk aangevallen wordt als de boodschap niet goed valt.

Dat ík op Bokt stukjes van wat ik doe deel en me door Bandida heb laten overtuigen (ere wie ere toekomt) de inhoud van mijn site te schrijven is uit dankbaarheid aan de vele generaties schrijvers die hun kennis door hun boeken aan mij hebben doorgegeven.

Wat MOET is de wil hebben om te leren. Heb je die niet, dan is de stap van nul naar één, naar ´bewuste onvaardigheid´ niet mogelijk. Dat ligt bij niemand anders dan bij jezelf.

Fijn dat jij dingen geleerd heb +:)+ en voor degenen die hun best gedaan hebben om een inhoudelijke bijdrage te leveren ook erg goed dat je dat schrijft.

hc

Nu de meeste rook opgetrokken lijkt en helder is dat de buigkracht op de ruggengraat wervelschade veroorzaakt naar een minder ´onzichtbaar´ aspect wat heel terecht eerder al even genoemd is.

Er is een grenswaarde voor de druk op zacht weefsel waarbij het niet meer goed functioneert; schade oploopt.
Dat blijkt 109 gram per vierkante centimeter te zijn.
Het is verstandig om vanwege de dynamiek van het paardrijden ook bij erg goed passende gewichtsverdelende panelen op de paardenrug uit te gaan van een marge en ongeveer 60% aan te houden. Die 60% is een empirische waarde dus komt niet uit de lucht vallen.
Je komt dan op 65 gram per vierkante centimeter.
De meeste dressuurzadels zijn niet genereus in het dragende oppervlak en 900 vierkante centimeter is al heel wat.
Dit betekent dat een vaardige ruiter van 58,5 kilo het maximum is voor duurlast op dit zadel.

Let nu heel goed op; een elastische singel trekt aan het zadel, het naar beneden tegen de rug en dat is hetzelfde als gewicht óp dat zadel. De spankracht van een elastische singel moet ópgeteld worden bij het ruitergewicht, dus áfgetrokken van wat de ruiter maximaal zou mogen wegen. Een spankracht van 10 kilo is ploep 10 kilo minder ruiter! In het voorbeeld 48,5 kilo. Oeps... Enneh, onafhankelijk van welk paard dit betreft :)*

Een niet-elastische singel mag niet strak zitten en oefent dan geen kracht op de rug uit.

Meet voor je eigen beeldvorming de dragende onderzijde van jouw zadel eens op.
Als je een elastische singel gebruikt, probeer dan eens te bepalen hoe hoog de spankracht ongeveer is.

Let wel, dit is voor dúúrlast. Zacht weefsel herstelt zich relatief makkelijk van korte overbelasting dus hoewel het niet goéd is, is kortstondig overschrijden van de grenswaarde geen onherstelbaar probleem.
Je kan nu bedenken waarom bij trektochten een schijnbaar probleemloos zadel ´ineens´ drukplekken geeft.

Even voor de late instappers die het voorgaande allemaal niet willen lezen: dit gaat over het zachte weefsel. De belasting van de ruggengraat door het ruitergewicht staat hier helemaal los van!

hc

bedoel je dit? Komt uit een topic over ruitergewicht, gewoon zoeken op HC en elastische

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:44

oja idd beetje kort door de bocht: die met elastiek eraan is van leer en dat vind ik mooier.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:47

Is dat niet omdat je dan niet presies weet hoe strak de singel werkelijk zit? Zoiets dacht ik een keer gelezen te hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:25

Ik heb altijd begrepen dat je beter geen elastische singel kunt gebruiken omdat je die al snel veel te strak aantrekt met aansingelen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:12

Billy: dat is inderdaad die wiskundige uitleg van HC: dank daarvoor; ik heb het wéér overgelezen en ik snap er wéér niets van. :o
Wat lovey_you zegt lijkt me aannemelijk: je weet nooit hoe strak je aansingelt met een elastische singel.
Ik zal HC eens pb-en dan hoor ik het wel OK?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:43

Verplaatst: BRT --> HAR

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:22

Ik vind een singel met elastiek minder prettig, ik had het gevoel dat mijn zadel minder stabiel lag.
Ik heb ook die leren singel van Rossner die hierboven wordt beschreven en deze bevalt mij ook erg goed! Iemand die er mee rijdt is er ook zeer te spreken over. Mooie singel voor een nette prijs :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:26

Sandrina schreef:
Billy: dat is inderdaad die wiskundige uitleg van HC: dank daarvoor; ik heb het wéér overgelezen en ik snap er wéér niets van. :o
Wat lovey_you zegt lijkt me aannemelijk: je weet nooit hoe strak je aansingelt met een elastische singel.
Ik zal HC eens pb-en dan hoor ik het wel OK?

Ik snap er ook geen bal van. Ik heb ook een elastische singel, met aan beide kanten elastiek. In mijn ogen is een elastische singel juist fijn voor een paard, omdat het lichaam er makkelijker in kan bewegen omdat de singel meegeeft. Mits niet zo straks aangesingeld dat het elastiek ook helemaal strak staat.
Ik heb een Wintec Cair singel met aan beide zijden elastiek en een drukverdelend kussentje in het midden. Bevalt me prima. Druk wordt over een groter vlak verdeeld en de singel blijft meegeven. Lijkt mij prima. Maar ik kan het mis hebben....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:49

Ik heb een geheel elastische singel en sindsdien loopt mijn paard veel fijner. Ik hoef hem helemaal niet strak te trekken en het zadel blijft stabiel liggen. Ik merk heel duidelijk verschil bij mijn paard als ik een singel zonder elastiek gebruik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:55

Als ik een singel gebruik zonder elastiek gaat mijn paard echt gericht bijten en trappen, terwijl ik heel voorzichtig aansingel. Bij een singel met elastiek doet hij helemaal niets. Lijkt me duidelijk wat hij fijner vind.

Ik zorg idd wel dat ik de singel niet aansnoer, bij een passend zadel is dat ook helemaal niet nodig.

yanaika2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:53

een elastische singel is makkelijk om aan te spannen maar je kan het zo veel aanspannen dat je het zelf niet door hebt, dat je je paard bij wijze van spreken gaat ophangen... dus ik raad zo een elastische singel zeker af

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:58

Ik heb een wintec cair singel, die heeft echt loeisterk elastiek en dat rekt ook niet heel erg uit.
Ik heb ook een Harry's horse gehad, wat een flutding zeg.
Heb toen ook een niet elastische geprobeerd en de zadelmaker laten kijken waar ze beter op liep.
Zij gaf aan dat ze fijner liep met de wintec Cair.
Maargoed die heeft ook een kussen op het borstbeen om te voorkomen dat er teveel druk op de rest van de singel komt.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:36

Mij lijkt wel dat elastiek aan beide kanten de druk wel beter verdeeld dan wanneer je het maar aan 1 zijde hebt. Ook heb ik wel eens gehoord dat een singel met aan 1 zijde je zadel scheef trekt.

Maar zo te lezen bevalt de winter singel met cair dus erg goed?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:39

Ondanks dat dit een eeuwenoud topic is:

Ik heb een wintec cair en mijn ene paard is gevoelig op het borstbeen en laat duidelijk verschil zien met deze singel wanneer ik aansingel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:20

Super singel de cair singel! Tweezijdig elastiek ook idd ivm drukverdeling. Blijft ook super mooi met alleen afspoelen zo nu en dan. Ze is minder nijdig ook met singelen tov een normale. Had eerst een vzh singel en daarna een dressuurstoten en dressuursingel gekocht er van.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:23

Maar van dat elastiek merk ik niets hoor.
Hij is echt minimaal elastisch.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:25

Vind ik super. Ivm te strak singelen ook. Had een rekbaardere maar dat was niks. :-) Tis wel rekbaar trouwens maar niey vergelijkbaar met de singel die ik had.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:26

Ja dat bedoel ik.Die met elastiek vind ik normaal een ramp.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:36

Vond ik ook.. Het blijft maar schuiven! En elke keer strakker doordat de zooi gaat oprekken bij die ik had. Nee als ze nu alles jatten bestel ik zo een nieuwe.