welk merk dressuurzadel past er goed op een smal paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carla5111

welk merk dressuurzadel past er goed op een smal paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:05

Ik heb een smal paard en heb een Euroriding Luxor. Wel een heel fijn zadel maar het schuift naar achter. Ik heb een smal paard van 1.67meter met weinig buik. (moeder Sarosxx) Wie heeft hier ervaring mee? Nu ben ik op zoek naar nieuw en een fijn passend dressuurzadel. Tips zijn welkom.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 08:27

Wij hebben ook een vrij smal gebouwd paard met niet veel buik zeg maar.
Ook wij hadden daar een Euroriding op liggen, deze gleed dito naar achteren tijdens het rijden. We zijn toen eerst overgestapt op een Rossner, die schoof niet naar achteren maar door de flinke ruimte tussen de kussens (mn aan de achterzijde) zakte deze steeds naar links of rechts. Nu ligt er sinds een aantal maanden een CTD (Stübben) op en die blijft perfect liggen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:51

Het goed laten passen van een zadel hangt van zoveel factoren af dat er altijd een goede zadelmaker of MSFC moet worden ingeschakeld. Een slecht passend zadel veroorzaakt zoveel pijn bij een paard. Pas als het te laat is zul je dat gaan merken. Paarden zijn van nature prooidieren en tonen zo lang als mogelijk geen pijn of zwakte!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:28

Schangah schreef:
Het goed laten passen van een zadel hangt van zoveel factoren af dat er altijd een goede zadelmaker of MSFC moet worden ingeschakeld.

En waar haal jij uit dat dit niet gebeurt of gebeurt is?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:45

aslo schreef:
Schangah schreef:
Het goed laten passen van een zadel hangt van zoveel factoren af dat er altijd een goede zadelmaker of MSFC moet worden ingeschakeld.

En waar haal jij uit dat dit niet gebeurt of gebeurt is?

Ik weet eerlijk gezegd niet waar deze felle reactie op gebasseerd is.
Je kunt nog zo veel tips krijgen over een zadel. Dat wil niet zeggen dat dat zadel dan ook op dit paard past. Het feit dat het huidige zadel schuift is een teken dat het niet goed passend is. Zij is niet voor niets op zoek naar een ander zadel. Je kunt alleen ter plaatse zien of een zadel past of niet en of een paard er ontspannen onder loopt. Echt niet vanaf je computer. Het is een ander verhaal wanneer er vragen worden gesteld over de kwaliteit van een zadel of andere soortgelijke ervaringen. Dan kun je wel vanaf een computer je eigen ervaring vertellen.
Het ene smalle paard is het andere niet. Wat jij smal vindt kan ik juist misschien wel helemaal niet smal vinden.

germie

Re: welk merk dressuurzadel past er goed op een smal paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:35

Ik heb een stubben Maestoso liggen, boommaat 31, en deze is te smal voor mijn ook al niet brede paard.
Mijn paard heeft een hoge smalle schoft, maar een normale breedte tot iets breder in de schouder.
Misschien is dus de Maestoso iets voor jou.
Hoe andere stubbens vallen weet ik niet. Maar de Scandica, de Siegfried, de Parzival, hebben allemaal dezelfde boom. Alleen het leer e.d. is anders. Dus als de boom van zo'n zadel geschikt is, dan kun je zo'n zadel passend laten maken. Ik heb namelijk begrepen dat er in een Maestoso een andere boom zit.
Ik spring met een Parzival op mijn paard, ook boommaat 31 en dat past wel.

Voor de dressuur heb ik nu een Fryso, niet direct een merk waarvan je zou verwachten dat het op een paard met schoft past, maar ik ben hier erg blij mee. Heb het ook na laten kijken voor degenen die zo nodig moeten vinden dat je niet zomaar een zadel kunt kopen.