Zadeltas ervaringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

axeltje

Zadeltas ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 11:37

Ik ben even op zoek naar ervaringen met zadeltassen.
Zelf heb ik nu een heuptasje waar mijn flesje drinken in kan, maar verder past er niet zoveel in.
Heb nu gekeken naar de zadeltassen van Dabo.

Wat hebben jullie, een banaan of voortas en waarom?
Ik ga namelijk regelmatig in draf en galop en wil geen klapperende tas.
En de jassenlus, wie heeft die en hoe bevalt dat?

Ik ben benieuwd!

daffodil

Re: Zadeltas ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:43

Ik heb de banaan achter mijn zadel hangen, blijft supergoed liggen. Paard gaat wel fors zweten eronder maar ik heb op de bodem altijd een keukenhanddoek opgevouwen zitten dus geen last daarvan. Ik neem hierin meestal mee twee pakjes drinken, rolletje kaaskoekjes, hoevenkrabber en halstertouw, ruimte zat.

Wil ik echte flessen drinken mee, heb ik een zadeltas die voor de zweetbladen van mijn zadel hangt, een gewone zeg maar. Jammer alleen is dat deze snel gaat klapperen, dit kun je oplossen door ze met klittenband extra vast te zetten, maar echt heel handig is dat niet.

De laatste is wel véél handiger onderweg, want omgedraaid zitten op een paard om iets te drinken te zoeken terwijl je paard alleen maar door wil, schiet niet op.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:44

Wat mij voor korte ritten nog het beste bevalt,is een dek met opgenaaide zakken.Blijven op hun plek en flapperen niet.En snel opgelegd!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:46

jodi schreef:
Wat mij voor korte ritten nog het beste bevalt,is een dek met opgenaaide zakken.Blijven op hun plek en flapperen niet.En snel opgelegd!

Die heb ik ook al gezien maar ik vrees bij een pittig galopje dat ik dan mijn inhoud kwijt ben.....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:49

Je moet wel de goede uitzoeken:die gaan goed dicht met klittenband over de hele breedte van de zak!
Persoonlijk race-galopeer ik ermee zonder problemen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:53

achterop heb ik een dabo tas
voorop een busse banaan ok bedoeld voor achterop
met 2 bidons en ruime inhoud
dan kan ik al rijdend flesje pakken en een boterham en en :o

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:57

O,ja:de miskoop van het jaar!
Heel mooi dekje met grote zakken met rits.
Helaas trekt het gewicht van de inhoud van de zak aan de rits en na twee ritten is de rits kapot! |(

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:03

die dekjes zijn bedoeld om een snackje en een reserve
nood halstertje en bv handy touw mee te nemen

niet om aan de ene kant kilo appels andere kant 2x 1/2 liter flessen

echt voor de normale buiten ritten , niet dag of meer daagse trektochten

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:06

Ik heb ook n zadeltas en ga daar regelematig paar uurtjes door t bos mee crossen en dus ook door water enzo, alles blijft netjes op zn plek en de ritsen + klitteband blijven perfect zitten.
Heb een simpele die ik acherop bind en vastmaak via de singelstoten (waar je je dekjes bovenin ook vastmaakt) blijft perfect zitten, valt over je dekje heen waardoor zweet niet echt in je tas komt te zitten. Bovenop zit een vak, zit meestal mn regenjas in en dan nog 2 zijkanten waar flesjes drinken, wat eten, hoevenkrabber en halstertouw in zitten, maar heb altijd nog plek over... Klappert absoluut niet!
Via Horselover paar jaar terug besteld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:46

ik heb een zadeltas van nylon, zeer sterk en klappert absoluut niet. Met mijn vorige paard er veel gebruik van gemaakt maar nu ligt deze nutteloos in de kast er paste altijd veel in en ondanks dat ik er weinig indeed voldeed deze prima. Is trouwens tegen een leuk bod te koop pb me maar.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:06

-->HAR

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:24

Hee leuk, een topic over mijn zadeltassen :D :D
Zelf ga ik op pad met een voortas. Hoewel de banaan mijn eerste uitvinding was, vind ik zelf de voortas veel handiger. :D Juist omdat je direct bij je spulletjes kan.
In galop klapt hij wel om naar achter, maar zodra je weer gas terug neemt, kun je hem zeer simpel weer op z'n plek terug leggen.
De banaan is trouwens wel groter dan de voortas, maar ik neem nooit zo heel veel mee (drinken, hoevenkrabber, touwtje, snoepjes (voor mijn merrie, maar ook voor mezelf ;) )

Uiteraard heb ik zelf ook een jassenlus op mijn voortas, echt super handig!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:23

Ik zweer bij Stowaways. Blijven altijd goed zitten, achter welk type zadel je ze ook knopt (western, dressuur, veelzijdigheid, boomloos) Een felle galop is geen probleem.

Nadeel van voortassen vind ik dat ze belemmerend werken voor de beweging van je paard, achter het zadel irriteert het minder heb ik het idee.

Voor de echt kleine dingen (mobiel, cash, hoevenkrabber, pakje drinken, koekjes) prefereer ik trouwens een buideltasje. Dat schuif je dan op je rug en rijdt ook zonder problemen.

Halster heeft mijn paard om, een touw klik ik aan het zadel vast voor als ik met dagtochten op pad ga.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:17

Ik heb zo'n beetje alles van Dabo :P
De tassen worden op maat gemaakt, de conventionele die je in de winkel koopt, hebben standaard 1 maat en daardoor kan een en ander gaan klapperen. Die van Dabo zijn ook niet zo lang, steken ook niet uit naar de zijkanten. Dabo maakt de lussen goed op maat (goed opmeten bij je zadel voordat je bestelt), waardoor het klapperen tot een minimum beperkt wordt. De voortas is niet zo reusachtig groot dat het de bewegingen belemmert, je kunt er genoeg in kwijt.
Ik heb een voortas, een drinkfleshouder met mijn naam en die van Yetse erop geborduurd, een achtertas in rolvorm. Ik heb ook een drinkfleshouder van Marylot, maar die zit lang niet zo stevig als die van Dabo. Heb vele km gedraafd en gegalloppeerd en de tassen verschoven niet. Mijn mobiel heb ik standaard in mijn jas zitten. Brood, koekjes en mueslirepen, zakdoekjes, hoevenkrabber en touwhalster gaan allemaal in de voortas.
Extra trui of jas gaat in de roltas achter het zadel.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:41

Jeetje wat een reacties! Bedankt allemaal, ben weer een stukje wijzer.
Heb nu buideltasje, maar daar kan ik niet genoeg in kwijt. Drinken wel, er zit een thermoflesje bij, maar mijn koekjes zijn verkruimeld als ik ze op wil eten en verder kan ik niets mee.
Hoevenkrabber, touw enz lijkt me ook handig. En ja, soms wil ik mijn jas uit, maar vastknopen om mijn middel werkt ook niet bij alle jassen.

Dabo, je hoort binnenkort waarschijnlijk van me!! :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:33

Is goed axeltje, top! :D :)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:24

Ik heb een voortas van Dabo en ik ben er reuze blij mee.Er kan best nog veel in en heb er ook al een paar stalgenootjes aan geholpen. :D

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:33

Ik heb de voortas ideaal past zat in en handig in gebruik.