welk bitje raden jullie aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chance

welk bitje raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:35

Zoals de titel al zegt:

Eerst info over paard:
Kwpn, concorde x horatio, 5 jaar oud, 1,69, merrie. Best wel heet met rijden voornamelijk bij het springen. En soms drammerig Ongeveer b proef klaar.

Ik rijd zena nu met een simpel watertrensje. Zena is vrij sterk met rijden en speelt niet echt met het bit. Ze schuimt ook niet.Pas op het einde van het rijden begint ze wat relaxer te worden en los te laten in de mond. ( de tanden en rug en alles zijn in orde is allemaal al nagekeken, en ik krijg ook les in klassiek rijden)
Dus ik wil een ander bitje gaan proberen. Welk bitje zouden jullie aanraden en waarom?

Mocht het hier niet goed staan dan graag verplaatsen.

miesie

Re: welk bitje raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 02:00

Ik reed die van mij ook op een enkel watertrensje.. Heb er sinds kort een K&K dubbelgebroken in hangen van aurigan. Daarmee schuimt ie veel meer. Heb daarna ook weer een keer een "normaal" bitje ingehad en dat vond ie absoluut niet fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 02:16

Mijn idee was ook direct om misschien eens een dubbelgebroken trensje te proberen. Veel paarden ontspannen daar toch makkelijker op.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 04:58

heb zelf een erg drammerige ruin( 8 jaar) die erg sterk kan zijn. Rijd hem met een dubbelgebroken kk bitje. Voorheen werd hij met een palhalm gereden. Nu loopt hij na 4 mnd trainen heel ontspannen op dit bitje en luisterd super naar mijn hulpen. Soms heeft hij nog wel een correctie nodig en dan is dit bitje toch het zachtst.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 08:57

Gewoon wat uit proberen, ook de dikte van een bit kan al veel verschil maken. Net zoals een bustrens of watertrens. Bij ons 'drammen' ze juist meer op een dubbel gebroken bitje (mn onze ruin), dus wij rijden eigenlijk alleen nog met enkel gebroken bitjes. De KY rotary is wellicht ook een optie, lopen beide paardjes hier ook lekker op. Op een simpel enkel gebroken bustrensje lopen ze dito erg fijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:14

idd gewoon uitproberen. Zou beginnen met een enkel gebroken argentaan/aurigan.
Dubbelgebroken kan goed werken om mee te spelen en te ontspannen, maar als ze al de neiging heeft te drammen kan het wel eens te vriendelijk zijn en maak je het jezelf alleen moeilijk.
Omdat ze niet echt schuimt zou ik eerst een hoog kopergehalte proberen voordat ik iets scherpers in zou hangen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:17

Wat de rest ook al heeft aangegeven, gewoon wat bitjes proberen. Even in je omgeving rondvragen en kijken of je van die mensen een bitje mag lenen. Misschien kan je instructeur je ook wel voorthelpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:49

dubbelgebroken bustrensjes zijn vaak prettig.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:34

Iedereen bedankt voor jullie advies!!

Ik ben net in de ruiterpsortzaak geweest en heb nu onderstaand bitje (zie link).rotary bitje

Dit is eigenlijk een soort van watertrens.
tekst van de site:

Al zolang er paarden en bitten zijn, zijn ruiters op zoek naar de oplossing voor diverse bitproblemen. Een fundamentele vraag hierin is hoe men optimale controle kan bereiken met een gebroken bit, met minimale ruimte, maximale bewegingsvrijheid voor de tong van het paard en met minimale (pijnlijke) druk.
De Ky Rotary bitten werken aan het bereiken van zulke doelen. De bitten geven de controle van een niet-gebroken bit met een comfort zoals geen enkel ander bit ontworpen is.
Enkele kenmerken van het bit:
- het balvormige scharnierpunt in het midden zorgt voor een 360 rotatie van beide bithelften
- de controle van de ruiter verbetert doordat het bit precies in het midden van de mond ligt, omdat beide zijdes van gelijk lengte zijn
- het balvomrig scharnierpunt staat een onhafhankelijk zachte en stille beweging van de 2 bithelften toe

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:30

Ben benieuwd hoe die bevalt, wij zijn er in ieder geval heel positief over.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:48

Ik ben idd ook heel benieuwdt naar dit bit. Het voordeel lijkt me van dit bit: Als het paard aan 1 kant bit vastpakt blijft de andere kant toch gewoon "bewegen". Ik ga hem morgen uitproberen ;)