Bandages op wedstrijd: ja of nee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Bandages op wedstrijd: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:29

Ik ga binnenkort starten met wedstrijden.. Ik rijd een fries in zwart wit. Het lijkt mij dan ook mooi(er) om ook witte bandages te gebruiken. Verder gebruik ik bandages niet! Kan ik dat gewoon doen? Of is dat ook schadelijk?
En dan nog iets.. Het schijnt ook nogal precies te komen hoe je ze om doet. Kan iemand mij de juiste manier beschrijven?

Arielle_

Re: Bandages op wedstrijd: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:30

Je mag bandages sowieso alleen bij het losrijden dragen en niet in de proef. Ik vind het zelf dus een heel stuk makkelijker om gewoon peesbeschermers te gebruiken ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:31

Inderdaad peesbeschermers, aangezien je alle beenbescherming tijdens de proef moet verwijderen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:32

in een dressuur wedstrijd mag je niks om de benen hebben in de ring zelf.. en bij springen word ik toch altijd wat gelukkiger van stevige peesjes ter bescherming :)

Verder als je nog nooit bandages omgedaan hebt, regel dan iemand die dat wel goed kan en laat het je een aantal keer voordoen, plaatjes en beschrijvingen werken niet. Het lijkt niet ingewikkeld (is het ook niet als je het kan) maar als je het fout doet kun je een hoop verpesten...

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Naranga op 11-02-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:42

Ohw.. slim ben ik, dat mag dus niet. Nou ja dan ben ik er gauw uit. Dan doe ik misschien tijden inrijden peesbeschermers om, maar verder ook niet :D

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:26

Ik zou eerst gaan oefenen dan met bandageren ;)
Maar inderdaad, het mag niet ;)
Peesbeschermers zijn dan makkelijk om die voor de proef er af te halen.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:13

Ik doe niks om met losrijden.. Is alleen maar gedoe, alles moet er toch weer af! Heb wel eens meegemaakt dat er een fout werd gemaakt met de startlijst en toen was ik als groom mee en zag ik ineens die combinatie de bak inkomen. Het was ijskoud, vandaar dat ik in de kantine was..
Maar ze was al in de binnenbak en moest toen dus als een speer die bandages eraf gaan halen.
Dus idd als je dan iets om doet, doe dan gewoon peesjes om..
En als het niet nodig is, gewoon niets.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:20

ik heb zelf ook een fries rijd ook in het zwart wit en ik heb met inrijden gewoon witte peesbeschermes. omdat het lekker makkelijk is.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:34

Bandages zijn om te pronken, wil je je paard beschermen dan zou ik gewoon peesbeschermers nemen. Zelf heb ik niets om.
Ooit wel eens gezien dat de bandages tussen 2 proeven er weer om werden gedaan?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 14:20

Nee, maar dat ging het mij niet om. Ik d8 dat het wel mocht tijdens een proef, stom ik weet 't :o

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:48

Er mag nu dus een slotje op?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:04

Van mij wel ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:05

Als je paard het niet nodig heeft om "praktische" redenen zoals aantikken ofzo niet doen, ze worden vuil en je hebt er helemaal niks aan behalve het plaatje (wat ik bij een Fries niet eens mooi vind zo gebandageerd, maar dat is mijn mening en daar hoef jij je niks van aan te trekken) De mijne denkt ook dat het "gedaan" is als ze afgaan met als resultaat dat hij in de proef soms wel eens ging minderen.
Mijn conclusie: Niet doen

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:09

Hahaha oke, dankje ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:12

Ik ga binnenkort weer starten, maar ik ga ze wel om doen. Dit aangezien mijn ruin 3 peesblessures heeft gehad en sommige bodems op wedstrijden niet helemaal optimaal zijn. Voor die 2x 6 minuten doe ik ze dan wel af, maar met inrijden vind ik het veiliger voor hem.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:21

Oke.. Ja ik neem denk ik ook wel peesbeschermers mee aangezien hij zichzelf nog wel eens schopt.. Maar even zien hoe 't gaat. Met buitenrijden merk ik er niks van.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:47

Ik vraag me af of bandages helpen tegen peesblessures. Pezen gaan namelijk meestal niet kapot door aantikken maar door overbelasting om welke reden dan ook.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:50

DendroFleur, met elastische bandages met goede onderlappen rijden is mijn geadviseerd door mijn DA. Ze geven tegendruk waardoor de pezen niet oplopen. De peesblessures zijn vrijwel alle 3 ontstaan door teveel vocht in de benen na een overbelasting.

Van mijn DA mag ik (buiten de bak) niet eens rijden zonder elastische bandages. In de bak mag ik met peeskappen rijden. Maar als sommige wedstrijden een slechte bodem hebben, kan ik hem beter bandages om doen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:00

Oke, dat is een duidelijke reden. Al vraag ik mezelf dan af (maar ik heb hier geen ervaring mee) of de peesblessure dan voldoende hersteld is om weer te kunnen trainen.

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:50

Bij het losrijden mag je wel met bandages rijden, in de proef niet. Lijkt me alleen maar lastig als je ze dan weer net voor de proef moet afdoen. Misschien beter pees/kogelbeschermers gebruiken als het nodig is,, gaat wel sneller en makkelijker.