bandageren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julspin

bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:41

hey ik heb net nieuwe bandages gekocht in het buirberry . maar bij ons op de manege worden de bandages er af gehaald als ze niet goed om zijn .
ik kan bandageren maar wil wel graag wat tips(kunnen mijn bandages aan blijven) :P
help me aub . :=

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:45

Misschien helpt dit je..
Want is wel moeilijk via internet uit te leggen
Dit is enkel wel met onderlappen maar dan denk je ze weg hé ;)
Afbeelding

Vudress

Re: bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:03

Die lappen moet je áltijd gebruiken, bandages zijn niet slecht maar zonder lappen zit een bandage nooit zoals het hoort.

Iemand die zou bandageren als bovenstaande plaatje zou het over kunnen doen van mij. Er zou zeker 2 slagen verder naar beneden gebandageerd moeten worden om vervolgens bovenaan weer te eindigen ipv halverweg. Zo bescherm je de kogel niet en heb je geen gelijkmatige drukverdeling.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:05

Vudress schreef:
Die lappen moet je áltijd gebruiken, bandages zijn niet slecht maar zonder lappen zit een bandage nooit zoals het hoort.

Iemand die zou bandageren als bovenstaande plaatje zou het over kunnen doen van mij. Er zou zeker 2 slagen verder naar beneden gebandageerd moeten worden om vervolgens bovenaan weer te eindigen ipv halverweg. Zo bescherm je de kogel niet en heb je geen gelijkmatige drukverdeling.

Ja zit ergens wel wat in natuurlijk.
Ik bandageer zelf wel nooit met lappen. Ik vind het niet echt nodig bij fleece bandages
Zelf bandageer ik de kogel meestal ook mee maarja dat is ieder zijn manier

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:07

Waarom vind je lappen niet nodig dan?

Met een lap heb je altijd een dikkere laag zodat er bij aantikken meer bescherming is. En zeker een Eskadronlap neemt heel mooi het vocht op en voert de warmte af.

Als je goed bandageert moet je het spoor nog wel kunnen voelen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:09

Ah serieus ? Wist ik zelfs niet eens.
Ja bij ons doet NIEMAND het met lappen onder.
Ik heb altijd gehoord dat het bij fleecebandages niet hoeft. In de ruiterwinkel zeggen ze dat ook steeds.
Enkel bij van die rekbare bandages

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:11

Waarom hebben de meeste particulieren paarden/ponies vaak wel bandages, en bijvoorbeeld manage paarden niet?
Misschien totally off-topic, sorry daarvoor :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:13

jee...ik heb altijd geleert zowel met stal en ook met werkbandages een onderlap te gebruiken....maar ja...dat is 30 jaar geleden,er zal wel iets verandert zijn in 30 jaar denk ik.....

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:13

Dat denken heel veel mensen. Elastische bandages gebruik ik echt nooit. Ik vind dat ondingen die veel schade toerichten.

Nog een tip voor de lappen, zorg dat het stuk lap wat over elkaar heenschuift altijd om de achterkant zit zodat je daar dubbele bescherming hebt.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:20

De lap is o.a. voor dat je pees niet verdraait bij het omwikkelen van de bandage. Zelf zou ik geen fleecebandages gebruiken, omdat de pezen dan nog warmer kunnen worden dan bij 'gewone' bandages.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:24

Beter is nog om gewoon geen bandages te gebruiken, en al helemaal niet bij manegepaarden die een paar uur achter elkaar moeten lopen. En als je het dan al gebruikt moeten er absoluut onderlappen onder.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:04

Bandages hebben uiteraard voor en tegens, maar als jij bij het manegepaard dat je rijd bandages wil gebruiken, kun je dat beter goed doen natuurlijk, dus slim dat je tips vraagt ;)

Ten eerste: van welk materiaal is je bandage. Fleece hoeft inderdaad niet per sé met onderlap, ook zijn er bandages die al een soort van onderlap hebben (die hebben zeker niet mijn voorkeur).
Ten tweede: ik mag er vanuit gaan dat je de bandage als werkbandage wil gebruiken, en niet als stal of medicinale bandage. Logischerwijs leg je je bandage dan zo aan dat hij steun én bescherming geeft. Niet te strak zodat het de bloedtoevoer afsluit, maar niet te los zodat de bandage naar onderen schuift of uitzakt. Ook mag de bewegingsvrijheid van het paard natuurlijk niet beperkt worden. Als je onzeker bent of jou manege instructeur tevreden is met jou manier van bandageren: vraag het hem/ haar of vraag om een demonstratie. Dan weet je zeker dat je goed zit :Y)

succes!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:36

@AronenLoutje ; ik weet niet of je het tegen mij hebt. Maar ik heb nog nooit een bandage om een paard gedaan hoor! Haha!
Ik vraag heel veel dingen af, dingen waarvan jullie denken dat het vanzelfsprekend is? Maar voor mij niet :)

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:09

dankje eidelijk tips !!! :D
Armany schreef:
Bandages hebben uiteraard voor en tegens, maar als jij bij het manegepaard dat je rijd bandages wil gebruiken, kun je dat beter goed doen natuurlijk, dus slim dat je tips vraagt ;)

Ten eerste: van welk materiaal is je bandage. Fleece hoeft inderdaad niet per sé met onderlap, ook zijn er bandages die al een soort van onderlap hebben (die hebben zeker niet mijn voorkeur).
Ten tweede: ik mag er vanuit gaan dat je de bandage als werkbandage wil gebruiken, en niet als stal of medicinale bandage. Logischerwijs leg je je bandage dan zo aan dat hij steun én bescherming geeft. Niet te strak zodat het de bloedtoevoer afsluit, maar niet te los zodat de bandage naar onderen schuift of uitzakt. Ook mag de bewegingsvrijheid van het paard natuurlijk niet beperkt worden. Als je onzeker bent of jou manege instructeur tevreden is met jou manier van bandageren: vraag het hem/ haar of vraag om een demonstratie. Dan weet je zeker dat je goed zit :Y)

succes!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:38

Bandageren zou je eigenlijk alleen bij hoge uitzondering moeten doen. De temperatuur in de pezen loopt door bandages heel hoog op (hoger dan bij peesbeschermers). Verder dienen ze eigenlijk geen ander doel dan het uiterlijk. Het enige dat ze tegen houden, zijn kleine schaafwondjes. Als een pees geraakt wordt, houdt de bandage de schade niet tegen. Verder kun je de pezen zelfs beschadigen door verkeerd bandageren, dus als je geen ervaring hebt en je wilt persé bandageren, dan in ieder geval altijd met onderlappen, zodat je minder kans hebt om verkeerde druk te krijgen waardoor de boel kapot gaat.
Verder geven bandages geen of nauwelijks steun aan de benen. De krachten zijn gewoon te groot voor zo'n lapje stof. Dus, ik zou niet bandageren. ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:24

oefenen oefenen en nog eens oefenen, gewoon om het onderbeen van iemand anders of iets lastiger bij jezelf zodat je kunt voelen wat te strak is of te los.mensen kunnen wel praten paarden niet.
ik heb het op verschillende manieren geleerd en voor allerlei situaties op andere wijze. een bandage mag niet langer dan 6 uur om blijven. stalbandages zijn van ander materiaal fleece of
minder rekbaar katoen en langer je gebruikt ze altijd met een dikke onderlap waar geen stiksels of iets dergelijks in zitten.
stalbandages leg je minimaal 3 keer per dag opnieuw om,deze mogen echt niet langer dan 12 uur omblijven .let opnooit het haakbeentje meenemen onder een verband of bandage
die komen snel onder druk door de huid heen.
pas heel goed op met zelfklevende bandages, zelf een keer op mezelf gebruikt en na verloop van tijd gingen ze vanzelf strakker zitten, niet door het opzwellen van mijn hand of door nat worden!

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 10:00

sommigen zeggen dat ik ze beter niet omdoe maar dat paard moet in principe bandages hebben .een uurtje niet is niet erg .
en men rijinstructeur geeft ook wel tips maar dat is dan maar soms.

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 10:03

het zijn fleece bandages !!!

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:09

Phoebe_ schreef:
Ah serieus ? Wist ik zelfs niet eens.
Ja bij ons doet NIEMAND het met lappen onder.
Ik heb altijd gehoord dat het bij fleecebandages niet hoeft. In de ruiterwinkel zeggen ze dat ook steeds.
Enkel bij van die rekbare bandages

wij hebben op stal ook altijd onderlappen, ook bij fleecebandages..
wij maken alleen een uitzondering als een paard alleen een h alf uurtje aan het werk is, dan zitten de fleece gewoon goed en netjes zonder lappen om het paard zijn benen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:10

ik ode zelf eigenlijk bij mijn fleecebandages ook nooit onderlappen... ben bang dat dit weer zo'n eindeloze boktdiscussi gaat worden........

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:22

Hoi,
Ik ben het helemaal met Vur eens. Ik vind bandages geen enkel nut hebben. En zeker niet om deze ook nog eens om de kogel heen te doen. Een gewricht moet vrij zijn om te bewegen, niet strak gezet worden met een windsel. Doordat de pezen tijdens het werken hoge temperaturen kunnen krijgen, moet de warmte wel weg kunnen. Je maakt meer stuk dan dat je er goed mee doet ;) ....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:26

Fleecebandages zijn toch bedoeld als stalbandages, toch niet voor het werk??

In ieder geval vind ik voor elastische werkbandages het gebruik van onderbandages absolute noodzaak. Bij een paard ligt de huid strak over de pezen en het bot, er zit totaal geen vet of spierweefsel onder. De kans is dus heel groot op knellen. Onderlappen verdelen de druk wat meer.
Daarom vind ik ook absoluut dat de rand iets onder de bandage uit moet piepen, zowel boven als onder.(net als op het plaatje). Juist de randen van de bandage geven anders kans op afknelling met schade tot gevolg en evt. lelijke blijvende witte randjes.

Te strak geeft schade, te los kan gevaarlijk worden ivm losraken. Extra bandjes zijn daarom een aanrader.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:35

wij gebruiken bijv met voorrijden of in de training fleecebandages.. dat is een stuk makkelijker, want je hebt geen lappen nodig. en als we ook dan elastische bandages omdraait heb je gewoon de kans dat het te strak zit. we hebben hier wel speciale lappen voor, maar toch..
Fleece is eigenlijk meer als stalbandage ja..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:04

Ik begrijp nu wel hoe het kan dat ik zoveel slecht zittende bandages zie... Wat een misverstanden bestaan er over bandages.

julspin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:05

ben gisteren niet gaan rijden ik was een beetje ziek .
maar straks heb ik les om 14u .
ik zal vertellen hoe het bandageren ging.
bye :P