ik kan bandageren maar wil wel graag wat tips(kunnen mijn bandages aan blijven)
help me aub .
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:Die lappen moet je áltijd gebruiken, bandages zijn niet slecht maar zonder lappen zit een bandage nooit zoals het hoort.
Iemand die zou bandageren als bovenstaande plaatje zou het over kunnen doen van mij. Er zou zeker 2 slagen verder naar beneden gebandageerd moeten worden om vervolgens bovenaan weer te eindigen ipv halverweg. Zo bescherm je de kogel niet en heb je geen gelijkmatige drukverdeling.
Armany schreef:Bandages hebben uiteraard voor en tegens, maar als jij bij het manegepaard dat je rijd bandages wil gebruiken, kun je dat beter goed doen natuurlijk, dus slim dat je tips vraagt![]()
Ten eerste: van welk materiaal is je bandage. Fleece hoeft inderdaad niet per sé met onderlap, ook zijn er bandages die al een soort van onderlap hebben (die hebben zeker niet mijn voorkeur).
Ten tweede: ik mag er vanuit gaan dat je de bandage als werkbandage wil gebruiken, en niet als stal of medicinale bandage. Logischerwijs leg je je bandage dan zo aan dat hij steun én bescherming geeft. Niet te strak zodat het de bloedtoevoer afsluit, maar niet te los zodat de bandage naar onderen schuift of uitzakt. Ook mag de bewegingsvrijheid van het paard natuurlijk niet beperkt worden. Als je onzeker bent of jou manege instructeur tevreden is met jou manier van bandageren: vraag het hem/ haar of vraag om een demonstratie. Dan weet je zeker dat je goed zit![]()
succes!
Phoebe_ schreef:Ah serieus ? Wist ik zelfs niet eens.
Ja bij ons doet NIEMAND het met lappen onder.
Ik heb altijd gehoord dat het bij fleecebandages niet hoeft. In de ruiterwinkel zeggen ze dat ook steeds.
Enkel bij van die rekbare bandages
....