Zoek een zadel voor een paard met slechte rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Zoek een zadel voor een paard met slechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:04

Niet voor mezelf,maar voor een kennis die niet heel veel verstand van paarden heeft.

Afbeelding

Dit is het paard een beter foto van z'n rug heb ik helaas niet.Zoals je ziet is z'n rug erg hol en heeft ie wel een hoge schoft.Wie heeft er een idee wat zou kunnen passen op dit dier?

linda_arnold

Re: Zoek een zadel voor een paard met slechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:07

Zadels passen niet op foto's, dus heel simpel gewoon een goede zadelmaker erbij!!

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:09

Je zou het met een WoW-zadel kunnen proberen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:14

Ik heb nog wel een KN liggen die daar op zou passen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:14

Wat bedoel je met "slechte rug". Heeft het paard rugproblemen of alleen een lastige rug om een zadel goed op gepast te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:27

gewoon zadelpasser of zadelmaker erbij halen

het is ten alle tijden belangrijk dat het zadel goed past , of het dier nu wel of niet een slechte rug zou hebben ,
en vanaf een foto is wel een idee te krijgen van wat eventueel zou kunnen passen, maar foto en in het echt , dat maakt echt onwijs veel uit ,
dus gewoon iemand met verstand van zaken erbij halen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:28

Ik ben ook benieuwd of het paard een slechte rug heeft of een moeilijke rug om een goede zadel te vinden; als de rug lastig is om een zadel goedgepast op te krijgen dan idd een goede zadelmaker laten komen en passen.
Anders zou ik toch verder kijken dan alleen een zadel als het paard rugproblemen heeft want dat word niet opgelost met een goede zadel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:31

Is dit wel een paard om uberhaupt een zadel op zijn rug te leggen???

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:37

Ik ga niet beginnen met zadelmerken aan te raden, maar ik wil je wel een andere tip geven... Voor zover ik van de foto kan beoordelen, lijkt het paard erg weinig spieren in de rug en lenden te hebben. Het is mss wel aan te raden om daar eerst mee aan het werk te gaan, alvorens op zoek te gaan naar een zadel. Als je zijn rug en lenden (vergeet ook zeker nier de buikspieren te trainen!) weer in goede conditie krijgt, zal zijn rug ook minder hol en problematisch zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:38

capraibex70 schreef:

daar past ook geen KN zadel meer op

je komt echt richting kieffer te kijken met name naar de inzel of de insbruck
die hebben een erg hooge boomkamer en mooie dik gevulde kussen

maar zoals vermeld om een hoop leed te voorkomen
gewoon een zadelmaker laten komen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:39

linky schreef:
Is dit wel een paard om uberhaupt een zadel op zijn rug te leggen???

waarom niet ?

hier op stal staat er ook zo 1
oud en versleten slecht in de spieren en bar lelijk
maar hij vind het gewldig als die aan het werk mag
dus dat vind ik wel een domme uitspraak

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:45

Als je een paard gaat rijden dat erg slecht in de spieren zit, heb je wel het probleem dat je dan na 3 maanden alweer rond kunt gaan kijken, omdat het zadel dan al niet meer past. Je zou kunnen overwegen om eerst een tijdje boomloos te rijden en dan als het paard bespiering heeft verder te kijken. Alleen, een boomloos zadel is met een hoge schoft ook niet altijd een goede keus, dan kan dat weleens drukplekken geven op de schoft.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:00

Juist op zo'n paard zou ik geen boomlos zadel leggen. De rug van mijn paard ging ook een beetje deze kant op, en het is door de fysio sterk afgeraden om boomloos te gaan rijden, omdat de drukverdeling niet optimaal is.
Ik ga mee met de tip van precious om er eerst spieren op te trainen voor er een zadel word opgelegd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:02

Ik heb maar 1 tip; haal er een zadelmaker bij die heeft ook vaak 2e hands zadels.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:11

Ben het met precious en inoterry eens.
proberen zo veel mogelijk spieren erop te krijgen :j
Als de spieren er zitten is het gemakkelijker om een passend zadel te vinden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:18

capraibex70 schreef:

:n Dat zal je natuurlijk prima uitkomen als iemand met weinig verstand van paarden en zadels, jou zadel koopt omdat jij aan de hand van een foto kan zien dat hij past..

Zoals ook al eerder gezegd ts, haal er een goede zadelmaker bij, die goed gaat passen en meten.. Dat is de enige manier om een goed passend zadel te krijgen. Juist omdat het een slechte rug is, moet je niet gaan kloten met slecht passende zadels, zorg dat je zeker weet dat een zadel past! Ik ben erg van de boomloze zadels, maar als ik de rug zo bekijk, zal ik dat toch niet snel aanraden.. Dan liever een boomzadel dat om de zoveel tijd word nagekeken en eventueel aangepast.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:56

Als er bedoeld wordt dat het een moeilijk rug is om een goed passend zadel te vinden zou ik zeggen een goede zadelpasser laten komen, bij een slechte rug lijkt me dat er dan eerst een fysio moet worden ingeschakeld om te kijken of er wel op gereden mag worden. Wanneer de rug weer goed is eerst een tijdje aan de hand trainen voordat er een zadel wordt aangemeten om te voorkomen dat het zadel door spieropbouw al weer heel snel niet meer past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:24

Zoals ik al zei,is het paard niet van mij,ik heb al geadviseerd om aan de rug te werken en ze heeft er zelf een zadelmaker bij gehad die dus geen zadel te pas kon maken op deze rug,deze adviseerde een maatzadel,maar het meisje heeft er geen geld voor.Daarom vroeg ik me af of ik op deze manier mischien nog wat goede tips kon krijgen.Ze heeft er een kieffer munchen opgehad,maar ook die kon niet goed op maat gemaakt worden.Ik heb het paard nog nooit in het echt gezien,probeer haar er alleen maar mee te helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:25

Oja dit dier heeft een slechte rug qua bouw,maar geen rugpijn of ks.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:28

Zorro, jij weet niet wat ik hier heb liggen. Voorts slijt ik geen zadels aan onwetende mensen, dus hou je commentaar voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:29

Ik weet niet waar het meisje zelf woont, maar wellicht dat BestFit jullie kan helpen?
Als je John Kool hebt die heeft tig zadels in zijn busje liggen in allerlei soorten en maten. Als hij iets niet heeft kan hij er meestal wel aankomen. Hij werkt in een best wel grote regio.. Midden NL
Mochten zij het willen proberen kan ik je zijn nummer wel pb-en

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:51

Elisa2 schreef:
Zoals ik al zei,is het paard niet van mij,ik heb al geadviseerd om aan de rug te werken en ze heeft er zelf een zadelmaker bij gehad die dus geen zadel te pas kon maken op deze rug,deze adviseerde een maatzadel,maar het meisje heeft er geen geld voor.Daarom vroeg ik me af of ik op deze manier mischien nog wat goede tips kon krijgen.Ze heeft er een kieffer munchen opgehad,maar ook die kon niet goed op maat gemaakt worden.Ik heb het paard nog nooit in het echt gezien,probeer haar er alleen maar mee te helpen.

pb shiandy eens hier op bokt.
zij heeft een zadel te koop staan die op ELK punt aanpasbaar is aan het paard,zelfs een holle rug moet kunnen.
ik ben er verder niet bekend mee maar vond het er netjes uit zien. ;)
ik dacht dat het een american flex? zadel was

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:22

capraibex70 schreef:
Zorro, jij weet niet wat ik hier heb liggen. Voorts slijt ik geen zadels aan onwetende mensen, dus hou je commentaar voor je.

Om het even welk zadel je hebt liggen, zelfs de beste zadelmaker kan aan de hand van een foto niet zien of een zadel past of niet ;) . Ik denk dat daar de reactie van Zorro ook op gebasseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:25

Van de bouw van de rug van dit paard is niet veel te zeggen, TS. Er zit immers totaal geen bespiering op het dier!!! (trouwens, ik heb nog wel ergere ruggen gezien)
Ik zou ook in dit geval eerst minstens een week of zes tot acht aan de longe gaan werken en vervolgens er een goede zadelmaker bijhalen.