Aansnoerneusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:12

Wat is daar het voordeel van? Is het beter dan een gewone neusriem?
Ik heb er eigenlijk helemaal geen ervaring mee dus was even benieuwd naar het verschil tussen een gewone en een aansnoerneusriem.

Alvast bedank!

SanneK

Re: Aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:14

Voor zover ik weet is een aansnoer neusriem vooral bedoelt om het paard z'n mond dicht te laten houden ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:15

SanneK schreef:
Voor zover ik weet is een aansnoer neusriem vooral bedoelt om het paard z'n mond dicht te laten houden ;)

dat is tog de sperriem?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:16

Ik heb er ooit met eentje gereden en vind het echt niks! Paard kan niet meer bewegen met de mond/kaken en wordt dus letterlijk aangesnoerd/afgesnoerd. Nou zullen er vast enkelen zeggen, dat het uitmaakt hoe strak je hem doet, maar dan nog is het ding zo gemaakt dat het vrij snel te strak wordt vastgemaakt. En helaas op wedstrijden zag ik ook dat ze vaak erg strak waren vastgemaakt. Ik denk dat het dus echt een heel bewust gekocht ding is door de meesten en waarom zou je een aansnoerneusriem kopen? Jawel, om aan te snoeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:18

Het voordeel is dat ze vaak breder zijn en een zacht kin gedeelte hebben.
Nadeel dat je goed op moet letten of je nog 2 vingers er tussen krijgt. Let je daarop is niets mis mee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:46

Het fijne van een aansnoer vind ik dat bij mijn Tinker de haren niet tussen de gespen komen omdat er iets onder zit. Bij een normale neusriem zit de gesp direct op de haren en daardoor komen er haren tussen bij mijn Tinker.
De sperriem is inderdaad ook bedoeld om de mond dicht te houden maar de neusriem houdt ook nog alles op elkaar op een onnatuurlijke manier.
En wat Kazary al zegt, zorg dat er goed 2 vingers tussen kunnen, net als bij een gewone neusriem. En als het niet lukt maar hij lijkt goed te zitten toch voor de zekerheid even een gaatje losser, is alleen maar prettiger voor je paard :) .

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:57

Oke :) Nou denk dat ik dan toch voor een gewone ga! Bedankt voor de reacties iig!

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:37

Ik rij idd ook met aansnoerneusriem, omdat de haren anders in de gesp gaan zitten. Dit vindt mijn vooral met afhalen van het hoofdstel. Ook al deed ik het nog zo voorzichtig. Eerst heb ik nog een tijdje met een lage neusriem gereden, dat verbeterde het wel iets, maar nu het winter is zijn de haren nog langer en gaan er nog meer tussen zitten. Inmiddels rij ik nu bijna 3 maanden met een aansnoerneusriem en nu vindt hij het helemaal niet vervelend meer!

Je moet hem idd niet te strak doen, dat is wel een gevaar. Ik meet er altijd 2 vingers tussen en dan een gaatje losser.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:31

Ik heb al jaren een aansnoerneusriem. Vind ze veel fijner & mooier dan een normale neusriem. Doe hem zelf niet zo strak. Heb wel een keer mee gemaakt dat ik aan het lessen was, en m'n instructrice de neusriem even een stuk aansnoerde :roll: gewoon omdat ie te los zat volgens haar.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:37

Bonny heeft een sperriem weet niet waarom,maar ik laat hem er maar gewoon aan het zal wel een reden hebben.
Ze loopt er normaal mee ect.
Ik was aan het begin alltijd bang dat ik hem te strak deed maar m'n vriendin heeft er ervaring mee die zei nee zit precies goed :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:59

je hoeft 'm natuurlijk niet aan te snoeren... 8-)

ik heb des tijds mijn eerste aansnoerneusriem gekocht, omdat mijn paard van gewone neusriemen wondjes onder kin kreeg, en door het zachte brede onderstukje van de aansnoerneusriem niet...

ik heb ze altijd vrij los zitten en dan zitten ze prima

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:13

Ik vind ze mooier dan andere neusriemen :j Of je hem strak doet kan je zelf bepalen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:15

Ik rij juist bewust met een gewone hoge neusriem en sperriem omdat mijn haf van de aansnoer juist plekjes kreeg en er haren tussen zaten.
Ik heb verschillende maten, breedtes en soorten leer geprobeerd, maar het schoof allemaal. Heel vreemd, ik had dit nog nooit eerder gezien.

Nu heb ik een gewone neusriem en geen last mee van velletjes en kale plekjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:17

Persoonlijk vind ik ze mooier en dus beter zitten. Ik heb brede neusriemen en die zijn heel zacht gevoerd, ook de achterkant. Ik snoer hem niet strak, gewoon normaal.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:18

De mijne kreeg er ook plekjes van. Heb er toen maar zo'n badstofding onder gedaan.

Het staat veel mooier, en ze hebben er ook geen last van.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:36

Ja ik vind ze ook mooier daarom ook dit topic! Vroeg me af of het ook nog echt anders was dan een gewone! Maar aangezien mijn paardje maar een smal koppie heeft weet ik niet of het wel zo mooi staat. Haren onder zn kin heeft hij ook niet echt dus mischien moeten maar een gewone doen! Bedankt voor de reacties iig!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:49

Een aansnoerneusriem hoor je inderdaad niet aan te snoeren, hij moet even strak zitten als een hoge neusriem zonder aansnoer.

Het verschil? Die aansnoerdingen zijn in de mode ;)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:55

Ik heb van de week van de tandarts gehoord dat je de neusriem wel heel strak moet doen omdat hij anders zijn tanden afslijt door zo op het bit te knauwen, dat holt op 1 plek de kiezen uit omdat het geluid wat je hoort is dat het bit tussen zijn tanden uit 'schiet'.

En dat je de sperriem helemaal niet zo strak moet doen, dat knelt de neus af en daar houd je permanente schade aan over. De sperriem is er volgens hem alleen voor dat mochten je teugels breken om één of andere reden, dat het bit in zijn mond blijft zitten. En natuurlijk om het bit niet door zijn mond te trekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:05

volgens mij moet een paard zijn kaak kunnen ontspannen om na te kunnen geven, en dat lukt niet met een strak aangesnoerde neusriem...

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:06

Ik heb het ook altijd anders geleerd.. miss klopt het allebei wel.. maja.. wat moet je dan doen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:14

Uhm, nou wat dacht je van een GOEDE tandarts zoeken die de tanden fatsoenlijk na kan kijken en/of zelf rijtechnisch oplossen? Het lijkt me toch niet de bedoeling dat je paard het bit zo vastpakt... wel worden paarden eerder zwaar op de hand als ze met een hoge neusriem worden gereden, omdat dat ding dus om de kaak zit.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:20

hestejente schreef:
Een aansnoerneusriem hoor je inderdaad niet aan te snoeren, hij moet even strak zitten als een hoge neusriem zonder aansnoer.

Het verschil? Die aansnoerdingen zijn in de mode ;)

Echt? Zie er bij ons niemand mee haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:23

Nee, ik gelukkig ook niet, ik héb zelfs geen hoge neusriemen. Maar ja, zodra één of andere dressuurtopper een aansnoerneusriem heeft moet natuurlijk iedereen dat, net zoals dat de neusriem vooral brééd moet zijn :roll:

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:10

Eveyy schreef:
Ik heb van de week van de tandarts gehoord dat je de neusriem wel heel strak moet doen omdat hij anders zijn tanden afslijt door zo op het bit te knauwen, dat holt op 1 plek de kiezen uit omdat het geluid wat je hoort is dat het bit tussen zijn tanden uit 'schiet'.

En dat je de sperriem helemaal niet zo strak moet doen, dat knelt de neus af en daar houd je permanente schade aan over. De sperriem is er volgens hem alleen voor dat mochten je teugels breken om één of andere reden, dat het bit in zijn mond blijft zitten. En natuurlijk om het bit niet door zijn mond te trekken.

Heb jij geen bakstukken aan je bit dan? En de neusriem zo strak doen? Tijd voor een standarts die weet wat hij doet in plaats van onzin verhalen ophangt.

In de mode, ja wie weet. Ik vind het bij sommige paarden ook wel mooi. En aansnoer hoeft niets verkeerd mee te zijn. Dat ligt aan jezelf hoe strak je dat doet. Maar breder is over het algemeen wel zachter en dat vindt ik geen verkeerd idee.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:47

Als tandarts is hij wel heel goed, ook heel rustig. Dat hij dan wat zegt over de neusriem geeft toch geen indicatie over wat hij wel of niet netjes doet in de mond van je paard. Dat heeft hij allemaal super netjes verzorgt.

Uiteraard zit mijn bit wel aan bakstukken, ik wilde het gewoon even voor leggen wat er gezegd werd, dus aub geen aanvallen oid.