Help! Wat moet ik nou doen? vhz-zadel of dress + spring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Help! Wat moet ik nou doen? vhz-zadel of dress + spring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 12:25

Ik heb net een zadelmaker gebeld (bestfit) en uitgelegd dat ik een dressuurzadel heb die niet meer helemaal goed ligt.
En dat dat ik misschien beter een vzh zadel kan kopen, omdat ik 1x in de 2 weken een sprongetje maak met me paard.

Nou zegt de zadelmaker dat als ik alleen soms een sprongetje maak en voor de rest alleen maar dressuur rijd, ik misschien beter een dressuurzadel kan houden en dan eventueel een 2e hands springzadeltje erbij kan nemen wanneer ik ga springen.
Want een vzh zadel zou net iets minder geschikt zijn voor dressuur omdat de hulpen dan minder goed doorkomen door andere beenligging.

Nou twijfel ik dus wat ik moet doen.....OF gewoon een vzh zadel nemen? OF me dressuurzadel aan laten passen en later een keer een 2e hands springzadeltje voor erbij kopen?
WIE HELPT MIJ UIT DE BRAND?????
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-02-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

siskeh

Re: HELP! wat moet ik nou doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:28

ik zou niet voor 1 keer in de 2 weken een sprongetje een springzadel kopen,
de keuze tussen vzh en een dressuur zadel ligt denk ik vooral aan jezelf.
wat vind je zelf lekkerder rijden?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:29

Ik kan alleen uit persoonlijke ervaring spreken maar heb jarenlang op een vzh zadel gereden. Nooit problemen gehad en ik rijd vrijwel iedere dag dressuur en eens in de week springles (ik wist niet beter).

Echter, toen ik met een dressuurzadel ging rijden merkte ik heel erg veel verschil. Ik zit veel fijner, gemakkelijker en heb een veel betere beenligging. Ik heb nu tevens de beschikking over een springzadel en ook op dat gebied is dat zeker een vooruitgang. Het springt veel en veel fijner en je hebt veel beter balans.

Mijn persoonlijke mening is dus een dressuurzadel voor de dressuur en een springzadel voor het springen. Dit is echter puur gebaseerd op eigen ervaring.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:32

Voor 1 keer in de twee weken een sprongetje maken zou ik niet de rest van de tijd op een veelzijdigheidszadel willen dressuren. Ik vind dat het echt niet fijn dressuurt. Is er geen mogelijkheid om die enkele keer springen een veelzijdig of springzadel te lenen? Ik zou persoonlijk wat sparen voor een degelijk, 2ehands (b merk) springzadel en verder lekker met je dressuur zadel blijven rijden.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:33

Ik zou het bij je dressuurzadel houden. Voor af en toe een sprongetje heb je geen springzadel nodig. Als je vaker (en hoog) gaat springen zou je een springzadel kunnen kopen, maar tot die tijd lijkt me het niet nodig. Ik heb altijd gesprongen met een dressuurzadel (meerdere paarden), en ik vind het prettiger dan met een vzh. Je zou een springzadel kunnen overwegen als je springen met een dressuurzadel niet prettig vind. Dressuur inruilen voor vzh zou ik nóóit doen (vind ze niet geschikt, of je nu dressuurt of springt).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:36

Hier dezelfde ervaring. Met een dressuurzadel is je zit veel optimaler en daardoor komen hulpen beter /duidelijker door. Je zou voor het springen (omdat je dit niet zo vaak doet) ook kunnen kijken voor een 2ehands vzh zadel met wat dikke wrongen, die zijn niet zo duur en kun je prima zo nu en dan een sprongetje mee maken. Mijn dochter heeft de eerste 2 jaar ook voor het springen (ook wedstrijden) gewoon een vzh zadel gehad. Zelf heb ik vroeger op hoog nivo gesprongen en ook altijd met een vzh.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:11

dank jullie wel voor de tips! want ik was echt het spoor bijster.. maar me dressuurzadel zit inderdaad wel fijner dan een vzh zadel...

Dus dan moet ik kijken of mijn dressuurzadel aan te passen is en anders kijken naar een nieuw dressuurzadel :)

Maar dan heeft Bestfit me wel goed geinformeerd, qua wat ik het beste kan doen :) dat is wel positief

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:27

Tsja of kijken naar een dressuur-gericht veelzijdigheids-zadel natuurlijk :)

Billy12

Re: Help! Wat moet ik nou doen? vhz-zadel of dress + spring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:30

Ja, dat zou ook nog kunnen.. alleen dressuur is mijn houding het best op.. en ik heb een ongedwongen zit op mijn dressuurzadel. Want die dikke kniewrongen vind ik zelf maar niets.. ;)

Dus ik ga voor dressuur en dan koop ik er over een tijdje wel een 2e hands spring zadeltje bij :D

thanks voor de info allemaal!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:44

Ik heb zelf nooit de luxe gehad om een goedkoop top zadeltje te kunnen kopen.

Mijn tip is laat je dressuur zadel aanmeten als je daar goed in zit en spring je echt enkel voor de hobby gaat dat ook wel met een dressuurzadel, en evt. een goedkoper goed 2e hands vzh zadel is nog wel aan te komen, springzadels valt vaak tegen (neem dat van me aan dan ben je flink wat duiten kwijt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:54

Och je kunt nog wel eens een leuk Wintec-springzadeltje tegenkomen voor een 100 euro , als je mazzel hebt.
Zullen dan niet de mooiste meer zijn , maar wel heel fijn !

En heb je een budget tot een 500 euro dan kun je best een leuke 2e handse vinden van prima kwaliteit die er nog hartstikke mooi uitziet :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:57

Ik heb een Stubben dressuurzadel waar ik de meeste rijd mee rijdt.

Daarnaast voor het springen (ook ca om de week of 1x/3 wk) een Knightrider Neptunus vzh zadel, kostte nieuw 200 euro.
Volgens de zadelmaker een prima zadeltje om er bij te hebben ;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:07

Ik heb ook een dressuurzadel en een springzadel voor mijn paard. Moet zeggen dat het mij heel goed bevalt. Ik gebruik beide zadels evenveel. Als ik naar buiten ga, zit ik ook liever op mijn springzadel. Je zit dan net is stabieler dan in een dressuurzadel (althans dat vind ik).

Ik zou er ook voor kiezen om je dressuurzadel aan te laten passen en dan misschien later eens te kijken naar een gebruikt springzadel.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:22

Ik zou gewoon het dressuurzadel aan laten passen, en daar af en toe een sprongetje mee maken.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:05

Ik zou gewoon met je dressuurzadel springen of een goedkoop/2e hands springzadeltje kopen. Ik rijd op mijn verzorgpony met vhz zadel dressuur, en ik vind dat mijn benen dan niet genoeg steun hebben, als ik mijn beugels op dresuur maar heb....

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:24

Ik zou een dressuurzadel kopen,
als je dan nog geld heb kan je altijd een goedkoop springzadeltje erbij kopen,
en als je laag blijft springen en niet wedstrijdgericht kan dat ook wel met een dressuurzadel..