singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 17:27

hoi bokkers,
Ik zat zo'n beetje te lezen over boomloze zadels, bitloze hoofdstellen etc. en nu dacht ik ineens: de singel is nooit onderwerp van discussie. Toevallig liep ik pas hard met een hartslagmeter om (zo'n stieken band om je borstkas) en vond het 3x niks omdat het je belemmert in je ademhalen. En dan is dit nog een stieken band. conclusie: singel lijkt me voor het paard niet echt lekker zitten. Veel paarden worden, lijkt het, ook vaak geirriteerd als er wordt aangesingeld.
Ben wel benieuwd naar jullie mening hierover.

xLittleAngel

Re: singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:39

mijn paard vind het erg als ik aansingel, maar die heeft last van zun nek,(die spant hij veel aan) en die spier stopt onder zun buik, en boven op zun hoofd. daarom doet hij soms lastig met hoofdstel omdoen, en met aansingelen gaat hij(alleen naast de box) heel opgepropt staan, in de bak gaat hij alleen na het aansingelen als hij dan nog stil moet staan, heen en weer wiegen(naar voor en achter)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:04

Ja oke, maar denk je dat je paard de singel en het aansingelen niet leuk vind, of maakt het hem/haar niet uit? Zijn er alternatieven voor singels

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:04

ik denk dat bij die van mij het egt lastig vind, maar ik zou gewoone singel nemen, mij zadelmaker zei dat als je eentje met elastiek pakt, dat je niet weet hoe strak hij EGT zit, dus een gewoone is goed genoeg.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:07

Zijn niet echt alternatieven. ZIjn wel hele zachte singels, van een ander soort stof..

Veel paarden hebben idd singelnijd, of hoe dat ook heet ;)

Vervelend, maar als je iets anders wilt, kun je zonder zadel ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:07

een paard haalt niet adem in het gedeelte waar de singel zit.
Een paard ademd als het goed is wat verder naar achteren.

Wat wel voor irritaties kan zorgen zijn de spieren tussen de voorbenen.
De Borstspieren.
Dus let wel op dat je niet te strak aansingeld en dat je een goede singel gebruikt.
Een singel met elasiek kan voor een hoop problemen zoregen, maar met het juiste gebruik, kan het juist ook wel weer heel prettig zijn...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:50

Er zijn tegenwoordig ook van die singels met lucht in het midden, dus achter de benen. Die schijnen wat meer mee te geven dan gewone singels, er is ook een topic over hier bij [HAR]

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 17:12

hmm, weet je zeker dat paarden daar niet ademen? Mensen kunnen toch ook via borst of buik ademen? (oke via de longen natuurlijk, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel :P)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:43

ja, ik begrijp wat je bedoeld, maar bij een paard liggen de longen iets verder naar achteren.
het deel waar de sibgek zit beweegd natuurlijk ook!!
Maar het zal het paard niet heel erg hinderen bij de ademhaling.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:36

sibgek?

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:46

longen is niet het probleem. eerder de oksel.. als de singel te ver naar voren zit kan het gaan knellen en er kunnen wondjes ontstaatn.. is NIET fijn!!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:44

De singels van Mattes hebben daarvoor een ingewerkte elastiek. Zelf voel je daar niks van, maar het zorgt er wel voor dat het niet klemt, mochten de spieren onder singel zich opspannen.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:39

Raja schreef:
een paard haalt niet adem in het gedeelte waar de singel zit.
Een paard ademd als het goed is wat verder naar achteren.

Wat wel voor irritaties kan zorgen zijn de spieren tussen de voorbenen.
De Borstspieren.
Dus let wel op dat je niet te strak aansingeld en dat je een goede singel gebruikt.
Een singel met elasiek kan voor een hoop problemen zoregen, maar met het juiste gebruik, kan het juist ook wel weer heel prettig zijn...

Luchtpijp zit toch wel degelijk maar een stuk dieper in het lichaam, en de longen liggen idd een stukje nog naar achteren.
Ik vind het niet gek dat paarden wel is singelnijd hebben, als je kijkt hoe sommige paarden aangesingeld worden, 123 huppa tsjak klaar.
Ik zeg niet dat je je paard in een kistje met watten moet leggen. Maar een beetje beleid hebben bij het aansingelen is er voor sommige mensen ook niet meer bij. En dat vind ik niet eerlijk. Verder, als je gewoon voorzichtig bent met je paard dan kan het heus wel tegen een singel, vooral die neoprene singels, ach, moet kunnen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:40

Ik heb een gelsingel met elastiek
Heerlijk is hij.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:30

maar wat is nou een sibgek?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:31

ehmmm. een typfoutje :o
singel dus...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:46

Nou voor de paarden lijkt het me idd niet
erg prettig. Maaja, volgens mij zijn er geen alternatieven.
Ik singel altijd 1/2 gaatjes in de stal en in de bak singel ik pas
aan, en dan ook niet tot ie superstrak zit ik vraag meestal aan
iemand die op stal loopt om even te hangen. :Y)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:40

haha dus geen vreemde anatomische benaming voor een deel van het paard ;D

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:21

mijn pony bijt enzo in de lucht met aansingele maar dat komt door een foutje in haar verleden
zodra hij vast zit heeft ze geen probleem

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:28

Er zijn idd weinig alternatieven... Wat me wel is opgevallen dat bij sommige (waarschijnlijk wel de meeste) manege pony's de singel echt belachelijk strak zitten. Die worden echt heel ver aangetrokken en dat vind ik pas echt zielig.
Bij mijn eigen paard heb ik er niet zo heel veel problemen mee, maar ik laat em eigelijk ook altijd net 1 gaatje losser dan dat ie zou moeten en dan stap ik snel met behulp van een krukje op.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:09

Ik ben ooit tijdens het googlen dit duidelijke stuk tegen gekomen over singelnijd:

Dr. Anita Smeets-Claessens:

Singelnijd

Singelnijd komt heel veel voor. Tenminste 80% van de paarden heeft dit in meer of mindere mate.Vaak worden de reakties van het paard op deze pijn aangezien voor slecht gedrag. Soms veroorzaakt het aansingelen zelfs zo’n pijn dat het paard trillend op de grond neervalt. Deze pijn schijnt te vergelijken te zijn met de pijn veroorzaakt door een of meerdere gebroken ribben. Vaak hebben paarden met singelnijd echter matige pijn, waar ze aan gewend zijn geraakt.

De oorsprong van singelnijd is niet bewezen, maar is naar alle waarschijnlijkheid een verstoring van het gewricht of gewrichten van de wervels van het hoogste deel van de schoft, en van de daar aanhechtende ribben. De intercostaalspieren, de M. serratus ventralis en de M. pectoralis ascendens blijken veel gevoeliger te zijn. Tegelijkertijd zijn ook de M. trapezius en de erector truncispieren onder het zadel gespannen en gevoeliger waardoor de zadeldruk als onaangenaam wordt ervaren, zelfs bij goedpassende zadels. De pijn wordt hierdoor verergerd.

Symptomen van singelnijd bij het vastmaken van de singel kunnen zijn: proberen naar je te bijten, zich opblazen, schoppen naar de singel en grommen. Eenmaal aangesingeld kun je o.a. een verkorte stap voorwaarts

waarnemen, moeilijk op de meest aangedane hand, in het begin bokken en metname ook bokken bij de overgang van draf naar gallop op de meest aangedane hand.

Waarschijnlijk is deze ribproblematiek al begonnen bij de geboorte. 5% van de veulens met geboortetrauma’s had een of meerdere gebroken ribben en 20% had zelfs een borstkast trauma zo bleek uit recent onderzoek. Het probleem gebied correspondeerde met het hoogste deel van de schoft en kwam overeen met de zone van de beschreven ribpijn.

Vanuit osteopathisch oogpunt zijn er behalve trauma ook andere oorzaken voor het ontstaan van singelnijd. Een andere zeer belangrijke oorzaak voor o.a. het verkrijgen van singelnijd is een dysfunctie van het viscerale systeem en dan met name van de lever en het ademhalingsdiafragma. Anderzijds kan omgekeerd singelnijd ook het viscerale systeem negatief beinvloeden en zo b.v. een dysfunctie van de lever, het ademhalingsdiafragma, het hart en zelfs de longen veroorzaken.

Deze invloed kan vanwege de locatie mechanisch zijn, maar ook nerveus of hormonaal. Neem nu b.v. de longen, zij kunnen niet genoeg uitzetten vanwege de gespannen intercostaalspieren. Wanneer een orgaan niet goed functioneert dan gaat er in dit geval verstoorde informatie over de N. vagus of N. frenicus (verstoorde afferentie vanuit de vliezen) naar de oorsprong van deze zenuwen. Hier gaat dan ook weer een verstoord signaal terug waardoor je b.v. gespannen en gevoeligere spieren kunt krijgen, zoals in dit geval de M. longus capitis of de Mm. Scaleni die op deze plek hun oorsprong hebben. Deze gespannen spieren kunnen op hun beurt vanwege hun oorsprong het PAM (primair ademhalings mechanisme) beinvloeden of het ganglion stellatum. Het ganglion stellatum kan door haar rami cardiaci een aritmie van het hart veroorzaken en kan ook het ganglion cervicale craniale (gcc) verstoren. Dit gcc nu is een zeer belangrijk ganglion vanwege haar relatie met de hypofyse met haar hormonen, of vanwege haar relatie met de plexus choroideus ,die o.a. weer verantwoordelijk is voor het PAM, en zo heeft het gcc indirekt ook weer een relatie met het sacrum en het bekken.

Dus dit is nu osteopathie, iedere struktuur of weefsel in het lichaam heeft een relatie met elkaar direkt of indirekt, en zij kunnen allen elkaar beinvloeden. Daarom moeten we niet de ziekte behandelen , maar we moeten het hele dier behandelen.

Ik heb tijdens afgelopen horse event bij de stand van Monty Roberts een singel gezien waarschijnlijk van Eric Le Tixerant, er zijn hier op bokt al een aantal topics over deze singel. hij heeft volgens de fabrikant de volgende voordelen:
VERBETERT HET BEWEGINGSGESTEL , dankzij de grote vrijheid in de schouders en borstpartij, zodat het paard beter van achter door kan trainen naar voren.
- VERBETERT DE ADEMHALINGSCAPACITEIT , Dankzij de gestegen mobiliteit van de ribben en het spierstelsel.
- VERBETERT DE PRESTATIE , Dankzij de besparing van energieconsumptie.

Afbeelding
- VOORKOMT het in protest gaan van het paard.
- gaat singelnijd en singeldwang tegen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:02

De singel die in de post hierboven staat afgebeeld is inderdaad van Eric le Tixterant. Het is echt een superfijne singel. Was een rib uit mijn lijf om hem te kopen, maar was echt heel prettig voor mijn paard. Volledig elastiek, met onder het borstbeen een breed stuk ingezet schuimrubber voor ondersteuning en geen insnoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:06

Paarden die voor het eerst een singel/zadel op krijgen moeten hier natuurlijk aan wennen, misschien moet jij ook gewoon wennen aan je hartslagmeter? Ik heb er ook mee gewerkt (bij de fysio) en de eerste paar keer zit het in de weg,maar na een keer of 5 a 10 merkte ik er niks meer van.

Wat betreft paarden, ik denk eerlijk gezegd niet dat er een alternatief is voor de singel.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:52

Jee Schangah, dat is nog schokkender dan dat ik in gedachte had!! Ben er even door overdonderd. Die singel die jij daar als beste optie geeft, is zeker het overwegen waard.
en Marije_jiplover, het was een rib uit jouw lijf, maar het spaart de ribben uit je paard z'n lijf hahaha :D

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:02

Dit vond ik ook nog op het net:

Diergeneeskundige studie en opmerking over het inriemen van paarden
Het inriemen van een paard veroorzaakt een min of meer sterke samendrukking van een aantal belangrijke borstspieren van het paard. Deze spieren hebben een invloed zowel op de voort-bewegingsfunktie van de voorste ledematen als op de ademhalingsfunktie.
De riem heeft ook, door zijn aktie op het zadel en het tuig, een onrechtstreekse invloed op de schoft, waarvan de mobiliteit gevrijwaard moet blijven.

Riemen en de voortbewegingsfunktie
Een stijve inrieming vermindert, door de spieren samen te drukken, hun aanvoer van bloed en zuurstof, en verhindert een volledige bewegingsvrijheid met funktionele hinder als gevolg en het optreden van een vroege vermoeidheid die voortbewegingsproblemen veroorzaakt.

Riemen en ademhalingsfunktie
Een optimale ademhaling is een sluitelelement om topprestaties te bereiken. Een funktionele koppeling heeft plaats tussen de voortbeweging en de ademhaling. Er bestaat dus een interrelatie tussen ritme van het galop, amplitude van het galop, ademhalingsfrekwentie, ademhalingsvolume en energieverbruik.

Kortom
- Een verbetering van de voortbewegingsfunktie door de amplitude van de sprongen van de voorste ledematen te bevoordelen, en door een betere transmissie van de stuwkracht van de achterste ledematen.
- Een verbetering van ademhalingskapaciteit door de bewegingsvrijheid van de borst en de bortsspieren te verhogen.
- Een verbetering van de prestaties door een energiebesparing.
- Een vermindering van het risico van herhaaldelijke voortbewegingsproblemen.

Etude faite par I.P.-J.B., docteurs vétérinaires
Studie gedaan door I.P. –J.B. dierenartsen