Dekens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:21

Vraag het hier ook maar, hoe meer meningen en ervaringen hoe beter :P

Volgend jaar moet mijn hengst onder de deken.
Nu hoorde ik dat het beter is om 2 dekens te doen dan 1, omdat de warmte beter er tussen blijft?

Maar wanneer doe ik dan een 0 gram of juist een 400 gram ?
Neem aan dat de buitenste deken waterdicht moet zijn, en de deken daaronder kan gewoon staldeken zijn ?

Help ! Ik weet het gewoon niet hoor haha

Hij staat buiten, maar gaat snachts op stal en met heel slecht weer.
Hij word niet geschoren in het najaar, omdat ze dat bij de Hengstenkeuring liever niet willen.

Nimmy

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:30

Ik zou gewoon optijd beginnen met onder dekens zetten ('s avonds lamp opstal aanhouden scheeld ook enorm in vacht aanmaken).

Heb m thuis nu onder 2 dekens staan, zou m gewoon onder 1 zetten en dan bij extreme kou een 2e doen. Zelf vind ik 2 dekens niet handig en voor volgend jaar wil ik dit ook voorkomen...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:34

Nimmy schreef:
Ik zou gewoon optijd beginnen met onder dekens zetten ('s avonds lamp opstal aanhouden scheeld ook enorm in vacht aanmaken).

Heb m thuis nu onder 2 dekens staan, zou m gewoon onder 1 zetten en dan bij extreme kou een 2e doen. Zelf vind ik 2 dekens niet handig en voor volgend jaar wil ik dit ook voorkomen...

Lamp aan kan niet, wilt de boer niet.
Maar wat voor een deken heb je dan ? En hoeveel gram ?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:37

Hmm dat is balen (ook niet tot een uur of 10 ofzo), want dat had ik de afgelopen jaren en redde t toen met een 200 grams waterdichte deken (en geen dikke vacht)...

dit jaar heeft ie langer 24/7 buiten gestaan en heeft een veel dikkere vacht...

momenteel heeft ie een deken van 150 gram en 1 van 200 liggen en heb ook nog een dikkere van 300 gram geloof ik (heb ik overgekocht, hij is wel behoorlijk dik... vind die alleen niet zo geweldig liggen dus niet zo vaak op) en die was volgens verkoper waterdicht, praktijk bleek alleen anders, nim was zeiknat na een buitje... dus die kan ook alleen met droog weer of als onderdeken... (naden lekken door en deken is behoorlijk doorstikt)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:02

Als je niet van plan bent te scheren zou een 200grams of 300grams winterdeken voldoende moeten zijn.
Omdat ik al een 200grams staldeken en een fleece had, heb ik eerst een 0grams regendeken gekocht. Bovendien had ik al slechte ervaringen gezien en gehoord van winterdekens die toch water doorlaten op "drukplekken" (schoft, heupen,...).

- van zodra het regende/bewolkt was en onder de 15 graden ging het regendeken op in de wei.
- nachten onder 10°C en overdag niet meer boven de 15°C :fleece + regendeken
- nachten onder 5°C en overdag onder 10-12°C: staldeken + regendeken

Nu met die strenge vorst van enkele weken terug (-15°C) heb ik toch maar een 200grams winterdeken bijgekocht dat ik over een fleece leg. 3 of meer dekentjes lijkt me toch niet meer zo aangenaam voor het paard. Maar ben nog niet overtuigd over de waterdichtheid van dit winterdeken. Maar da's een andere zaak.

Of je paard echt dik in de haren komt hangt er een beetje vanaf. Wij doen met al onze paarden (allemaal volbloeds) hetzelfde en sommigen lijken hun zomervacht nog te hebben anderen hebben iets langere haren (overal of alleen in de hals) maar niet echt dikkere vacht en nog anderen zijn net een teddybeer. Dus het effectiviteit van afdekken variëert van paard tot paard