Iemand ervaring met de Flair Luchtonderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

farmershill

Iemand ervaring met de Flair Luchtonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:17

Flair Luchtonderlegger

Afbeelding

In de onderlegger zitten 4 zakken lucht, met een schuimlaag daaronder. De zakken lucht kunnen afzonderlijk worden opgeblazen door middel van een bijgeleverde pomp.Eenmaal aangepast hoeft de onderlegger niet gecorrigeerd te worden behalve als het paard verandert van bouw of bij gebruik van een ander zadel of op een ander paard. De aanpassingen zijn een kwestie van enkele minuten en worden uitgevoerd met de ruiter op het paard.

Op deze manier kunt u elk zadel passend krijgen voor uw paard of zelfs voor meerdere paarden!

Ook (tijdelijke) scheefheid van uw paard kan met deze luchtonderlegger worden opgelost!

Melissa

Re: Iemand ervaring met de Flair Luchtonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:22

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat sommige paarden met lucht gevulde onderleggers heel raar kunnen reageren omdat het schijnbaar anders voelt..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:00

Paard zou er hoogtens even aan moeten wennen omdat luchtdruk heel anders (fijner :P ) is voor het paard :)
Ik heb zelf een zadel met locht kussens en mijn paard moest er wel even aan wennen maar je merkt al snel dat ze juist alleen maar fijner gaan lopen :)

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:26

flair schijnt helemaal niet goed te zijn omdat er totaal geen veering in zit..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:27

zou dat serieus werken?
is het niet zo dat als je ergen druk op legt de lucht daar verwijnt, en deze naar de plek toe gaat waar geen druk komt?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:35

xXmaaikieXx schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij?
Echt totale onzin!

Ik heb een zadel op lucht en geloof mij, de vering en drukverdeling is juist veel beter!

Als je meer over die onderleggers wilt weten kun je het beste even contact opnemen met Arie Boer (zadelboer op bokt)

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 14:51

Ing__ schreef:
xXmaaikieXx schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij?
Echt totale onzin!

Ik heb een zadel op lucht en geloof mij, de vering en drukverdeling is juist veel beter!

Als je meer over die onderleggers wilt weten kun je het beste even contact opnemen met Arie Boer (zadelboer op bokt)

Oké bedankt.
Diegene die 'm verkoopt, is bijna m'n buurvrouw, maar ik ben wel benieuwd of er hier gebruikers zijn en wat hun ervaringen zijn, en om welke reden ze 'm gebruiken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:07

siskeh schreef:
zou dat serieus werken?
is het niet zo dat als je ergen druk op legt de lucht daar verwijnt, en deze naar de plek toe gaat waar geen druk komt?

De lucht zit opgesloten en kan niet weg. Deze kan zich echter wél verplaatsen zodat je overal een optimale drukverdeling bekomt. Bij wolgevulde zadels is dit niet het geval en daar heb je dus wel wisselende druk.

TS, als je de echte theoretische uitleg over luchtvulling wil, pm zadelboer op bokt eens. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan de bokkers die komen verkondigen dat het niet werkt, terwijl ze het (9 kansen van de 10) nog nooit van dichtbij hebben gezien, laat staan mee gereden hebben.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:09

Ik weet dat germie hier op bokt zo'n ding heeft, misschien dat je haar een pb kan sturen om meer informatie en haar ervaringen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:31

xXmaaikieXx schreef:

Dit is hoogst waarschijnlijk Cair, van Wintec, dit is niet goed en al helemaal geen lucht. Maar foam met plastic eromheen. Wordt ook hard in de winter.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:57

Precious20 schreef:
siskeh schreef:
zou dat serieus werken?

De lucht zit opgesloten en kan niet weg. Deze kan zich echter wél verplaatsen zodat je overal een optimale drukverdeling bekomt. Bij wolgevulde zadels is dit niet het geval en daar heb je dus wel wisselende druk.

TS, als je de echte theoretische uitleg over luchtvulling wil, pm zadelboer op bokt eens. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan de bokkers die komen verkondigen dat het niet werkt, terwijl ze het (9 kansen van de 10) nog nooit van dichtbij hebben gezien, laat staan mee gereden hebben.

Ik heb zadelboer net een pb gestuurd, bedankt .

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:00

neej ik bedoel egt flair..heb een hele goede zadelmaker en hij raadde het me echt heel erg af!..
ik weet er zelf het fijne niet van hoor..maar 3 mensen bij ons op stal hebben het in hun zadel laten zetten en 1 heeft zo'n luchtonderlegger gebruikt..maar degene die het in hun zadel hebben laten zetten hebben 2 ervan het alweer om laten zetten in gewoon wol en 1 ervan gaat van de week een afspraak ervoor maken om het weer allemaal om te zetten..de zadels klepperen licht ad achterkant waardoor 2 paarden last hebben van achterin de rug..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:02

Dan zijn de paarden breder geworden, hierdoor passen de zadels niet meer goed. Dit is eigenlijk dus juist goed, behalve dan dat de bomen van veel zadels niet aan te passen zijn en dan past het niet meer. Dit is een heel bekend verschijnsel bij flair.

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:11

de paardenkunnen niet breder zijn geworden, want een heeft er 2 maanden mee gereden en een 1,5 week

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:23

Ik rij nu ook met een luchtpad (niet deze, maar eentje voor een westernzadel)
Mijn paard heeft een hele moeilijke rug en het is ontzettend moeilijk een goed zadel voor hem te vinden. Ik heb een hele goede zadelmaker en we hebben al heel veel zadels geprobeerd en getest met een elektronische drukmeter, maar niets paste goed genoeg.
Nu hebben we zo'n luchtpad geprobeerd en de drukmeting was echt heel positief. Zonder de pad was dit zadel niet goed, hij drukte aan de voor en achterkant (niet extreem, maar wel een beetje), met de pad zag je dat de druk heel mooi verdeeld wordt.

We zijn nu nog wat andere dingen aan het proberen (andere inlages in het zadel, andere luchtpad...) om het nog beter te maken. Maar tot nu toe ben ik er erg over te spreken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:38

als 'ie goed is afgesteld/opgepompt zit er juist heel veel vering in en is het heel fijn voor de rug van je paard!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:43

Zou dit niet een goede pad zijn voor onder een boomloos zadel, vanwege de drukverdeling? Of denk ik nu heel gek? :+

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:47

Ik denk het niet, want lucht verdeeld natuurlijk niet de druk, daar is nog altijd de boom voor. Lucht vult alleen op daar waar nodig.

Ga maar eens op een luchtbed zitten, dan zit je mooi met je kont op de grond. Maar ga je erop liggen dan lig je niet op de grond. In het laatste geval wordt je gewicht verdeeld over een groter oppervlak, wat bij een zadel de boom doet.

Edit: type foutje

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:29

xXmaaikieXx schreef:
de paardenkunnen niet breder zijn geworden, want een heeft er 2 maanden mee gereden en een 1,5 week

Dat kan wel degelijk!

Ben benieuwd naar je zadelmaker ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:49

xXmaaikieXx schreef:

Mijn paard kon na drie weken trainen met een Wow zadel een bredere headplate gebruiken omdat hij dusdanig in bespiering op de schoft was toegenomen dat het zadel achterover was gaan liggen.
Met een goed passend zadel en flair kussens kan de spiermassa van paarden in no time toenemen, ze worden dus weldegelijk zo snel breder.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 10:55

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van zadelboer en ik houd deze optie zeker in mijn gedachte.
Maar alle ervaringen blijven natuurlijk welkom ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:58

Waarom wil je een Korrector dan?

Ik heb er goede ervaring mee, sleep 'm ook regelmatig mee naar lesklanten om het verschil te laten merken. Maar het blijft natuurlijk een 'tussenoplossing'. Je rijdt nog steeds met een niet-passend zadel als je de pad gebruikt ter correctie.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:21

Aimee schreef:
Waarom wil je een Korrector dan?
Ik heb er goede ervaring mee, sleep 'm ook regelmatig mee naar lesklanten om het verschil te laten merken. Maar het blijft natuurlijk een 'tussenoplossing'. Je rijdt nog steeds met een niet-passend zadel als je de pad gebruikt ter correctie.

Ik heb nergens gezegd dat ik een korrector wil, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar de werking en ervaringen hiermee.
Stel dat de zadelzoektocht voor m'n jonge paard tegenzit dan zou dit wellicht een fijne tussenoplossing kunnen zijn.
En het is dan prettig als je zoiets achter de hand kunt hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:25

Als je op zoek bent naar een goed zadel voor je jonge paard, zonder met tussenoplossingen te hoeven werken, maar wel altijd aanpassingsmogelijkheden te hebben, kun je beter aan een Wow denken :)

De Korrector is prima als tussenoplossing, maar je rijdt feitelijk gewoon met een niet-passend zadel.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:29

Aimee schreef:
Als je op zoek bent naar een goed zadel voor je jonge paard, zonder met tussenoplossingen te hoeven werken, maar wel altijd aanpassingsmogelijkheden te hebben, kun je beter aan een Wow denken :)

De Korrector is prima als tussenoplossing, maar je rijdt feitelijk gewoon met een niet-passend zadel.

Maar als ik het goed heb gezien op de site maken hun alleen de standaard zadels zeg maar.
Ik heb een Paso Peruano(Tölter) en zou toch graag iets richting spaans/portugees willen.