Voor- en nadelen van een kunstof EN een leren zadel?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieDC

Voor- en nadelen van een kunstof EN een leren zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:35

Hallo,

Zoals hierboven genoemd,
wat zijn de voor- en nadelen van een kunstof zadel EN een leren?

Mijn verhaal:
Ik heb de zadelmaker naar mijn huidige zadel laten kijken,
Hij heeft deze helemaal afgekeurd,
slechte kwaliteit en deed het paard pijn, maar ik had dit zadel bij mijn paard gekregen.
Met de mededeling dat het zadel was aangepast aan het paard.
Maar goed, ik wil even alle voor- en nadelen op een rijtje.

Hoop graag snel en goede argumenten te krijgen.
Mvg,
Melanie.

Armani1985

Re: Voor- en nadelen van een kunstof EN een leren zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:37

hoi,

ikzelf heb altijd een dressuur leren zadel gehad met diepe zit en dikke kniewrongen. nu heb ik voor mn jonge paard een wintec 500 dressuur lekker licht zadeltje zit niet verkeerd heeft geen diepe zit+ wrongen dus even wennen blijft mooi geen onderhoud aan natte doek erover en klaar
boom is te verwisselen.... helemaal geen nadelen van wintec maar eind vn de maand komt toch de zadelmaker een leren aanpassen met diepe zit etc
ik blijf daar toch bij. wintec is een lekker zadeltje maar voor altijd nee niet voor mij is gewoon goede basis kwaliteit laat ik het zo zeggen.

groetjes steffie

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:18

Meestal is het persoonlijk bij mij zit het zo ;

Leer ;
- zit beter
- beter aan te passen
- gaan over het algemeen (ligt ook aan het merk) langer mee
- vaak duurder (vooral de goede onder de €1000,- nieuw is het vaak mindere kwaliteit)

kunststof ;
- zit waardeloos (sorry)
- sommige merken (oa. wintec) zullen zelden heel goed liggen op een paard/pony
- betaalbaar in de nieuwprijs

Ik zal dit nog even aanvullen met wat ervaring ; Ik heb zelf een throwgood (als ik het goed schrijf) gehad. Deze lag prima op mijn pony alleen zat ik er zelf waardeloos op. Verder ben ik totaal geen liefhebber van het merk wintec, ik zie ze nooit goed liggen. Dan heb je de leren zadels. JC, chamberlian, knight rider enz. slaan de onderlaag zijn over het algemeen best redelijke merken echter is de boom vaak zwakker en sluiten ze over het algmeen ook wat slechter aan. Persoonlijk ga ik altijd Prestige, Passier, Kiefer, Stubben enz. deze zijn 2e hands best betaalbaar geworden. Vooral in sommige regio's. Als je koopjes wilt hebben en je weet iets van kwaliteit en maat en je rijd wat verder kun je de goedkoopste toppers tegenkomen ;)

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:09

LovesHerPony schreef:
Meestal is het persoonlijk bij mij zit het zo ;

Leer ;
- zit beter
- beter aan te passen
- gaan over het algemeen (ligt ook aan het merk) langer mee
- vaak duurder (vooral de goede onder de €1000,- nieuw is het vaak mindere kwaliteit)

kunststof ;
- zit waardeloos (sorry)
- sommige merken (oa. wintec) zullen zelden heel goed liggen op een paard/pony
- betaalbaar in de nieuwprijs

Ik zal dit nog even aanvullen met wat ervaring ; Ik heb zelf een throwgood (als ik het goed schrijf) gehad. Deze lag prima op mijn pony alleen zat ik er zelf waardeloos op. Verder ben ik totaal geen liefhebber van het merk wintec, ik zie ze nooit goed liggen. Dan heb je de leren zadels. JC, chamberlian, knight rider enz. slaan de onderlaag zijn over het algemeen best redelijke merken echter is de boom vaak zwakker en sluiten ze over het algmeen ook wat slechter aan. Persoonlijk ga ik altijd Prestige, Passier, Kiefer, Stubben enz. deze zijn 2e hands best betaalbaar geworden. Vooral in sommige regio's. Als je koopjes wilt hebben en je weet iets van kwaliteit en maat en je rijd wat verder kun je de goedkoopste toppers tegenkomen ;)

Oké hartstikke bedankt!
Het zit namelijk zo, waar ik werk verkopen ze kunststof zadels van Thorowgood, mijn baas zei van probeer eens ene en ze zitten echt goed etc etc.
Maar ik heb zoiets van ik wil wel een zadelmaker/passer erheen laten komen kijken.
En eigenlijk heb ik zelf ook liever leer, vraag mij niet waarom zal wel om het idee gaan.
De zadelmaker waar ik een afspraak mee heb gemaakt had een Stübben vzh zadel liggen (tweedehands), deze wou mijn vader dan voor tijdelijk nemen omdat het zadel wat ik nu heb is superslecht en ik moest er niet meer op rijden zei de zadelmaker.
Daarna willen we over een maandje 2 of 3 overgaan op een nieuwe leren dressuurzadel, ik ben alleen het merk vergeten
maar hij vroeg er 1100 voor en hij zat echt heerlijk, hij zou dan komen passen en aanpassen etc.
Zodat wij wat bedenktijd hebben zeg maar, ik heb ook een afspraak gemaakt met mijn collega (deze heeft ook een zadel van Thorowgood) en die moest ik dan eens proberen, maar als ik jouw ervaring hoor heb ik al zoiets van oké dus geen kunststof toch?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:39

Ik heb ook een Thorowgood voor mijn ene merrie (jong en regelmatig drachtig dus daar wil ik geen heel duur zadel opleggen voorlopig). De kwaliteit van Thorowgood is absoluut beter dan die van wintec, maar het blijft natuurlijk een goedkoop zadel dus topkwaliteit valt er niet te verwachten. De pasvorm is redelijk tot goed. Een minpuntje vindt ik de harde zitting. Dat ga je na verloop van tijd echt wel merken. Met een gelpad of bontje zal het al een stuk zachter zitten denk ik.

De Thorowgood T6 is ook in leer verkrijgbaar, dus als het zadel je verder wel aanstaat is het het overwegen waard.

Wintec vindt ik ook echt rotzooi. Iedereen is er gek mee vanwege de aan te passen boom, maar verder zie ik er niet zoveel voordelen in.

Stubben is een goed, betrouwbaar merk en zo zijn er nog wel meer. Denk aan Kentaur en JC.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:40

Als het toch om een tijdelijk zadel gaat, dan maakt het toch niet zo veel uit?

Voordelen leer;
- ziet er mooier uit
- zit vaak fijner

Voordelen kunsstof;
- goedkoper
- eenvoudig in onderhoud

nadeel van kunsstof is dat het in de zomer kan gaan broeien, al heb ik hier zelf nooit last van gehad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:44

zit nogal verschil tussen kunststof en kunsstof

om nu gelijk alle kunststof over 1 kam te gooien

kunsttsof
meestal betaalbaarder , lichter , nihil onderhoud
soms stevigere zit soms juist gladder

leder meestal duurder zwaarder meer onderhoud
soms ruwe zit meerstal gladder

leder met WOL gevulde kussens of kunststof met stoffen onderzijde en wol gevulde kussens
zijn makkelijker aanpasbaar dan schuim rubber (CAIR bv) gevulde kussens

etc etc

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:45

Ik vind een leren zadel veel mooier, zou ook nooit een kunststof willen.
Mijn ervaring is dat een kunststof zadel kraakt en heel stroef zit. :+ Volgens mij is het een wintec dressuur waar ik toen op gereden heb.
Kunststof is wel een stuk lichter en makkelijker in onderhoud.
Misschien moet je eens een kunststof zadel lenen? Dan kom je er snel genoeg achter of je het wat vind of niet...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:48

nadeel bij een kunstoffen zadel is dat hij ontzettend kraakt
maar een voordeel is dat je de boom kan verwisselen

nadeel bij leren zadel is dat de boom van hout is dus moeilijk verwisseld kan worden
voordeel dat ie niet kraakt :P

ik heb verder nog nooit op een kunststoffen zadel gereden
we hebben 1 op de manege

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:54

De Wintec waar ik mee gereden heb kraakte niet hoor..
Hij lag prima op het paardje, ook volgens de zadelmaker. En ik vond 'm erg fijn zitten in vergelijking met leren zadels binnen dezelfde prijsklasse.

Een leren zadel zal gerust beter zijn, als je er voor kunt betalen. Maar met een beperkt budget zou ik eerder voor een kunststof zadel gaan dan voor een hele goedkope leren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:55

van de 10 kunststof zadels die ik heb gehad
heeft er nog nooit 1 gekraakt ..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:58

en een leren zadel kan ook kraken,
voordeel kunstof
makkelijk in onderhoud
wegen weinig
relatief goedkoop
zitten is vaak kwestie van wennen, ik moet ook wennen als ik op een vreemd leren zadel zit

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 15:03

_Dune_ schreef:
Als het toch om een tijdelijk zadel gaat, dan maakt het toch niet zo veel uit?

Voordelen leer;
- ziet er mooier uit
- zit vaak fijner

Voordelen kunsstof;
- goedkoper
- eenvoudig in onderhoud

nadeel van kunsstof is dat het in de zomer kan gaan broeien, al heb ik hier zelf nooit last van gehad.

Het gaat niet om een tijdelijk zadel,
Ik neem alleen de tweedehands vzh Stübben voor tijdelijk, totdat ik eruit ben wat ik wil.
Die wat ik dan koop ik voorgoed zal ik maar zeggen.
Om even misverstanden uit de wereld te helpen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:12

Als je het geld hebt voor een kwaliteits leren zadel, dan zou ik ook gewoon voor zulk een zadel gaan.

Ik heb een wintec pro dressuur, ben er erg content mee maar kwa zit is het inderdaad heel open en het is inderdaad moeilijk perfect aan te passen aan je paard, maar heb wel al veel voordeel gehad aan de verwisselbare boom (anders had ik al een stuk of 5 keer een nieuw zadel mogen zoeken)
Ik heb ook een thorowgood (model te vergelijken met de isabel werth van wintec) maar ik vind de kwaliteit van thorowgood precies toch minder dan die van wintec... (was ook nog stukken goedkoper!) Deze heeft wel een diepe zit.

Het handige aan de kunststof zadels is ook dat je de wrongen van dikte en plaats kunt veranderen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:12

Ik heb ongeveer alles al een keer gehad, lastig model paard.
Van kunststof heb ik wintec vzh gehad, wintec pro dressuur, en nu wintec spring cairsystem.
Ik vond ze op het vzh zadel na ideaal..! Dat zadel was overtrokken met suede, en dat vond
ik te stroef. Qua leer heb ik een county gehad, ideaal zadel maar flink prijzig en wanneer je
paard eruit groeit is het helaas pindakaas. Kentaur, zat na een jaar nog voor geen meter.
Fryso vond het paard niet fijn ook al lag hij volgens het meetmatje prima, en nu heb ik een
luxor :)

voordelen:
- gemakkelijk aan te passen qua bomen en vulling en cair.
- makkelijk schoon te houden
- overleefd een (ongewilde) duik in water
- altijd weer gemakkelijk verkoopbaar
- lange levensduur
- prijsgunstig

nadelen
- zweterig met warm weer ( lang leven de boxers)
- er zijn mensen die zij er op open rijden
- ziet er minder" Professioneel "
- geen grote keilkussen, daarom heb ik mijn dressuur verkocht.
Niet handig voor een paard met lange rug.

Leer

voordelen:
- mooier afgewerkt
- kunt kiezen ook verschillende soorten zitten
- moeilijk verkoopbbaar
- kan aangemeten worden op je paard

nadelen:
-prijzig
- vraagt meer onderhoud
- bomen zijn niet altijd aanpasbaar
- nieuwe modellen hebben dus wel grotere keilkussens

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:35

ik ben, na behoorlijk wat zadels gepast te hebben, toch uitgekomen op een wintec wide. mn paard (fjord) heeft gewoon een niet-standaard maat en een passend zadel was heel moeilijk te vinden. deze uitvoering heeft bredere keilkussens en rechtere zweetbladen dat is dus ideaal voor mn brede, ronde pony..ik wou eigenlijk geen kunststof maar na een paar proefritjes was ik toch over. nu rijd ik alweer een jaar endurance met mn winteccie!! heb trouwens zelf geen last van meer zweten dan met leer..
ik kan je wel voor en nadelen van leer en kunststof opnoemen, maar dat is per ruiter zo verschillend. probeer een aantal testzadels. veel succes!!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:17

Leer:
* gaat langer mee, slijtvaster
* Lekker soepel waardoor het lekkerder kan zitten
* vulling is relatief beter aan te passen

* een leren zadel is in verhouding met een kunststof zadel zwaar

Kunststof:
* slijt sneller dan leer
* onderhoudsvrij, natte doek erover is voldoende
* gunstige prijs
* licht in gewicht

Ik heb een hele tijd tevreden wintec gereden op de Isabell Werth. Een heel fijn zadel, mooi licht en lag mooi op de merrrie die ik toen reed. Geen enkele moeite met omschakeling leer - kunststof gehad. Het zat heerlijk. Op het moment heb ik weer een leren zadel :)

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:41

Roelke_ schreef:
Leer:
* gaat langer mee, slijtvaster
* Lekker soepel waardoor het lekkerder kan zitten
* vulling is relatief beter aan te passen

* een leren zadel is in verhouding met een kunststof zadel zwaar

Kunststof:
* slijt sneller dan leer
* onderhoudsvrij, natte doek erover is voldoende
* gunstige prijs
* licht in gewicht

Ik heb een hele tijd tevreden wintec gereden op de Isabell Werth. Een heel fijn zadel, mooi licht en lag mooi op de merrrie die ik toen reed. Geen enkele moeite met omschakeling leer - kunststof gehad. Het zat heerlijk. Op het moment heb ik weer een leren zadel :)

En waarom heb je dan nu toch weer een leren?
En is misschien een domme vraag, maar als iets kapot zou gaan, zweetblad of wat dan ook,
is het bij leer dan makkelijker te repareren?
Lijkt mij tenminste logisch.