Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
LovesHerPony schreef:Meestal is het persoonlijk bij mij zit het zo ;
Leer ;
- zit beter
- beter aan te passen
- gaan over het algemeen (ligt ook aan het merk) langer mee
- vaak duurder (vooral de goede onder de €1000,- nieuw is het vaak mindere kwaliteit)
kunststof ;
- zit waardeloos (sorry)
- sommige merken (oa. wintec) zullen zelden heel goed liggen op een paard/pony
- betaalbaar in de nieuwprijs
Ik zal dit nog even aanvullen met wat ervaring ; Ik heb zelf een throwgood (als ik het goed schrijf) gehad. Deze lag prima op mijn pony alleen zat ik er zelf waardeloos op. Verder ben ik totaal geen liefhebber van het merk wintec, ik zie ze nooit goed liggen. Dan heb je de leren zadels. JC, chamberlian, knight rider enz. slaan de onderlaag zijn over het algemeen best redelijke merken echter is de boom vaak zwakker en sluiten ze over het algmeen ook wat slechter aan. Persoonlijk ga ik altijd Prestige, Passier, Kiefer, Stubben enz. deze zijn 2e hands best betaalbaar geworden. Vooral in sommige regio's. Als je koopjes wilt hebben en je weet iets van kwaliteit en maat en je rijd wat verder kun je de goedkoopste toppers tegenkomen
Volgens mij is het een wintec dressuur waar ik toen op gereden heb.
_Dune_ schreef:Als het toch om een tijdelijk zadel gaat, dan maakt het toch niet zo veel uit?
Voordelen leer;
- ziet er mooier uit
- zit vaak fijner
Voordelen kunsstof;
- goedkoper
- eenvoudig in onderhoud
nadeel van kunsstof is dat het in de zomer kan gaan broeien, al heb ik hier zelf nooit last van gehad.

Roelke_ schreef:Leer:
* gaat langer mee, slijtvaster
* Lekker soepel waardoor het lekkerder kan zitten
* vulling is relatief beter aan te passen
* een leren zadel is in verhouding met een kunststof zadel zwaar
Kunststof:
* slijt sneller dan leer
* onderhoudsvrij, natte doek erover is voldoende
* gunstige prijs
* licht in gewicht
Ik heb een hele tijd tevreden wintec gereden op de Isabell Werth. Een heel fijn zadel, mooi licht en lag mooi op de merrrie die ik toen reed. Geen enkele moeite met omschakeling leer - kunststof gehad. Het zat heerlijk. Op het moment heb ik weer een leren zadel