Welk myler bit en zou die geschikt zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Welk myler bit en zou die geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:44

Ik zou graag overstappen naar een myler bit. Maar omdat ze toch wat prijzig zijn zou ik graag wat ervaringen horen en welk bit eventueel geschikt zou zijn voor mijn jonge merrie. Ik weet al wel dat ik een level 1 bit wil hebben.

Mijn jonge merrie wil op dit moment geen bit aan nemen (ze is nog neit ingereden maar gaan we wel snel mee beginnen) Ik heb een happymouth bitje in de kast liggen maar omdat ze zo boos werd van een bubbelgebroken watertrens wil ze niks aannemen (ben daarom ook even gestopt met het bit om te voorkomen dat ze hem straks helemaal niet wil aannemen). Nu denk ik dat ze een wat lager gehemelte heeft en omdat een myler bit zoiezo al wat dunner is en beter naar de mond vormt het wel een goede optie zou zijn. Maar er zijn heel veel verschillende myler bitten, dus weet iemand welk bit het meest geschikt zou zijn en of het wel een goed zou werken?

Ik heb ook gehoord dat je ergens een myler bit kunt uit proberen, weet iemand ook waar dat zou kunnen?

(Ik heb trouwens geen haast met een bit vinden, we doen alles rustig aan en ben van plan om haar bitloos in te rijden en daarna over te gaan op een bit.)

LovesHerPony

Re: Welk myler bit en zou die geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:24

Zoals je zelf aangeeft zou je het best bitloos kunen beginnen.

Misschien een tip om de tanden na te laten kijken?

Misschien een bustrensje proberen (ongebroken) ? Het is mogelijk dat ze er niet van houd om z'n losse stukjes in haar mond te hebben en omdat je watertrens zegt is het ook mogelijk dat ze wat meer contact zoekt en dat ze liever een bustrens heeft.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:24

Bij Van Schie krijg je goed advies en je mag er zoveel meenemen als je wilt om te proberen :j
Wij hebben van alles geprobeerd en hebben een level 2 met lage tongboog genomen.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:15

Bedankt voor de reacties!

haar tanden wil ik indd nog een keer na laten kijken :)

@ Janientje: Klinkt heel handig, ga het eens opzoeken :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:53

van Schie inderdaad! Daar heb ik mijn Myler ook vandaan.
http://www.vanschieruitersport.nl/
Je kunt ze emailen, en je vraag voorleggen. Er staat ook veel info op de site.
Zelf heb ik net zoals janientje een level2 met lage tongboog voor mijn merrie :)

Tanden na laten kijken is inderdaad ook een van de eerste dingen die ik zou doen bij dit soort problemen. Succes ermee! :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:06

Let op bij de dubbelgebroken bitjes dat het niet te groot is. Dan raggen de gewrichtjes van het bit al vrij snel over de lagen in de paardenmond. Kijk maar eens goed in de mond als je aan een kant een beetje aan het bit trekt... |( De ringen moeten netjes aansluiten aan de mondhoeken. Sprenger-bit dubbel gebroken doet het hier super bij de jonge paarden. Als je paarden nog tanden wisselen kan het zijn dat het gehemelte gevoelig is. Ook een reden om toch voor een dubbelgebroken bit te kiezen. Let op dat de neusriem los genoeg is zodat hij lekker kan knabbelen. Zelf rijdt ik de paarden bitloos tot alle tanden gewisseld zijn, evt wolfstandjes laten verwijderen. Daarna gaat de overgang naar het bit vlekkeloos. *D Uiteraard is een vriendelijke hand het beste hulpmiddel..

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:53

Bedankt! Zal eens gaan uitzoeken wat een sprenger-bit precies inhoud :) Ze is nu 4,5 (ijslanders worden later ingereden) dus ik denk dat ze al wel ver moet zijn met wisselen :P Ze heeft alleen een bitje ingehad, verder is er niks mee gedaan en ook zonder neusriem want het was om te wennen. En het inrijden ga ik indd bitloos doen :)