Natuurlijk weet ik wel het verschil in gewicht (en uiterlijk xp), maar er blijven toch een paar dingetjes vaag.
Ik heb een verzorgpony, kruising paint, die nu al een tijd met een westernzadel wordt gereden.
Daarvoor werd hij met een engels zadel gereden (is ook gewoon engels ingereden).
Het paard heeft een probleem aan zijn rechter achterbeen, dit had hij al voor de huidige eigenaar hem kocht. Hierdoor heeft hij ook een lichte vorm van artrose in zijn voorbenen.
De eigenaar en ik rijden allebei recreatief met hem, vooral in het bos dus. Maar af en toe heb ik nog wel eens zin om wat in de bak te proberen, geen hoge dressuur ofzo, want dat wordt ook lastig met zijn been, maar toch wel een beetje figuren enzo. Nu is mijn houding best wel slecht met een westernzadel
dus heb ik gevraagd of ik af en toe het engelse zadel mag gebruiken. Dit mag wel, maar het engelse zadel zou zijn voorhand zwaarder belasten dan een western zadel.
Nu weet ik wel dat een westernzadel de druk beter verdeelt, maar ik weet niet precies hoe het nu zit met een engels zadel. Is het echt beter om met een westernzadel te rijden als het paard last heeft van artrose?
Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit