engels of western met artrose?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M_ichje

engels of western met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 17:49

Via zoeken heb ik een aantal dingen gezocht over het verschil tussen westernzadels en engelse zadels.
Natuurlijk weet ik wel het verschil in gewicht (en uiterlijk xp), maar er blijven toch een paar dingetjes vaag.
Ik heb een verzorgpony, kruising paint, die nu al een tijd met een westernzadel wordt gereden.
Daarvoor werd hij met een engels zadel gereden (is ook gewoon engels ingereden).

Het paard heeft een probleem aan zijn rechter achterbeen, dit had hij al voor de huidige eigenaar hem kocht. Hierdoor heeft hij ook een lichte vorm van artrose in zijn voorbenen.
De eigenaar en ik rijden allebei recreatief met hem, vooral in het bos dus. Maar af en toe heb ik nog wel eens zin om wat in de bak te proberen, geen hoge dressuur ofzo, want dat wordt ook lastig met zijn been, maar toch wel een beetje figuren enzo. Nu is mijn houding best wel slecht met een westernzadel :o dus heb ik gevraagd of ik af en toe het engelse zadel mag gebruiken.
Dit mag wel, maar het engelse zadel zou zijn voorhand zwaarder belasten dan een western zadel.
Nu weet ik wel dat een westernzadel de druk beter verdeelt, maar ik weet niet precies hoe het nu zit met een engels zadel. Is het echt beter om met een westernzadel te rijden als het paard last heeft van artrose?

Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit :P

Anoniem

Re: engels of western met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:35

Ik denk niet dat het veel uitzal maken mits het engels zadel goed past..

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:28

Het maakt niet uit met wat voor zadel je rijdt, 1e vereiste is dat het goed past! Een westernzadel moet zelfs nog beter passen dan een engels zadel, omdat het op meer plaatsen drukt.
Waarom zou een engels zadel de voorhand meer belasten zegt de eigenaar?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:58

als je maar zorgt dat je zadel goed past en je je paard met beleid traint, dan zal het weinig uit maken...

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:03

Wat ik zou doen.. Even bij een gecertificeerd zadelpasser informeren..

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 08:23

Okey, dank jullie wel =)
Toen de eigenaar hem kocht is er een veearts gekomen om eens naar zijn benen te kijken. Misschien dat hij zo iets heeft gezegd.
Het engelse zadel past volgens hem ook niet zo heel goed, daarom leg ik het er liever ook niet op.
Ik zat de denken om een Wintec zadel voor hem te kopen, maar voor ik dat geld uit ga geven wilde ik toch wel even weten of het echt geen verschil maakt.
Maar ik ga dan eens naar een wintec zadel en een zadelpasser op zoek denk ik.