Barefoot London of Wintec??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Barefoot London of Wintec??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:29

Ik wil een beetje gaan rond neuzen en informatie hier en daar opdoen over zadels. Ik heb een twenter, en daar gaan we in het komend najaar mee bezig. Daarna mag hij weer heerlijk de weide op hoor!
Zo doen we dat met hengsten hier (dus daar geen commentaar op, ik weet waar ik mee bezig ben, hij wordt niet doorgerderen ofzo)
Ik heb 2 zadels waar ik me op wil orienteren. De Wintec procair en de London van Barefoot. Beide dressuurzadels.
Wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Sodeletuut

Re: Barefoot London of Wintec??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:31

Ik heb zelf ook een Barefoot. En het grote voordeel daarvan vind ik dat hij meevormt met de bespiering van je paard. Hij zit je paard dus nooit in de weg als hij wat breder en bespierder wordt. En je hoeft er ook niks aan te veranderen. Bij een boomzadel (wintec) zit het gewoon allemaal wat moeilijker. Want een gewoon (ongestudeerd) mens kan natuurlijk niet zien of een boomzadel perfect ligt, dus dat weet je met een wintec ook niet zeker.

Nou ik geloof dat het wel duidelijk is, ik zou als ik jou was voor een BF gaan!
Veel plezier volgend jaar met je paardje! :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:36

Ik zou ook eerder voor een boomlooszadel gaan als voor een boomzadel, zeker tot je paard is uitgegroeid en wat bespeiring heeft gekregen. Een boomzadel kunnen ze op die leeftijd zo uitgroeien, en dat vind ik zonde van je geld. Boomloos past al snel, en een boomzadel kan al snel schade aanbrengen als het niet goed past. En het laatste wat je wilt met een jong paard is dat ie een hekel aan het zadel krijgt.. Dus, ik zou als ik jou was ook voor een BF gaan. Eventueel anders eerst een goedkope 2ehandse boomloze, om mee in te rijden, en later een boom zadel of London kopen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:37

Je hebt ook de Barefoot Cheyenne Dry-tex. Is een stuk goedkoper :j

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:37

Dank je wel, fijn om je mening te horen. Ik dacht nl dat met het Cair systeem het zadel ook redelijk aan de rug van het paard aanpast.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:39

Sodeletuut schreef:
Je hebt ook de Barefoot Cheyenne Dry-tex. Is een stuk goedkoper :j

Geld vind ik niet belangrijk al het om het welzijn van mijn paard gaat.
En ik wil wel graag een dressuurzadel aangezien ik dat het lekkerste vind rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:42

Nee dat is waar, maar om te proberen bedoel ik :j
En als je dressuur fijner vindt moet je dat gewoon doen.

Je kan gewoon een keer een testzadel aanvragen en proberen :D

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:43

Als ik jou was zou ik me niet blindstaren op dat hele cair-gebeuren, want meer dan een zakkie lucht in je kussen is t niet, er is weinig aan aan te passen en heb begrepen dat het na verloop van tijd zelfs hard wordt. Ook zijn wintecs niet echt aan te passen aan de rug van je paard, ook al doet t anders vermoeden door de verwisselbare boom, je verandert daarmee namelijk niet de kussens, wat toch ook wel belangrijk is, wil je een zadel goed laten liggen.. Misschien een klein puntje om eens bij stil te staan.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:46

Natasjaa schreef:
Als ik jou was zou ik me niet blindstaren op dat hele cair-gebeuren, want meer dan een zakkie lucht in je kussen is t niet, er is weinig aan aan te passen en heb begrepen dat het na verloop van tijd zelfs hard wordt. Ook zijn wintecs niet echt aan te passen aan de rug van je paard, ook al doet t anders vermoeden door de verwisselbare boom, je verandert daarmee namelijk niet de kussens, wat toch ook wel belangrijk is, wil je een zadel goed laten liggen.. Misschien een klein puntje om eens bij stil te staan.

Ja hoor, ik neem alles mee in mijn besluit. Ik wist niet dat de luchtzakken hard zouden worden. Dank je wel

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:52

Ik zou persoonlijk proberen beide zadels te testen, want de ene rijdt liever met een barefootzadel, terwijl de andere er maar niet aan kan wennen. Voor een barefoot kan je natuurlijk een testzadel aanvragen.
Misschien ook een mogelijkheid zoeken om een Wintec uit te testen (maar dan wel een op het paard waarop je het test passend zadel, bvb iemand die je kent die een Wintec heeft voor zijn paard en waarvan je die wel even op dat paard mag testen?)

Ik denk gewoon dat je niet echt een andere raad kan geven hiervoor, want de ene kan het ene zeggen en de andere net het tegenovergestelde... Ik ben bvb helemaal weg van mijn barefoot, maar andere mensen zweren bij een boomzadel...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:58

vergeet die lucht zakken maar
het is een foam .. in foam zit lucht ..

kan beide zadels leveren
maar voor een jonkie zou ik zeker eerder een london dan een wintec nemen , de wintec past ook heel erg vaak niet
meestal pas als de paarden wat beter zijn doorgereden
bespierder zijn
en tegen de tijd dat je paard stabiel is in vorm
kan je als nog kijken
er zijn meer lichtgewciht zadels met verwisselbare vorken

maar voor nu de london , deze vormt beter met je paard mee
mocht de normale pommel te breed blijken kan er een smallere in
en mocht deze en de normale te smal worden doe je de wijde erin

het oude systeem is iets flexibeller
de nieuwe met de nieuwe inlages betere druk verdeling
zeker in het begin idee om dubbelop te doen
als graat nog echt op de rug ligt

maar ja , das voor dan

voor nu voor je zelf
is er een paard waar je beide zadels op kan uitproberen ?
nu zijn er wel testzadels barefoot in omloop maar ik weet zelf geen wintec

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:34

Of, als de kosten je niet uitmaken, een startrekk dressuur. Die heb ik zelf ook, google er eens op zou ik zeggen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:50

neem of een boomloos of een degelijk (in de regel ook peper duur maar dan heb je ook wat ) aanpasbaar zadel
zoals bv een sommer

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:38

WD -> HAR

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:25

nickyu schreef:
neem of een boomloos of een degelijk (in de regel ook peper duur maar dan heb je ook wat ) aanpasbaar zadel
zoals bv een sommer

Ik wil op den duur ook een op maat gemaakt zadel, maar het gaat hier om een jong paard, die dus nog volledig moet uitgroeien.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:31

de sommer kan dus 1000 keer in boommaat versteld worden
door de leverancier / zadelmaker

kan je dus
halfjaarlijks laten meten en evt verstellen

wat ik merk hier in de shop
dat veel mensen een goedkoop passend zadel kopen
evt kussens laten verstellen en na 1/2 jaar tot 1.5 jaar
een andere net zo lang tot pony/paard is uitgegroeid
en dan nemen ze een duurder / langer meegaand zadel

zelf heb ik nu een boomloos , de pfiff tex , op mijn jonkie
ben ondertussen wel wat vorken verder
en nu langzaam naar een definitiever zadel aan het kijken
maar dat is meer een luxe dan noodzaak

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:36

Ik heb de barefoot en die zit echt super lekker. Heel zacht en stevig.
Wintec vind ik over het algemeen wat minder, alleen de isabell werth of evt de pro is wat (vind ik)

Als ik jou was zou ik gewoon proberen welke je het fijnste vind. Ook een boomloos past niet altijd, en een wintec ook niet ondanks de verschillende bomen. Dat is natuurlijk sowieso het belangrijkst lijkt me.
Wat jij het fijnste vind en wat op jouw paarden past, kun je alleen irl bekijken en beslissen. Probeer beide zadels (op een ander paard) uit en kijk wat je het fijnst vind. De pasvorm kun je denk ik nog niet beslissen, omdat je paard nog erg veel zal groeien tot het najaar.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:40

Ik heb de eerst paar keer met mijn BF london op mijn 3 jarige gereden. Maar door haar ruige bokken sprongen ging het zadel iets schuiven. Dus ik ben tijdelijk over gestapt op een boomzadel. Zodra ze goed door gereden is en wat stabieler loopt, ga ik weer terug naar mijn BF.

Maar het hangt er dus vanaf wat het lekkerst op je paard ligt, waar jij lekker op zit.