Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
saskiakefie schreef:Lenneke_ schreef:Om de hulpen te verfijnen.
Of als je hem verkeerd gebruikt, om je paard in de krul te trekken. Maar daar is het uiteraard niet voor bedoeld.
dat snap ik niet
saskiakefie schreef:het gaat er toch om hoe beter het paard reageert hoe beter het is? dus dan zou als je heel goed rijd, en je paard is ver, dat die stang al niet eens meer nodig is? Sorry ik snap het nog steeds niet.
Maar toch blij ik met iets zitten, van; een paard kan toch alles leren, waarom dan niet met een trensje? saskiakefie schreef:oke, ik begin het beter te snappen. bedankt voor de uitleg!Maar toch blij ik met iets zitten, van; een paard kan toch alles leren, waarom dan niet met een trensje?
(dat overigens erg duidelijk is!) Somebody_ schreef:Met een scherpe trens kun je net zoveel kwaad als op een stang&trens. Ik snap niet waarom er altijd zo negatief over gedaan wordt, stang&trens wordt veelal door ervaren personen gebruikt en anders onder begeleiding. Natuurlijk zijn er manieren waarop je ermee kwaad kan, maar dat kan met een trens of zelfs met een hackemore net zoveel!
Iedereen vraagt altijd: Waarom stang&trens? Mijn tegenvraag: Waarom geen stang&trens? Zolang het niet in verkeerde handen komt(dat geldt ook voor een gewone trens), is er niets aan de hand en kun je inderdaad de hulpen verfijnen. Daarnaast lopen sommige paarden er fijner op(iets wat natuurlijk niet zou moeten), maar in de praktijk kom je dat toch echt wel eens tegen.
Ik zou het iig een stuk leuker vinden om iemand een goede Z proef te zien lopen op een trens, dan op S&T
Janientje schreef:Somebody_ schreef:Met een scherpe trens kun je net zoveel kwaad als op een stang&trens. Ik snap niet waarom er altijd zo negatief over gedaan wordt, stang&trens wordt veelal door ervaren personen gebruikt en anders onder begeleiding. Natuurlijk zijn er manieren waarop je ermee kwaad kan, maar dat kan met een trens of zelfs met een hackemore net zoveel!
Iedereen vraagt altijd: Waarom stang&trens? Mijn tegenvraag: Waarom geen stang&trens? Zolang het niet in verkeerde handen komt(dat geldt ook voor een gewone trens), is er niets aan de hand en kun je inderdaad de hulpen verfijnen. Daarnaast lopen sommige paarden er fijner op(iets wat natuurlijk niet zou moeten), maar in de praktijk kom je dat toch echt wel eens tegen.
Waarom geen S&T? Omdat je het rijtechnische gedeelte niet moet oplossen met hulpmiddelen maar met het rijden zelf? 9 van de 10 keer zie ik alleen maar trek- en plukwerk tijdens Z1 proeven. Waar gaat dat nou over? Blijf dat dan doen met alleen je trensje, met stang en trens is het dus dubbelop. En inderdaad, 'mijn paard loopt er fijner op' krijg je dan, maar moet je deze problemen niet rijtechnisch oplossen? Tuurlijk, als het niet in verkeerde handen terecht komt is er niks aan de hand, maar ik merk zelf dat veel mensen al in de M een S&T erin gooien, gewoon omdat het mag in de Z en ze dan maar vast gaan oefenen. Maar dat is lang niet altijd nodig. Trouwens, een S&T heb je toch nooit 'nodig'? Dan doe je toch iets foutIk zou het iig een stuk leuker vinden om iemand een goede Z proef te zien lopen op een trens, dan op S&T
Citaat:Dat is dus klinklare onzin! Want dan zou je het rijtechnische probleem op trens volgens jou moeten oplossen zonder bit, want ook een bit kan verkeerd gebruikt worden. Een stang en trens wordt niet gebruikt als hulpmiddel, maar als verfijning, als aanvulling. Dat begrijpen heel veel mensen blijkbaar niet, iedereen denkt dat dat is omdat je hem daar ff lekker mee kan doorpakken(of weet ik veel wat), maar dat is echt onzin! Daarnaast wordt een s&t veelal gebruikt vanaf de M2+een aantal wp's, dan is er meestal toch geen echt rijtechnisch probleem meer, maar wordt er gesproken over een stukje verfijning! Waarom zou iets nodig zijn? Wie zegt dan ook dat hij/zij een S&T nodig heeft om een paard goed te krijgen? Vraag het maar eens aan de Z combinaties, niemand zal zeggen dat het nodig is, en vaak worden de paarden thuis ook gewoon veel op trens gereden. Het is net dat stukje verfijning, die je in een Z proef wel nodig kan hebben, en in een b proefje niet. Het maakt mij totaal niet uit of iemand fijn rijdt met een trens, of met een stang en trens. Beide zijn bij goed gebruik prima! Dat je tijdens een Z1 proef vaak ruk en plukwerk ziet, is ook onzin, misschien is dat in jou buurt(of gewoon omdat jij erg zwart/wit kijkt naar het fenomeen S&T), maar over het algemeen zie je toch gewoon fijne combinaties in het Z1, ze zijn daar niet voor niets beland.
Lietje1 schreef:Die verfijning kan je dus minder goed toepassen met alleen een trens. Door er een stang bij te hangen heb je dus ipv 1 pook (om even nu de versnellingsbak van de auto als beeldspraak te hebben) er twee. Je kan dus ook je paard in aan halve versnelling zetten. Het is vaak zo dat paarden als ze hun achterhand beter gaan gebruiken en dus verzamelder gaan lopen, ze meer druk gaan geven op het bit. Daar heb je dus je stang voor. Je kan dat dan beter opvangen en dan de achterhand nog meer activeren om er nog beter onder te komen en dus steeds dichterbij het ideaal plaatje te komen. Het vereist overigens wel wat ruiterkunst om netjes met s&t te rijden. Met een doorgeslagen stang rijden is niet fijn voor je paard maar met een losse stang ook niet. Ik zeg zeker niet dat iedere ruiter die met s&t rijdt dit goed doet maar ze doen het ook niet allemaal slecht. Er zijn trouwens ook genoeg ruiters die met een gewone trens ook niet om kunnen gaan.
Somebody_ schreef:Niet iedereen gebruikt S&T voor een de verzameling(dat is maar 1 van de vele redenen). Mijn paard kun je namelijk ook gewoon op trens helemaal doorsluiten, daar heb ik geen S&T voor nodig, maar er zijn mensen die dmv S&T hun paard beter kunnen doorsluiten. En ja, dan is het een hulpmiddel, net zoals het 'verplichte'(vanaf M) spoortje, een bit of evt een zweepe. Je kan het dus niet zo zwart/wit omschrijven, zoals jij het graag wil hebben. Er zijn meerdere redenen waarom mensen een S&T gebruiken, maar zoals al meerdere keren gezegd, dat is moeilijk om uit te leggen aan mensen die daar zelf geen ervaring mee hebben.
Citaat:*proest* daar wil ik toch even op ingaan. Die ruiter moet gewoon helemal geen teugels in handen hebben
Ik lees even bij.
Meestal vinden dat soort mensen zichzelf nogal goed 
Citaat:Het is scherper, doet meer pijn, net als met spoor. Je hoeft minder druk te gebuiken, omdat het scherper is, paard reageert sneller op minder druk zeg maar. Dus het lijkt allemaal heel zachtaardig is het eigenlijl niet. En het is zelfs bitloos te doen, zit alleen veel langere trainingsmethode achter, maar tijd is geld in de paardensport.