Zwelling onder singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joukje35

Zwelling onder singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:19

Onze lieve b pony heeft wederom last van zwelling onder de singel. De eerste keer was het zo erg
dat de zwelling helemaal onderaan de buik zat precies waar de singel zit. Een paar dagen op rust
en de zwelling was weer weg. We hebben een superzacht lamsbontje gekocht en dit gind eerst goed.
Nu zaten er gister alweer twee kleine zwellingen die na het rijden weer weg waren. Vanmiddag liep
de zwelling toch weer hoger op? Ik snap er niets van, singel altijd voorzichtig en traps gewijs aan.
Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet hoe dit is te voorkomen.
Alvast bedankt!
Joukje Procee

Romy18

Re: Zwelling onder singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:34

Is je singelbonte toevallig in de was geweest? Kan heel goed zijn dat hij allergische is voor het wasmiddel! Maar dan zou je eigenlijk ook problemen moeten hebben onder je zadeldekje.

Zijn de zwelling hard of zacht zodat je er een putje in kan duwen en dit putje even blijft staan voor het zich weer opvult? In dat laatste geval kan het zijn dat de pony last heeft van hartproblemen wat je dan wel even door de da na moet laten kijken!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:03

hoe strak doe je de singel? de ervaring is dat het gros van de ruiters te strak aansingelt, waardoor de doorbloeding verminderd wordt en borstbeen en daarover/langs lopend spierweefsel geïrriteerd raken.

na het aansingelen moet je met je hand nog tussen de singel en het borstbeen kunnen, het voelen wat veel mensen doen, aan de zijkant, geeft geen eerlijk beeld omdat het borstbeen een relatief smal, uitstekend 'ding' is, en daarmee het punt waarop de singel de meeste druk zal geven.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:12

Het kan ook een drukking zijn van tijdens het liggen - van zijn hoeven onder z'n buik.
Als het naar je idee niet pluis is een dierenarts er naar laten kijken.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:39

Verplaatst MD --> HAR.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:43

hmm....
Eerlijk gezegd doe ik mijn singel altijd zo strak hij kan. Nu ben ik zelf niet zo sterk en daar zal het waarschijnlijk aan liggen maar ik moet hem altijd op zijn strakst doen want anders zit mn zadel toch te los. Ik kan mijn hand er wel tussen wurmen.

Wat voor singel gebruik je precies?
Het is erg belangrijk dat je je singel om de paar dagen uitwast als het een neoprene singel is. Mijn pony had daarvan eerst was korstjes. Nu spoel ik de singel om de 3 dagen even goed uit (natuurlijk zonder wasverzachter) En nu zijn de korstjes weg.

merrieveulen schreef:
hoe strak doe je de singel? de ervaring is dat het gros van de ruiters te strak aansingelt, waardoor de doorbloeding verminderd wordt en borstbeen en daarover/langs lopend spierweefsel geïrriteerd raken.

na het aansingelen moet je met je hand nog tussen de singel en het borstbeen kunnen, het voelen wat veel mensen doen, aan de zijkant, geeft geen eerlijk beeld omdat het borstbeen een relatief smal, uitstekend 'ding' is, en daarmee het punt waarop de singel de meeste druk zal geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 02:24

hmm ik was mijn neopreen singel zelden uit, borstel hem nu en dan eens wat af maar dat doe ik ook niet écht vaak... maar goed zoiets verschilt ook per paard, of ze korstjes krijgen of niet.

overigens speelt ook daarin het aansingelen een rol, het is logisch dat een strakke singel eerder problemen zal geven met wrijven/ schuren dan een lossere, tenzij die lossere erg schuift.

een goed passend zadel blijft netjes op z'n plek zonder singel, een goed passend zadel hoef je dan ook niet erg strak aan te singelen. als je zadel gaat 'rollen' op je paard (van links naar rechts) is dat meestal gevolg van je eigen onbalans. als het naar voren of naar achteren komt is de pasvorm niet in orde en is waarschijnlijk het kopijzer van de boom te smal of te breed.

verder speelt de ronding van je paard een rol, mijn zusje zal met haar haf altijd makkelijker last hebben van links rechts schuiven bij een moment van onbalans dan ik met mijn NRPS-er. de haf van mijn zusje in nl heel rond van bouw, heeft ook ronde schouders en amper schoft. strakker aansingelen gaat haar overigens NIET helpen, paard blijft even rond, zadel kan dezelfde beweging maken maar bij strak singelen zal het voor het dier een vervelender gevoel zijn.

maar goed, mijn punt: hou er rekening mee gewoon dat je niet te strak singelt, ook minder sterke mensen kunnen een paard véél te strak aansingelen, ik heb het zó vaak zien gebeuren. nogmaals, hand (plat) tussen borstbeen en aangesingelde singel, aan de zijkant kan je de singel dan een eindje van de buik af trekken (je kunt je hele arm er bij wijze van spreke doorheen schuiven als je zou willen). eigenlijk erg los dus. zo strak trekken als je 'm krijgen kunt, ook al ben je niet van de sterkste, blijkt in de praktijk eigenlijk altijd te strak... kijk het dus nog even goed na!

bij een passend zadel en een ruiter in balans, geen probleem!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 04:37

Als je zadel goed past en jij zelf goed zit, hoef je in principe niet strak aan te singelen! Misschien singel je gewoon te strak. Een bult wijst daar toch echt wel op. Als je teveel naar links of rechts komt als je losser aansingelt, ... dan zit je niet in balans gewoon.

er moet nog een hand tussen kunnen anders is het echt te strak.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:58

miss is het een hele blonde opmerking, maar zit de huid niet gewoon dubbel als je aangezingeld hebt?