Problemen met wintec tijdens het rijden -> Neptunes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Problemen met wintec tijdens het rijden -> Neptunes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:59

Ik heb even de knightrider neptunes op de proef gehad. Dit zadel was te lang voor de rug van mijn pony (18 inch) en heb toen besloten een wintec aan te schaffen. Het probleem echter bij de wintec is dat hij vrij lage kussen heeft waardoor ik mede door de bouw van de rug van mijn pony niet lekker zit. Ik kan hier wel een ophoging onderleggen, maar leg niet graag iets onder mijn zadel om zelf lekkerder te zitten. De neptunes daar integen vond ik beter zitten. Ik zit nu dus te twijfelen om weer een neptunes aan te schaffen alleen dan een inch maat kleiner. Het probleem hierbij was, dat de kamer nogal hoog leek omdat mijn pony weinig tot geen schoft heeft. Ik weet niet of dit uitmaakt als het zadel verder wel goed ligt.

Enkele voorbeelden van het zadel (neptunes) zie kamer,

http://i66.photobucket.com/albums/h255/ ... _A0428.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h255/ ... _A0429.jpg

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:44

niemand die advies kan geven? :o

Woody2015

Re: Problemen met wintec tijdens het rijden -> Neptunes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:01

Ik zou er altijd voor de zekerheid een kenner naar laten kijken, maar even 2 the point!

Het is niet erg dat de kamer hoger ligt, en zo op de foto vind ik het ook reuze mee vallen.
Dat is gewoon iets wat je hebt met paarden zonder schoft.
Verder vind ik dit zadel op de foto voor het oog ook niet te lang, je kunt dat makkelijk testen door te voelen of hij achter de achterste rib leunt met de kussens maar ik geloof niet dat dat zo is, te zien op de foto ;)

Verder zou ik niet snel een maat kleiner nemen als jij die 18'' nodig hebt voor je bips, met een te klein zitvlak kun je ook behoorlijk wat vervelende situaties en problemen krijgen bij je paard.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:05

Ik heb juist een 17 nodig, maar had dat zadel op proef ;) Bij de wintec heb ik een 16,5 maar die is al vrij ruim omdat ie zo n vlakke zit heeft.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:08

Nou als je kwa zit kleiner kunt dan is het toch al niet zo'n probleem?
Dan zou ik persoonlijk voor de NEptunes gaan, die vond jij fijner zitten en lag beter op je pony.
Als je je wat angstig maakt over de maten kun je even vragen hoeveel cm het in de lengte scheelt, die maat kleiner, dan weet je het zo ;)

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:58

Op de foto vind ik de kussens van deze Neptunus nu ook niet bepaald dik en hoog. Ik denk dat de vergelijking met een Wintec 500 (dit zal zo'n beetje dezelfde prijsklasse zijn) niet veel uitmaakt.

Ophogen is idd geen optie, pads e.d. onder je zadel die alleen de achterkant verhogen haalt niets uit want je zwaarte punt komt hiermee naar voren te liggen en dan ga je zelf te veel naar voren geplaatst worden.

De pasvorm van de lepel van het zadel moet je bevallen en daar moet je geen consessies voor doen.

Dat van die inch maten begrijp ik niet helemaal, ik snap dat een 18 inch zadel voor je pony te lang is voor zijn rug, maar heb je zelf dan wel zo'n 18 inch zitting nodig? Ik lees ook 17 en zelf 16,5 inch. Deze maat is toch ook leverbaar in zo'n Neptunus zadel? De inch maat is de zitting maat die jij nodig hebt en die op de rug van je paard past zonder dat deze op de lendenwervels komt te liggen.

Op de foto ziet de pasvorm van het zadel er best goed uit, vind alleen het dieptepunt van je zadel erg ver aan de achterkant liggen, maar dat is zo te zien de vorm van het zadel. Ik zou zelf niet zover achterin mijn zadel willen zitten, maar mss vind je dit fijn bij bijv. het springen?
Daarbij staar je niet blind op de vrije ruimte aan de voorkant, als de kamer voldoende breed is en de 'gleuf' tussen de kussens de ruggewervels mooi vrij laat dan maakt het helemaal niet uit of je nu 3 of 6 vingers er tussen kan stoppen. Mits uiteraard het zadel wel netjes in evenwicht op je paard ligt, dus niet achterover (ik neig aan de hand van de eerste foto te zeggen dat het zadel wel iets achterover helt, dus mogelijk kan deze boom 1 maatje groter)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:11

Het neptunes zadel had ik van iemand op proef, dat was dus die 18 inch. Die was en te groot voor mijn billen, en te lang voor mijn pony. Daarom ben ik dus mss van plan om een neptunes 17 inch aan te schaffen, aangezien mijn wintec een 16,5 is en een wintec groot uitvalt. De kussens van de neptunes zijn wel degelijk hoger als die van mijn wintec. Maar het komt ook door de bouw van de rug van mijn pony, waardoor de wintec naar achteren neigt. Hierdoor lijkt het bij de wintec al helemaal dat het zwaarte punt aan de achterkant ligt, terwijl de boom goed past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:07

Grappig zadeltje en hij lijkt er inderdaad best wel netjes op te liggen :j

Als zowel jij en je pony het zadel op zich wel fijn vonden dan lijkt de 17 inch versie me helemaal geen slecht idee om eens te bekijken met een goede zadelmaker erbij , mooi punt om te beginnen voor een zadelzoektocht , misschien heb je dan wel meteen prijs :)