Zwaar westernzadel of licht VZ zadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Zwaar westernzadel of licht VZ zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:39

Ondanks dat ik al veel info over mijn vraag via de zoekfunctie heb kunnen vinden, stel ik hem hier toch...ik kom er niet goed uit.

Ik heb de keuze om een paard met een goed passend Crates westernzadel óf met een Wintec VZ zadel met Air systeem te rijden. Recreatief welteverstaan.

De Crates is groot, stijf en loeizwaar: rond 18 kilo, de Wintec van kunstof, soepel en lekker licht.

Eigen comfort is hier ondergeschikt; welk zadel zou een paard nu fijner vinden om mee te lopen ?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:44

Eigen comfort is hier ondergeschikt; welk zadel zou een paard nu fijner vinden om mee te lopen ? Een zadel die past
als je de mogelijkheid heb zou ik ze eerst passen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:47

Dniez schreef:
Eigen comfort is hier ondergeschikt; welk zadel zou een paard nu fijner vinden om mee te lopen ? Een zadel die past
als je de mogelijkheid heb zou ik ze eerst passen.

Beide zadels zijn al in mijn bezit, beide zadels passen perfect....is niet op bezuinigd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:47

En die zadels passen allebei perfect?
Ik zou gewoon testen waar het paard het fijnst en ruim mee loopt. Westernzadels verdelen de druk over een groter oppervlak, en veel paarden schijnen dat wel erg fijn te vinden.
Houdt er ook rekening mee op welk zadel je zelf goed en vooral ontspannen zit. Als de ruiter ontspannen zit dan loopt het paard ook makkelijker en beter, dus dat is zeker niet onbelangrijk!

Anoniem

Re: Zwaar westernzadel of licht VZ zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:49

ligt een beetje aan de leeftijd de condittie en hoelang je wil rijden. als het een erg jong paard is zou ik voor de wintec gaan. maar als het een paard is van laat ik zeggen ouder als 6 en hij is in een goede conditie en je bent niet van plan er 3 a 4 uur op te zitten zou ik voor het western zadel gaan. verder ligt het er (vind ik) ook een beetje aan hoe zwaar jij zelf bent. want stel je bent 100 kilo zou ik toch de wintec pakken omdat die toch stukken ligter is (en ook als het goed past de druk voldoende verdeeld)