mikmar bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

mikmar bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:39

Ik kom net op een site via via grote omweg en zie daar een enorme hoeveelheid Mikmar bitten staan. De mikmar-combination heb ik weleens gezien maar zou sowieso niet weten hoe je zo'n bit gebruikt en al helemaal niet op wat voor soort paard(hooguit eentje wiens rijder een deuk in het hoofd heeft).

Gewone bitten trof ik ook aan op de officiële site, bitten als deze http://www.mikmar.com/images/product-li ... -ERgom.gif

Ik kijk even verder en tref bitten aan met een beschrijving als deze
The mouthpiece keeps the mouth moist, soft and pacified. It also discourages the horse from putting its tongue over the bit. The Mikmar Swoop is not useful for busy or heavy- handed riders.
vertaald
Het mondstuk houdt de mond vochtig, zacht en bezig. Het ontmoedigt ook het paard om z'n tong over het bit te doen. De mikmar Swopp is niet handig voor rijders met drukke of harde handen.

Daar verwachten we dus niet zo'n bit bij http://www.mikmar.com/images/product-li ... tout-1.jpg

Often difficult horses become relaxed and happier, and will do well in this bit. It is excellent for those desiring more elevation, flexion, and control. It discourages the horse from getting behind the bit, grabbing the bit, leaning, pulling, or rooting.
vertaald
Vaak worden lastige paarden vrolijker en doen het beter op dit bit. Het is uitstekend voor mensen die meer oprichting, buiging en controle willen hebben. Het ontmoedigd paarden om achter het bit te lopen, het bit vast te pakken, te trekken,hangen en te duiken.

Is dat een hele vreemde statement? ik denk wel dattie waar is...behalve dat paarden er vrolijker van worden.

Ben ik hier nu alleen maar om deze bitten door het slijk te halen? Nee ik heb een dood serieuze vraag of er mensen zijn die met dergelijke mensen rijden of er mee gereden hebben. Want mijn vraag is wat voor onmogelijk paard hiermee moet worden behandeld?

Meer informatie www.mikmar.com

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:57

Ik denk dat ik iemand ken die met zo'n bit rijd. Ik heb geen idee of het inderdaad een bit is van dit merk, maar hij lijkt er goed op en de genoemde prijs lijkt met ook hetzelfde. Ik heb het bit vast gehad... het ziet er niet alleen uit als een martelwerktuig, maar is op de koop toe ook ontzettend zwaar.
Deze jonge dame gebruikte het als "wedstrijdbit" tijdens springwedstrijden met haar merrie. Het paard zou anders niet te houden zijn?

Ik ken de details niet, maar zij vond het de normaalste zaak van de wereld om zo'n bit te gebruiken.

(correctie, is niet een bit zoals die op de foto die jij aanhaalt, maar als je naar de site gaat zie je er twee staan met een rolletje, kinketting, touwtjes en hefboomwerking... het was eerder zo ene)

Woogy

Re: mikmar bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:06

De mikmar combination is dat waarschijnlijk...ik zou al de grootste moeite hebben zo'n bit in te hangen.

Ik heb de reviews op de website gelezen en daarbij denk ik toch dat de meeste mensen willen rijden met dwang en macht. Vrijwel alle bitten staat in de beschrijving dat ze goed zijn om het paard onder controle te houden. Mensen die niet op gevoel rijden...
De D-trens en kneveltrens hebben zo'n 'tongboog' die bij nader bekijken, permanent in het gehemelte van het paard steekt, tsja als je al met zo'n bit gaat rijden kan ik me voorstellen dat het werkt en je paard niet meer kan vechten ertegen...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:09

Ludgar Beerbaum springt met dergelijke bitten...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:43

Ik heb nog eens terug gekeken naar wedstrijdfoto's van de jonge vrouw die ik net noemde. Het is inderdaad de Mikmar combination die ze gebruikt. Tenzij er andere bitten bestaan met identieke scharen en inclusief touwtje om de neus...

Ik zou mezelf toch behoorlijk achter de oren krabben wanneer ik zo'n bit nodig heb om een paard een parcours rond te leiden. Ik zou nog liever terug keren naar de basis om de rust terug te vinden, dan zo'n bit te gebruiken.

Het zegt me trouwens ook veel, dat nu het paard verkocht is, dit dier een parcour uitloopt op een veel lichter en vriendelijker bit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:15

Als een paard met zoiets wel loopt moet je het probleem gaan zoeken, dan is er vast wel ergens het een en ander te vinden aan pijn en stress...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:29

of gewoon een probleem met de ruiter...

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:34

Ik heb de site bekeken, dat ze dat bitten durven te noemen! Het zijn complete marteltuigen :wow:
En dan te bedenken dat mijn instructeur al moeite heeft met mijn Myler van een centimeter dik...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:25

Ik heb de site ook bekeken en zag een bit met een platmondstuk dat ik ook al eens op een site had gezien als zijnde een nieuw ontwerp voor een paardvriendelijk bit.
Het mikmar bit:
Afbeelding

Een groot aantal bitten op de mikmarsite zijn wel heel erg paardonvriendelijk.

De site van het nieuwe ontwerp:
http://www.paardenidee.tmfweb.nl/bitten.htm
Het idee achter dit bit is zo gek nog niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:09

Het feit dat als je je teugels een millimeter aanneemt het bit z'n gehemelte inkantelt?

Daarbij is de mikmar d-trens van de foto alles behalve paardvriendelijk, de boog zit permanent in het gehemelte...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:34

Woogy schreef:
Het feit dat als je je teugels een millimeter aanneemt het bit z'n gehemelte inkantelt?

Daarbij is de mikmar d-trens van de foto alles behalve paardvriendelijk, de boog zit permanent in het gehemelte...

:? Beetje overdreven of niet?

Heb je ooit zo'n bit in je handen gehad? Blijkbaar niet want dan wist je dat dat mond stuk naar schuin achter gaat, En dus wel PLAT op de tong van het paard ligt. Neem daarbij dat deze D trens GEEN hefboom werking heeft, EN dat een paard z'ijn mond meer omhoog loopt naar naar achter (duh :') ) en tadaa, geen paard die een boog in z'n gehemlte krijgt *\o/* Neem AUB de tijd om over zulke dingen te lezen voor je zulke bewergingen gaat zitten maken....

Heb zelf nooit met deze bitten gereden maar ik heb ze op WEG in Aachen moeten verkopen, en dat is me aardig gelukt ondanks de belachelijke prijs.. Want zo erg zijn ze echt niet hoor, en helaas maar waar, de meeste mensen die moeilijk paarden hebben (behalve die op Bokt natuurlijk ;) :x ) willen gewoon een simpele oplossing, vooral als er al op tig verschillende manieren is nagegaan dat het paard nergens pijn heeft, maar gewoon van klooien houdt. De bitten richten zelf echt geen pijn aan wat betreft mondstuk oid, en ze zijn ontzettend licht gewicht. Kortom, ze lijken veel 'gemeener' dan dat ze zijn :j

Maaaaaaar inderdaad foei als je niet gewoon alles op een trensje kan rijden :') Dan hoor je echt niet op een paard te zitten :n Trek die Ludger AUB van z'n miljoenen- euro- waard paarden af....

*Ja dat heet sarcasme*

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:43

Skitter schreef:
Woogy schreef:

Heb je ooit zo'n bit in je handen gehad? Blijkbaar niet want dan wist je dat dat mond stuk naar schuin achter gaat, En dus wel PLAT op de tong van het paard ligt. Neem daarbij dat deze D trens GEEN hefboom werking heeft en tadaa, geen paard die een boog in z'n gehemlte krijgt. Neem AUB de tijd om over zulke dingen te lezen voor je zulke bewergingen gaat zitten maken....

Blijkbaar heb je de geplaatste link niet goed bekeken, dat bit heeft namelijk WEL! hefboomwerking...Als je kijkt naar hoe een d-trens in de paardenmond hangt spreekt voor zich dat de boog wel degelijk het gehemelte raakt...
Maar het geeft niet, als jij pro bouwwerken in de paardenmond bent vind ik het helemaal prima, maar geef mij nou eens een voorbeeld van een paard wat hiermee gereden dient te worden? Dat was immers mijn vraag...Wat voor immens paard moet je wel niet hebben dat dit soort bitten erin gehangen moeten?

Ik heb me hier wel degelijk verdiept in de website en daarom ook vooral de reviews gelezen. Maar blijkbaar heb jij meer moeite met lezen aangezien mijn vragen waren wie er met deze bitten reed, waarom en wat voor paard...Maar tsja het valt natuurlijk niet mee om een heel bericht van iemand te lezen...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:02

Nee hoor, ikk heb alle berichten gelezen :) maar ik vind het een beetje kort door het bocht om deze bitten 'martelwerktuigingen' (or whatever :') te noemen terwijl je er zelf nooit een in handen hebt gehad. Zoals ik al zei, ik heb ze dus wel in mijn handen gehad, en nee zijn echt niet zwaar. Lichter dan een veel koper dubbel gebroken bitjes waar ik ook mee te maken had.

En ook zoals ik zei, mensen die het gebruiken zijn mensen met moeilijke paarden. Antwoord niet goed genoeg voor je? Kijk ik vind het super van je dat jij niet naar zulke dingen grijpt en ook het mogelijkheid en wil hebt om van voor af aan te beginnen met je paarden zodat ze dus niet 'hard' zijn in de mond, of 'oncontroleerbaar' zijn in het parcour. Maar mensen die dus echt een BAAN hebben in de paarden (BVB Ludger Beerbaum ;) ) vaak niet. Dan moet het gewoon gebeuren en of het paard nu er mee eens is of niet is vooral niet de vraag. Ben ik het hier mee eens? Absoluut niet, en ik werk in de paarden maar als groom, niet als ruiter. Ik moet gewoon de bitten bij de paarden gebruiken waar mijn baas om vraagt. En ik heb ze veel en veel erger gezien. Dus ja, ik zie wel hoe het gaat. Ludger zijn paarden hebben allemaal de aanleg om zo hoog te springen, en dan moet je ze niet in de weg zitten. Dan is het gewoon laten gaan, het enige wat moet kunnen is sturen en stoppen, en dat kan dan met een mik martje : ) Snappie?

Maaar om beter on-topic te blijven ;) , zijn die mikmars dus echt niet zo paard onvriendelijk als jij nu zegt. En de mensen zijn dus ook niet slecht en de paarden haters waar jullie ze voor uitmaken.... En liever een mik martje 'als het zo moet' dan een bit met een fietsketting als mondstuk, toch? :D De mik mars werken absoluut niet DOOR pijn..als dat jullie maar duidelijk is :(:) Eerder door hefboom werken als die er op zit, is dat pijnlijk voor een paard? Volgens mij niet...Gewoon druk die ergsn anders geplaast wordt simpelweg omdat die paarden 'blijkbaar' niet meer reageren op druk in de mond... (BTW Ik had het over die D trens in mijn eerdere bericht, die heeft echt geen hefboom werking hoor :n )

Ik zeg gewoon, realistisch blijven...Helaas is het zo dat niet iedereen zoals jou om z'n paarden geeft, niet leuk om mee te maken, maar wel de waarheid. Dus om zulke bitjes (en mensen die ze gebruiken) zwart te maken, vind ik gewoon een beetje triest.

Wat betreft die boog bedacht is me net dat het gemiddelde stang met tongboog dus wel recht omhoog gaat...De mikmaar volgt dus echt veel beter de paardenmond wat dat betreft en loopt dus naar achteren :)
Laatst bijgewerkt door Skitter op 27-01-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:17

Ik heb die Mikmar combination in handen gehad en kon hem nu niet bepaald een lichtgewichtje noemen?

Ik probeer niemand zwart te maken... als ik mensen zwart zou willen maken, zou ik die jonge vrouw met naam genoemd hebben. Dat doe ik dus niet.
Het valt me alleen op dat zij het paard enkel kon rijden met die mikmar combination (ze hebben een muur vol bitten waar zelfs een paardenspeciaalzaak bij in het niets valt) en zodra het paard verkocht is, kan er opeens een veel lichter bit in? Dan denk ik dat dit bit toch een ruiterprobleem moet verbergen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:26

Ashkerlon je hebt gelijk, er is bijna altijd een betere manier, ja. :j Maar nogmaals, tijd is geld in het paardenwereld, mijn baas gaat dus echt geen weken tijd nemen om een paard z'n mond zachter te maken waarvan er bvb door een ander de mond is hard gemaakt....Helaas werkt het gewoon niet zo in de hoge sport wereld :n

En juist omdat dat zo is, vindt ik zo'n oplossing beter dan een die dus wel pijn aanricht........

Van wat ik me herhinner van de mikmar leek die veel zwaarder dan dat 'ie was.. Misschien heb je een na makertje in handen gehad, maar de echte was dus echt wel verassend licht :j Zoals ik al zei, gemiddeld koperen bitje was echt hetzelfde als die niet zwaarder was...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:31

Ik werk zelf in de harddravers heb ook dingen gezien waar je niet blij van wordt en ken het principe 'doen wat de chef zegt'.
Ik ben dus ook bekend met het principe paarden in training, veel eigenaren hebben helaas geen geduld met de beestjes.
Maar om reëel te blijven grijp je niet naar dit soort bitten. Je geeft(juist als proffesional) de paarden de tijd om tot rust te komen, om de boel weer te accepteren.
Het ergste geval op stal rij ik onder het zadel met een pessoa trens...heeft ook hefboom zonder alle touwtjes kettinkjes en overig gezever. Puur omdat ik die niet kan houden op drie-delig bit en ook niet op een drop-cheek. Hoop hem toch voor het eind van het jaar over te kunnen zetten op een hefboomloos bit.

Hefboom is niks mis mee, maar zoals de mikmar gemaakt is heb je de hefboomwerking gevolgd door een tongboog die een andere kant op gaat...ik ben überhaupt tegen die bogen ongeacht op wat voor bit.
Ik heb ze vast gehad, het enorme bouwwerk de combination, echt licht vond ik hem niet maar ik rij zelf met aanzienlijk hele lichte bitten dus misschien daarom dat ik hem wél zwaar vond. Sowieso een enorm bouwwerk wat over de neus en onder de kaak doorloopt, allerlij kettingen touwtjes en dingetjes waar ik absoluut het nut niet van inzie.

De d-trens waar ik het over heb wordt gelinkt door Schangah, die heeft wel degelijk hefboomwerking, kleine verwarring opgetreden daar.

Citaat:
Ben ik hier nu alleen maar om deze bitten door het slijk te halen? Nee ik heb een dood serieuze vraag of er mensen zijn die met dergelijke bitten rijden of er mee gereden hebben. Want mijn vraag is wat voor onmogelijk paard hiermee moet worden behandeld?

Ik zit dus niet zulke bitten en de gebruikers zwart te maken, ik maak niemand uit voor paardenhater. Ik vraag me enkel af hoe je erbij komt om naar iets dergelijks te grijpen. Dan moet je wel echt over de hele wereld zijn geweest in de zoektocht.
Wat ik me afvraag en lichte zorgen om maak is dat er misschein te gauw gegrepen wordt naar een bit als deze waardoor een paard (waarschijnlijk) nooit meet op een trensje te rijden is. Vooral dan door de proffesionals die zulke bitten in de kast hebben hangen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:45

Dat iemand prof is geworden/gegaan zegt mij de laatste tijd niets over zijn/haar rijkunst :n Ik werk met Morgans, Harness en Saddleseat..breek me de bek al helemaal niet daar over open.... :x :x :x

Mijn mening is dat als er op een verkeerde manier een probleem opgelost wordt zie ik het liever met zoiets... Gewoon dat dit absoluut geen pijn aanricht, maar echt met die hefboom werking werkt. Dan is het, zoals ik al zei, gewoon die druk (wat gewoonlijk alleen in een paard zijn mond nodig is) ergens anders veplaast. Of achter z'n over, of over zijn neus (cobination/touwtje over de neus).

Wat betreft die tongboog, daar heb je toch kinkettingen voor? Als dit ding gebruikt wordt zoals het hoort (tja, als he) dan krijgt het paard geen boog in z'n gehemelte. Ik heb altijd de bibbers van tong bogen gekregen, en dan vooral zulke: http://www.kerckhaert.be/dbupload/_p33_150_stang_.jpg
Hiervan zijn die bogen dus gewoon recht omhoog, dus als ze verkeerd gebruikt worden krijgt DAT dus wel een boog in z'n gehemelte! De boog op de mikmar staat anders, schuiner naar achteren, dan het bit zelf (vaak wel iig)...die kan dus heel moeilijk echt omhoog getroikken worden..Of het moet zowat ondersteboven staan van het getrek...

Dressuurstangen met boog horen naar achteren te liggen (dus kinketting strak genoeg), en het boog dus plat op de tong...ook niet altijd het geval hoor, in de dressuurring :n als je soms ziet hoe er aan die stangen getrokken worden, en hoe die dingen dan steil naar beneden wijzen. Kun je alleen hopen dat die geen tongboog heeft..........

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:33

idd... time is money. Of het nu om paarden gaat, of om wat dan ook.
Om opnieuw terug te vallen op de combinatie die ik ken. Het betreffende paard is onder die ruiter gekomen toen het dier 5 jaar oud was. Binnen het jaar (als het al zo lang duurde) hing die mikmar er in en die heeft er 3 jaar in gehangen. Beest werd verkocht, en hup, kan binnen korte periode een parcours rond gestuurd worden op een bit zonder frutsels.
De noodzakelijkheid van het bit lag dus duidelijk bij de ruiter... maar waarom zou je als topruiter dan niet streven naar een betere rijtechniek? het kan dan toch alleen maar de volgende paarden ten goede komen? En je nog hoger de topsport in sturen?
Misschien was de combinatie ruiter/paard niet ideaal, maar op elke wedstrijdfoto van de betreffende ruiter zie je bitten om U tegen te zeggen.
En 3 jaar tijd... is toch tijd genoeg om hier en daar wat aan je techniek te sleutelen?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:15

Ashkerlon schreef:
idd... time is money. Of het nu om paarden gaat, of om wat dan ook.
Om opnieuw terug te vallen op de combinatie die ik ken. Het betreffende paard is onder die ruiter gekomen toen het dier 5 jaar oud was. Binnen het jaar (als het al zo lang duurde) hing die mikmar er in en die heeft er 3 jaar in gehangen. Beest werd verkocht, en hup, kan binnen korte periode een parcours rond gestuurd worden op een bit zonder frutsels.
De noodzakelijkheid van het bit lag dus duidelijk bij de ruiter... maar waarom zou je als topruiter dan niet streven naar een betere rijtechniek? het kan dan toch alleen maar de volgende paarden ten goede komen? En je nog hoger de topsport in sturen?
Misschien was de combinatie ruiter/paard niet ideaal, maar op elke wedstrijdfoto van de betreffende ruiter zie je bitten om U tegen te zeggen.
En 3 jaar tijd... is toch tijd genoeg om hier en daar wat aan je techniek te sleutelen?

Zou je denken he... Maar tegenwoordig is het niet hoe ik er kom, maar als ik er maar kom... En mensen die paarden naar die ruiters brengen zijn ook van die typejes die niet echt om het paard geven maar meer het geld, dus nogmaal niet hoe het paard er komt, als die maar er komt.. en een beetje snel als het kan he?

Jammer blijft het.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:28

Raaaare bitten..
Ik mag hopen dat dit soort atributen alleen maar in de handen van profs blijven. :x
Geen idee of zo'n bit nou nooit nodig is, daar oordeel ik niet over met mijn niveau, maar erg vriendelijk ziet het er niet uit, laat ik het zo zeggen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:38

persoonlijk doet me dit soort werktuigen een beetje aan de middeleeuwen denken...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:58

wat een martel bitten dat ze het bitten mogen noemen ;(