Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Woogy schreef:Het feit dat als je je teugels een millimeter aanneemt het bit z'n gehemelte inkantelt?
Daarbij is de mikmar d-trens van de foto alles behalve paardvriendelijk, de boog zit permanent in het gehemelte...
Beetje overdreven of niet?
) en tadaa, geen paard die een boog in z'n gehemlte krijgt
Neem AUB de tijd om over zulke dingen te lezen voor je zulke bewergingen gaat zitten maken....
) willen gewoon een simpele oplossing, vooral als er al op tig verschillende manieren is nagegaan dat het paard nergens pijn heeft, maar gewoon van klooien houdt. De bitten richten zelf echt geen pijn aan wat betreft mondstuk oid, en ze zijn ontzettend licht gewicht. Kortom, ze lijken veel 'gemeener' dan dat ze zijn 
Dan hoor je echt niet op een paard te zitten
Trek die Ludger AUB van z'n miljoenen- euro- waard paarden af....Skitter schreef:Woogy schreef:Het feit dat als je je teugels een millimeter aanneemt het bit z'n gehemelte inkantelt?
Daarbij is de mikmar d-trens van de foto alles behalve paardvriendelijk, de boog zit permanent in het gehemelte...
Heb je ooit zo'n bit in je handen gehad? Blijkbaar niet want dan wist je dat dat mond stuk naar schuin achter gaat, En dus wel PLAT op de tong van het paard ligt. Neem daarbij dat deze D trens GEEN hefboom werking heeft en tadaa, geen paard die een boog in z'n gehemlte krijgt. Neem AUB de tijd om over zulke dingen te lezen voor je zulke bewergingen gaat zitten maken....

maar ik vind het een beetje kort door het bocht om deze bitten 'martelwerktuigingen' (or whatever
te noemen terwijl je er zelf nooit een in handen hebt gehad. Zoals ik al zei, ik heb ze dus wel in mijn handen gehad, en nee zijn echt niet zwaar. Lichter dan een veel koper dubbel gebroken bitjes waar ik ook mee te maken had.
) vaak niet. Dan moet het gewoon gebeuren en of het paard nu er mee eens is of niet is vooral niet de vraag. Ben ik het hier mee eens? Absoluut niet, en ik werk in de paarden maar als groom, niet als ruiter. Ik moet gewoon de bitten bij de paarden gebruiken waar mijn baas om vraagt. En ik heb ze veel en veel erger gezien. Dus ja, ik zie wel hoe het gaat. Ludger zijn paarden hebben allemaal de aanleg om zo hoog te springen, en dan moet je ze niet in de weg zitten. Dan is het gewoon laten gaan, het enige wat moet kunnen is sturen en stoppen, en dat kan dan met een mik martje : ) Snappie?
, zijn die mikmars dus echt niet zo paard onvriendelijk als jij nu zegt. En de mensen zijn dus ook niet slecht en de paarden haters waar jullie ze voor uitmaken.... En liever een mik martje 'als het zo moet' dan een bit met een fietsketting als mondstuk, toch?
De mik mars werken absoluut niet DOOR pijn..als dat jullie maar duidelijk is
Eerder door hefboom werken als die er op zit, is dat pijnlijk voor een paard? Volgens mij niet...Gewoon druk die ergsn anders geplaast wordt simpelweg omdat die paarden 'blijkbaar' niet meer reageren op druk in de mond... (BTW Ik had het over die D trens in mijn eerdere bericht, die heeft echt geen hefboom werking hoor
)

Maar nogmaals, tijd is geld in het paardenwereld, mijn baas gaat dus echt geen weken tijd nemen om een paard z'n mond zachter te maken waarvan er bvb door een ander de mond is hard gemaakt....Helaas werkt het gewoon niet zo in de hoge sport wereld 
Zoals ik al zei, gemiddeld koperen bitje was echt hetzelfde als die niet zwaarder was... Citaat:Ben ik hier nu alleen maar om deze bitten door het slijk te halen? Nee ik heb een dood serieuze vraag of er mensen zijn die met dergelijke bitten rijden of er mee gereden hebben. Want mijn vraag is wat voor onmogelijk paard hiermee moet worden behandeld?

Ik werk met Morgans, Harness en Saddleseat..breek me de bek al helemaal niet daar over open....
als je soms ziet hoe er aan die stangen getrokken worden, en hoe die dingen dan steil naar beneden wijzen. Kun je alleen hopen dat die geen tongboog heeft.......... 
Ashkerlon schreef:idd... time is money. Of het nu om paarden gaat, of om wat dan ook.
Om opnieuw terug te vallen op de combinatie die ik ken. Het betreffende paard is onder die ruiter gekomen toen het dier 5 jaar oud was. Binnen het jaar (als het al zo lang duurde) hing die mikmar er in en die heeft er 3 jaar in gehangen. Beest werd verkocht, en hup, kan binnen korte periode een parcours rond gestuurd worden op een bit zonder frutsels.
De noodzakelijkheid van het bit lag dus duidelijk bij de ruiter... maar waarom zou je als topruiter dan niet streven naar een betere rijtechniek? het kan dan toch alleen maar de volgende paarden ten goede komen? En je nog hoger de topsport in sturen?
Misschien was de combinatie ruiter/paard niet ideaal, maar op elke wedstrijdfoto van de betreffende ruiter zie je bitten om U tegen te zeggen.
En 3 jaar tijd... is toch tijd genoeg om hier en daar wat aan je techniek te sleutelen?