Bontonderlegger, maar welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Bontonderlegger, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:20

Ik zoek een bontonderlegger voor een redelijk prijsje rond de €50/60.
Met welke hebben jullie goede ervaringen?
Is de Merino van Harry's Horse wat?
Bedankt!

Snoevie

Re: Bontonderlegger, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 07:15

als je echt met een bontje wil rijden zou ik er een kiezen die ruggengraat vrijheid heeft,zodat als je het op de rug legt,de ruggengraat niet 'bekneld' zegmaar.
ik weet eerlijk gezegd niet of HH dat heeft.
als dat wel het geval is,is HH best een aardige kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:23

waarom wil je een bondje ? een bontje zorgt er alleen maar voor dat een zadel slechter gaat passen. en de ruggegraad komt minder vrij te liggen. Dus ik zeg geen van alle en geef dat geld liever uit aan een goed passend zadel

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 10:20

Anoniem schreef:
waarom wil je een bondje ? een bontje zorgt er alleen maar voor dat een zadel slechter gaat passen. en de ruggegraad komt minder vrij te liggen. Dus ik zeg geen van alle en geef dat geld liever uit aan een goed passend zadel

De boom is wat te breed en ik heb gehoord dat een bontje de boom iets versmald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:30

LoveStella schreef:
Anoniem schreef:

De boom is wat te breed en ik heb gehoord dat een bontje de boom iets versmald.

het versmalt idd maar het versmalt ook het kanaal tussen de kussens waardoor het zadel sneller gaat drukken op de ruggegraad. Dus ik zou een ander zadel laten aanmeten of het zadel aanlaten passen.

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:00

Heej,
Ik heb er een van sectolin besteld via de paardendrogist.
Heb hem in de actie gekocht voor maar 50 euro normale prijs is geloof ik 60 euro, ik heb hem nu 2md blijft tot nu toe mooi,
ligt fijn en is van echte wol gemaakt. in 2 kleuren en 2 maten te bestellen!

octopussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:58

ik heb een bontje van Bartl. zit super hoor!
echt wol ook, deze krengen kosten dan wel iets meer dan 60 euro, mr zijn dan ook van super kwaliteit, hier betaal je dus voor.. suc6

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:58

Mattes heeft hele leuke bontjes in alle kleuren, standaard met ruggegraatsvrijheid en eerste klas wol

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:08

Als je zadel niet past dan moet je een nieuw zadel kopen en deze niet meer op het dier leggen. Ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen wat het kan doen met een paard als er 'tijdelijk' een niet correct aangemeten zadel op ligt. Het is goedkoper een goed zadel te nemen dan de dierenarts/osteophaat kosten die je krijgt als je dit niet doet.

Bontjes blijven een modebeeld.. wat is belangrijker?

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:29

Je gaat toch ook niet in een paar goed passende schoenen,dikke wollen sokken aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:10

chrissy123 schreef:
Je gaat toch ook niet in een paar goed passende schoenen,dikke wollen sokken aan doen.

haha mooie vergelijking :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:41

Maar in een schoen die een ietwat hoge wreef voor je heeft maar voor de rest lekker zit doe je wel weer een extra zooltje.

Zolang jij zeker weet dat het maar een halve boommaat maximaal te breed is, en je verwacht dat het paard er nog in zal komen (bespiering komt erbij of komt terug) dan geeft het niet. Scheelt het meer dan kan je echt beter een ander zadel proberen te regelen. Als je een bontje vindt zonder ruggengraatvrijheid kan je deze er ook in scheren trouwens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:27

een extra zooltje hoogt je voet alleen op,en een bontje maakt een zadel op meer punten krapper.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:36

Een extra zooltje hoogt de volledige voet op, leg een zooltje te veel in je schoenen en je merkt op veel punten dat je voet krapper wordt. Het gaat hier wel om stabiele leren enkellaarzen (kisten). Met stalen neus, dus niet erg flexibel. Je merkt al snel waar de drukplekken zitten. Een bontje vult de ruimte iets op tussen zadel en rug, hierdoor wordt hij bij de volledige breedte wat krapper. Door de ruggengraat eruit te scheren voorkomen je echter dat het kussenkanaal krapper wordt. Zolang het een tijdelijke oplossing is en het goed werkt zie ik het probleem niet zo.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 10:08

Mizora schreef:
Maar in een schoen die een ietwat hoge wreef voor je heeft maar voor de rest lekker zit doe je wel weer een extra zooltje.

Zolang jij zeker weet dat het maar een halve boommaat maximaal te breed is, en je verwacht dat het paard er nog in zal komen (bespiering komt erbij of komt terug) dan geeft het niet. Scheelt het meer dan kan je echt beter een ander zadel proberen te regelen. Als je een bontje vindt zonder ruggengraatvrijheid kan je deze er ook in scheren trouwens.

Precies, hier wil ik het ook voor gebruiken. Ze is nog erg jong en heeft nog geen optimale bespiering ;)

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:03

Ik heb er één van Mattes en ben der heel tevreden over . heb er zelfs ééntje gekocht om over het zadel te doen, handig voor als je lange wandelingen gaat maken !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:05

als er dan perse een bontje onder moet,zou ik de ligging dan wel laten controleren door een zadelpasser.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:01

HH heeft wel rugvrijheid. Mattes en horsedream niet.

Is die van HH net zo goed? Mattes en Horsedream zijn namelijk 20 euro duurder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:15

Mattes heeft ook rugvrijheid hoor, horsedream weet ik niet.
Harry's Horse is merino-wol, Mattes is lamswol. Over het algemeen wordt dit laatste als het beste beschouwd maar harry's horse is ook niet slecht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:21

Merk je verschil tussen lamswol en merinowol? Beiden is toch schapenwol? IS het 1 duurzamer dan het andere? Merino is een bepaald schapenras.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:24

Je merkt wel verschil. Lamswol is zachter, maar of het qua inwerking echt uitmaakt weet ik niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:29

Men zegt ook wel dat Merinowol juist zachter is. Tja, wat is waarheid :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:29

germie schreef:
HH heeft wel rugvrijheid. Mattes en horsedream niet.

Is die van HH net zo goed? Mattes en Horsedream zijn namelijk 20 euro duurder.

Mag ik met KLEM ontkennen dat Mattes geen ruggegraatsvrijheid heeft!
Elk zadeldekje of bontje dat ik van Mattes al heb verkocht heeft altijd ruggegraatsvrijheid gehad, dat is de standaard. Echte wol zakt tijdens het rijden iets in, maar zal na het rijden weer terug opveren. Bovendien wordt de lucht hier nooit helemaal uitgedrukt en blijft het schokdempend werken. Merino is op die punten gewoon minder.
Daarnaast is Mattes kleurvast en goed te wassen. Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal wat meer.

In de situatie die TS beschrijft, bij een paard wat nog in de spieren moet komen, is een bontje van goede kwaliteit een goede tussenoplossing. Zodra je paard niet meer meteen elke maand verandert, zadelmaker erbij en zadel goed laten aanpassen zodat je weer een tijd vooruit kan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:48

Ik heb een Mattes gehad (al wel een hele tijd terug, ik denk zo'n 8 jaar) en die had geen rugvrijheid.
Of we hebben te maken met een spraakverwarring.
De meeste bontjes zijn wel gevormd naar de rug, maar zijn geheel van bont, dus ook in het stuk midden over de rug, dus de naad waarmee het dekje aan elkaar gezet is.
Die van HH heeft in het midden geen wol zitten, maar alleen dus het dekje zeg maar. Je hebt dus precies over de ruggegraad geen wol.
De Horsedream en die van Mattes die ik had hebben daar wel wol zitten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:54

Ik heb een Mattes die wel ruggengraat vrijheid heeft :j