Wat te doen bij schuifend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Wat te doen bij schuifend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:46

We zijn er achter de pijn komt voort uit het schuiven van het zadel.

Het schuiven heeft pijn veroorzaakt bij de schoft als je met je handen daar wrijft(van achter de schoft naar voren) zonder echt druk te zetten is er al een onprettige reactie. Hij staat nu eerst een weekje stil (wordt alleen gelongeerd zonder iets op z'n rug ofzow) is het na die week nog niet beter dan wordt het met nog een weekje verlengt enz enz...

Zijn er tijdelijke oplossing voor een schuifend zadel?????? Het zadel schuift niet overdreven ver naar voren maar waarschijnlijk dus net dat kwaaddoende stukje... zal een bontje een oplossing zijn????

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:48

Waarom wil je een tijdelijke oplossing als ik vragen mag?

edit: of bedoel je gewoon oplossing tot de zadelmaker komt?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 25-01-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:49

ik denk dan dat je geen passend zadel heb...
ik zou er een zadelmaker bij halen
dat vraag ik me ook af waarom je een tijdelijke oplossing wilt
Laatst bijgewerkt door tjestolover op 25-01-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:49

Een schuivend zadel is een niet goed passend zadel.
Ik zou er een (goede) zadelmaker naar laten kijken.
En het genezen van drukplekken kan van 1 week tot enkele weken duren.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:57

ik wil in eerste instantie ene tijdelijke oplossing zodat als ze rug beter is 1 of 2x per week even gereden kan worden totdat er een ander zadel is of een zadelmaker idd

zolang er niks anders is blijf ik zoveel mogelijk longeren of eventueel rijden met het springzadel maar aangezien die vreselijk beroerd rijd(liever een ebroerd zittend en rijdend zadel als een slecht voor d epaardenrug natuurlijk).

ik zocht meer mensen die dezelfde ervaring hebben(gehad) en een goede tip.

Bubsj

Re: Wat te doen bij schuifend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:05

De oplossing?

Pak telefoon - draai nummer zadelmaker - maak afspraak

Doe je dat nu heb je je zadel met een week, misschien 2 al terug, geen probleem want je bent toch alleen aan het longeren. Een betere oplossing is er niet.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:13

Bubsj schreef:
De oplossing?

Pak telefoon - draai nummer zadelmaker - maak afspraak

Doe je dat nu heb je je zadel met een week, misschien 2 al terug, geen probleem want je bent toch alleen aan het longeren. Een betere oplossing is er niet.

Iksnap het en ik had het liefst vanochtend de zadel maker al gebeld maar jah.... het is ene verzorgpony waarvoor ik echt het beste wil de eigenaar zegt dat er niks mis is met het zadel marjah.. het zadel is ook niks mis mee alleen de manier waarop die op de pony ligt dus wel.... De pony draagt dit zadel al vanaf dat ie ingereden is en is nu ongeveer 7.

Er is echt iets mis... vanmidag legde ik het zadel erop alleen om te kijken naar wat dingetjes van schoftvrijheid enzo... alles klopt alleen op eht moment dta ik met het zadel aan kwam zetten heeft hij me flink in me arm gebeten dat zegt echt genoeg in mijn ogen.............

al een poosje dacht ik goh hij loopt beroerd en tjah net wat ik dacht rugpijn(vrijdag was het erg) vandaag even gekeken en neit normal ehb hem nooit zo raar aan ze halster zien doen..... heb per direct me les voor de maandag afgebeld en heb neit gereden maar gewoon helemaal los gelongeerd....

Ik hoop dat er een zadelmaker zo snel mogelijk kan/mag komen en dat die ons kan helpen.

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:13

je hebt van die speciale gelpads die je onder je shabrak moet doen. maar als je tog de zadelmaker laat komen zal ik die niet gaan kopen omdat ze vrij duur zijn!!
En ik had in jou geval gewoon niet gereden tot dat de ZM is geweest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:16

de drie stappen:

niet rijden
osteopaat laten komen voor behandeling van de pijnlijke rug
(herstel afwachten)
zadelmaker laten komen om het zadel aan te passen/ een nieuw zadel te laten aanmeten.

anders, niet meer rijden. zo simpel kan het zijn.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 02:10

rijd maar een tijdje zonder zadel als het mogenlijk is...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 07:10

als het paard last van de rug al heeft door dit zadel,zou ik er ook niet zonder zadel op gaan rijden tot de rug onderzocht is.

ik snap dat het lastig is omdat het je verzorgpony is,wel goed dat je erbij meedenkt.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:00

ik ga idd een poosje niet rijden hij heeft het eerder gehad maar neit zo erg toen ging het na 1 weekje beter maarjah... toch weer gaan rijden ook door inbreng van instructie nu is het echt slecht dus.... dan longeer ik liever 5 weken tot het echt helemaal goed is en ga dan zonder zadel rijden of nog helemaal niet...... Ik heb intussen wel een goede zadelmaker die gratis even komt kijken of het zadel inderdaad niet past zo niet doet hij ff wat aanpassingen nu nog even met eigenaar overleggen....

spencer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:04

Ik zou op dit moment echt niet meer gaan rijden met dit zadel en eerst het probleem oplossen zoals de mensen hier al beschreven hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:40

lovelyd schreef:
De pony draagt dit zadel al vanaf dat ie ingereden is en is nu ongeveer 7.

Het paard is gegroeid en heeft waarschijnlijk ook meer spieropbouw gekregen, natuurlijk past het dan niet meer!

Ik heb mijn paard vanaf dat ze 4 is (zelf ingereden) en ze is nu 8 en een half, heb nu het 4e zadel eropliggen, omdat hij om de zoveel tijd gewoon niet meer pastte.

Hoe banketstaaf het ook voor je is dat die eigenaar er niks aan wilt doen, (misschien moet je hem maar eens uitleggen dat een zadel wat op een jong ongespierd paard past, niet meer op een verder gegroeide gespierder paard past!) het zadel past gewoon niet!
Je kan gewoon niet met een niet-passend zadel gaan rijden!

Als hij dus geen nieuwe wilt kopen en jijzelf ook niet, dan wordt het toch het springzadel ben ik bang.

Succes ermee!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:51

lastig als het je verzorgpony is en de eigenaar werkt niet mee, maar voor de bestwil van het paardje (pony) toch echt dat zadel er niet meer opgooien. Probeer anders eens te vragen of je het zadel evt mag verkopen en van dat geld een (2e hand) boomlooszadel mag kopen. Dan heb je iig iets dat waarschijnlijk goed ligt. Anders zonder zadel gaan rijden. Wees niet egoistisch en gooi het zadel er iig niet meer op omdat jij wilt rijden. Een week rust of 2 weken of een jaar heeft weinig nut als daarna weer vrolijk verder gereden wordt met hetzelfde niet passende zadel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:53

lovelyd schreef:
ik ga idd een poosje niet rijden hij heeft het eerder gehad maar neit zo erg toen ging het na 1 weekje beter maarjah... toch weer gaan rijden ook door inbreng van instructie nu is het echt slecht dus.... dan longeer ik liever 5 weken tot het echt helemaal goed is en ga dan zonder zadel rijden of nog helemaal niet...... Ik heb intussen wel een goede zadelmaker die gratis even komt kijken of het zadel inderdaad niet past zo niet doet hij ff wat aanpassingen nu nog even met eigenaar overleggen....

een schuivend zadel si vaak te smal. Als je zadel te smal is zal een zadel;maker hier weinig aan knnen veranderen ben ik bang. Bij sommige merken kan je er een bredere boom in laten zetten, amar dat kost ook erg veel geld. Tenzij je een wintec met verwisselbare boom hebt, denk ik niet dat erveel aan te doen alt. Welke zadelmaker komt er langs als ik vragen mag?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:00

Misschien kijken of je zelf een zadeltje aan kan schaffen als de eigenaar niet wil betalen?
Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar past en geen zadelmarktkwaliteit is.
Ik heb ook een eigen zadel mét verwisselbare boom, dat heeft op een eventueel volgend paard een grotere slagingskans als een niet verwisselbare boom.