Rubbere bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Rubbere bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 09:07

Wie rijdt er alemaal met een rubbere bit.
Mijn verzorgpaard heeft dat omdat ze heel gevoelig is in de mond. Wat zijn jullie ervaringen ermee.
Mijn ervaring wel goed merk er niks van maar merkt het paard het?
Zo leuk zijn als je reageerd als je er ook mee rijdt

_Liez

Re: Rubbere bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 13:29

Niemand

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:32

Ik ben ook opzoek naar info er over ;)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:44

ik gebruik een rubber bit,nog niet om mee te rijden,maar om mijn bijna 3 jarige merrie te laten wennen aan haar hoofdstel en aan een bit.Ze gebruikt het bit nu als kauwstaaf,maar leert wel om iets in haar mond te hebben .Ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die met een rubber bit rijden.groetjes...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:46

Vroeger gebruikten wij weleens een rubber bit. Maar daar zijn we toen mee gestopt, omdat ze zeiden dat het juist geen zachte bitten zijn. Het rubber schijnt stroef in de mond te liggen.. (of je paard moet overvloedig schuimen, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:49

Ik rijd met een enkelgebroken bit dat met rubber is omkleed. Het is geen echt rubber (want dat kauwen ze stuk en wordt ruw) maar wel wat mensen normaalgesproken rubberen bit noemen ;)
Ik rijd hiermee op een verzorgpaardje, het bit is dus geen eigen keuze. De eigenaar verteld dat dit paard geen (koud) metalen bit in de mond wil nemen, daarom heeft ze een rubberen bit in, die pakt ze zonder problemen in de mond. Ik merk zelf geen verschil met een gewoon enkelgebroken bit.

Mijn eigen pony reed ik wel eens met een ongebroken rubberen bit. Hij werd daar meestal wat hangerig van, net zoals met een gewoon ongebroken bit trouwens. Ik gebruikte bij hem af en toe een rubberen bit omdat hij goed reageerde op af en toe wisselen van bit. Hij kreeg soms een enkelgebroken, soms dubbelgebroken, soms rubberen en soms gewoon enkelgebroken in, maar met een metalen dubbelgebroken trens reden we het meest. Het rubberen bit kreeg hij meestal in met stapritjes/uitraasrondjes buiten, zodat voor hem duidelijker was wanneer er gewerkt moest worden en wanneer hij lekker mocht uitrazen.

Edit: het is trouwens een rubberen bit, of een bit van rubber en geen rubbere bit ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:41

Bij een van mijn vorige paarden reed ik ook met een rubberen bit, en dit omdat hij heel gevoelig was in de mond.
Om mijn jonge merrie te laten wennen aan het bit, gebruikte ik een rubberen bitje.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:45

Ik ben absoluut geen voorstander van rubberen bitten. Dit is in de mondhoeken van een paard ontzettend stroef en geeft een branderig gevoel. Pak maar een een rubberen bit goed vast en ga dan draaien. Niet prettig!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:23

rubber kan heel erg schuren als je paard een te droge mond heeft. ook bijten ze de bitjes snel stuk. nee ben geen voorstander van rubber omdat ik er nog niks goeds over heb gehoord