Hulsebos, Daaleman, Schumacher, KN, welk zadel wordt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotto

Hulsebos, Daaleman, Schumacher, KN, welk zadel wordt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 23:42

Even in een notendop het probleem van mijn paard. Ik had (eh heb, zadel is te koop ;) ) een heerlijk ER Luxor zadel, die door verandering van bespiering van mijn paard voor een rugprobleempje bij mijn paard heeft gezorgd. Het zadel is ietwat achterover gaan liggen op mijn paard, waardoor Wout zijn lange rugspier wat overgevoelig is geworden. Hiervoor ben ik met hem naar de kliniek gegaan, en aan die kliniek zit ook een zadelmaker verbonden.
Ik zit een beetje in dubio wat voor nieuw zadel ik nu aan zal gaan schaffen. Ben gister op Jumping geweest, en heb daar zowel iemand van Hulsebos als Daaleman gesproken.
Daaleman levert eigenlijk bijna geen negatieve verhalen op, maar daar vind ik het zo vreemd dat ze het zadel maken na het opmeten en dan opsturen i.p.v. gewoon brengen en kijken hoe het ligt. Het argument bij Daaleman was dat het zadel op maat gemaakt is, dus zeker goed op het paard ligt. Ook moeten de kussen eerst nog even inzakken, dus is het beter als ze na een paar maanden tot een jaar is komen kijken naar het zadel. Tja, zal gerust wat voor te zeggen zijn, maar ik heb nu gewoon een lichtelijke zadelmakersvrees...
Hierdoor was ik enthousiaster over HB, maar als je dan al die enge verhalen hoort (eh, leest... ) over scheve bomen, dat is niet iets wat je wilt horen als je paard al een probleempje in zijn rug heeft gekregen door een zadel.

Beiden lijken mij in principe ook fijne zadels, maar zit zo te twijfelen. De zadelmaker op de kliniek zei namelijk dat alleen een Schumacher en misschien een bepaald type van KN op Wout zou passen, maar ja, die verkoopt natuurlijk geen Hulsebos of Daaleman, dus wat daar nu waar van is weet ik ook niet. Ik voelde me door hem zo een bepaalde richting op gedwongen, en dat is niet prettig. Maar ja, ik wil nu wel het beste voor mijn paard, maar zelf ook lekker zitten. Gevoelsmatig zeg je dan dat maatwerk het beste is, maar wat is nu eigenlijk maatwerk? Zowel bij Hulsebos als Daaleman bouwen ze om bestaande bomen heen, en dat doet een goede zadelmaker met opvullen, toch?! Dilemma, dilemma...
Dinsdag ga ik weer naar de kliniek, en als dan uit de thermoscan blijkt dat Wouter zijn rug een heel stuk verbeterd is, kan ik daar in principe een zadel aan laten meten, maar dan zit ik daar alsnog met een "fabriekszadel".
De DA heeft me wel een keer gezegd dat de zadels van HB ook het dieptepunt wat meer achterin hebben liggen, en dat moet ik nu voor Wout juist niet meer hebben. Over Daaleman zei hij niks, en hij is erg enthousiast over de Schumacher. Ik heb dus op een Schumacher gezeten, maar die vond ik dus echt voor geen meter zitten...
Wat zouden jullie doen in mijn geval, of hebben jullie toevallig nog de Gouden Tip voor een echt goede, ONAFHANKELIJKE zadelmaker???

aslo

Re: Hulsebos, Daaleman, Schumacher, KN, welk zadel wordt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:43

Tja lastig hoor, wat mij opvalt bij de meeste zadelmakers is uiteraard dat zij hun eigen merk of de merken waar ze dealer van zijn als de beste beschouwen. Das natuurlijk wel logisch, ze hebben op een bepaald moment daarin een keuze gemaakt, veelal op basis van ervaringen. Een MSFC'r die zelf niet merk gebonden is, zou dan wellicht een optie zijn? Om eerlijk te zijn vwb Daaleman vind ik het ook wel wat raar dat ze de zadels opsturen (of zelf afhalen) en er van uit gaan dat ze dan ook goed liggen. Dat de kussens nog wat moeten 'zakken' klopt wel, maar dit duurt bijv. geen jaar. Heb bij hun (via kennis) ook al eens meegemaakt dat een zadel (wat dus helemaal aangemeten was), niet goed lag toen de kennis deze opgehaald had. Ze is er nadien nog 2x mee terug geweest, en toen lag ie eindelijk wel goed. Onze merrie heeft een lang doorlopende schoft, waardoor veel zadels ook de neiging hebben om ietwat achterover te hellen. Mijn dochter werd hierdoor dus ook wat achterin in het zadel gezet. In 1e instantie werd een zadel met flinke, hoge keilkussens geadviseerd. Klink logisch. Maar werkte niet. Nu ligt er een CTD (Stübben) op, en ondanks dat bij deze zadels de keilkussens juist ietwat rond omhoog lopen aan de achterzijde, ligt dit zadel wel horizontaal en zit mijn dochter keurig in het dieptepunt van het zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:08

Een WoW een idee?

Je kunt eens kijken op de site van Arie Boer, of een bezoekje nemen aan de WoW-dag op 22 feb.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:31

Wat is een WoW??

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:16

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:37

sluit me bij de bovenstaande reacties aan, kijk eens naar een WOW.ook ideaal als je paard nog verandert qua bespiering etc. een maatzadel (zoals daaleman of hulsebos) is dan niet meer aan te passen en je zult weer een nieuw zadel moeten kopen. bij een WOW is ales altijd aan te passen, dus echt een zadel voor het leven

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:55

Klopt helemaal :j
Na een maand rijden met Wow was de bespiering van mijn paard bij de schoft dusdanig toegenomen dat er een grotere headplate in kon. Als ik een conventioneel zadel had gehad, had ik na een maand een nieuw zadel aan moeten schaffen of door moeten rijden met een te krap zadel (met alle gevolgen van dien) :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:51

Ik weet denk ik al wie je DA is, er zijn er niet zoveel met thermoscans. Een vriendin van mij is volgens mij ook bij deze DA geweest en heeft nu ook een schumacher. Ik moet zeggen dat er met de zadelverkoper wel gezocht is naar een tweede hands omdat nieuw voor haar niet haalbaar was en dat is allemaal heel netjes verlopen.

Ik weet niet waar je in NH woont, maar ik laat mijn Daaleman via Stubenitsky in Heemskerk aanmeten, dan komt Chris Daaleman samen met Chris Stubenitsky een zadel aanmeten. De service (en geloof ik afleveren) gebeurd dan via Stub. Dat kan misschien je vrees wegnemen en is een stuk dichterbij.

Qua Stub, daar heb ik wel vertrouwen in, een vriendin van me had een KN zadel wat niet goed meer lag op haar paard, door haar zadelmaker werd haar toch sterk aanbevolen een ander zadel te kopen, maar omdat ze niet echt af kwamen met zadels heeft ze met Stubenitsky een afspraak gemaakt voor een nieuw zadel. Die keek naar haar oude zadel en zag dat dit zadel verkeerd was opgevuld en dat hij met een kleine modificatie het zadel weer passend kon krijgen. Dat vind ik nou netjes, hij had haar ook een nieuw zadel kunnen verkopen maar vond het zonde van het geld.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:56

Ik ga net als een aantal voorgangers voor de optie WoW.
Zadel is zeer ruim aanpasbaar, en geengezeur met hard wordende vulling omdat er lucht in de kussens zit.

Mocht je nog "ruim" de tijd hebben voor je nieuwe zadel dan zou je ook hier geen kunnen gaan:
[EA-CO] wowdag 22 febr. 2009 Reigersburgh waddinxveen
Ik ben super blij met mn WoW zadel, en het is elke cent waard geweest! ze zijn niet goedkoop, maar wel persoonlijk samen te stellen. Kleur, model, zitting, kussens, alles kan je zelf kiezen!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:23

Het begint wel op doorgestoken kaart te lijken maar ik kan je ook een WoW aanbevelen!

Ik herken de hierboven genoemde zadelellende; mijn paard en ik hebben ons deel al gehad!
Ik heb een Schumacher Comfort voor mijn paard gehad. Heerlijk zadel! Ik vond hem absoluut niet gedwongen, maar er zijn natuurlijk wel types waarbij je dat wel hebt. Zadel werd te klein voor mijn paard en na tig zadels heb ik toen besloten om een zadel op maat te laten maken. Aan Hulsebos wou ik niet beginnen, dat durfde ik gewoon niet nadat ik al die slechte verhalen gelezen had. Ik heb toen een Daaleman laten maken. Prima service, zadel werd deskundig aangemeten maar toch paste hij niet. Daaleman wou niet komen kijken omdat de wol nog moest inzakken. Goed, dat kan ik aannemen, maar als je zadel zo achterover ligt dat hij brugt dan zal inzakken alleen niet helpen. Toen begon er een reeks heen-en-weer-getelefoneer maar wegens aanhoudende drukte is Daaleman niet meer naar mijn zadel komen kijken. Na een jaar (waarvan ik mss 12 keer met het zadel gereden heb...) was ik het zat en heb ik het te koop gezet. Moraal vh verhaal: bezint eer ge begint aan een maatzadel!
Ik heb nu een WoW gekocht en dat is hét zadel voor ons. Luchtvulling is ideaal! En de aanpasbaarheid is gewoonweg super! Dit zadel kan ik voor de rest van mijn leven houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:07

:D

ik had niemand getipt hoor! ;)

maar ik denk echt dat wel een goeie optie zou kunnen zijn...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:45

idd als je toch al op maatwerk uit wilt komen (en dus al flink wat geld moet betalen) zou ik zeker nog wat bijleggen voor een zadel dat iig aangepast kan worden mocht je paard veranderen van vorm. Maatwerk is echt niet alles, je kunt bij wjize van je zadel zo wegdonderen als je paard ook maar iets verandert

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:47

Het voordeel van maatwerk is juist dat er veel aan te veranderen is lonnie, dus niet zo kort door de bocht ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:55

Wat kan er aangepast worden dan?
Om een conventioneel maatwerk zadel aan te passen, moet het uit elkaar, moet de boom van vorm veranderd worden met alle onzekerheden van dien, zit je nog steeds met de kussens die over de schouder doorlopen. Kleine aanpassingen kunnen gedaan worden dmv het aanpassen van de wolvulling. Daar wordt je paard meestal minder vrolijk van.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:05

Ik kies 100% voor Daaleman.

Wij rijden er allebeide mee (we hebben er dus ook meerdere) en het zijn fijne comfortabele zadels die door de verende boom prettig zijn voor je paard.
Ook het maatwerk is prima van Daaleman. Ik heb ook een paard met een hoge schoft die langer doorloopt, ik heb heel veel zadels geprobeerd maar ik kwam maar op 1 zadel uit wat voor ons allebeide goed lag en zat :)

Mijn huidige zadelmaker (daaleman is te ver weg voor mij) die raad ook Daaleman aan (terwijl hij zelf ook wel anders verkoopt) en raad mij ook aan om mijn oudere daaleman weer helemaal up to date te maken ipv een nieuw zadel (evt bij hem) te kopen.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:11

rare vraag maar hoe duur komt een WoW zadel ongeveer dan? Zit beetje met zelfde vraag als Ts

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:32

Een Wow kost 2450 euro precies. Inclusief service en bijpassende beugelriemen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:18

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:59

Utixo schreef:
Het voordeel van maatwerk is juist dat er veel aan te veranderen is lonnie, dus niet zo kort door de bocht ;)

mag jij me gaan vertellen wat er aan een maatwerk zadel veranderd kan worden als je paard ineens besluit spieren te kweken en 3 boommaten breder wordt. Of als je paard overlijdt, je een heel ander soort nieuw paard koopt (even kort door de bocht: je gaat van een haflinger nar een arabier) en daar datzelfde zadel op wilt gebruiken. Dan ben je dus echt voor veel geld je zadel kwijt hoor, want dat krijg je niet passend met een maatzadel. Ze zijn iets aanpasbaar maar lang niet zover als een WOW. Het aankoopbedrag is duur (alhoewel alle maatzadels sowiezo al snel boven de 1800 euro zitten) maar hjet gaat stukken langer mee

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:03

De zadelmaker die je bij de DA hebt gesproken is ook wel gek van Kn, dus ik snap niet dat hij je die niet ook nog heeft laten voelen. Ik heb er zeer veel schik mee, terwijl ik hem niet via hem gekocht heb. Had hem toevallig al, en die is vaak zat nagekeken en ligt nog steeds goed. Zit ook goed.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:55

Heb zelf al 7 jaar een HB WB3 en naar volle tevredenheid! Dat verhaal van Daaleman over hoe ze afleveren klopt idd, heb dat van dichtbij meegemaakt en ook de daaropvolgende discussies...en ik vind deze werkwijze onlogisch want het werkt discussies en problemen in de hand. Over Hulsebos zijn het vaak dezelfde verhalen van dezelfde mensen die leest en/of hoort en zoals met alles overal zijn er mensen zijn die er absoluut niet tevreden over zijn of er niets mee kunnen, maar ik heb al die jaren alleen maar positieve ervaringen met Hulsebos.

En om even terug te komen op het aanpassen van een op maat gemaakt zadel, mijn zadel is na overlijden van mijn vorige paard echt volledig aangepast voor mijn nieuwe toen 3 jarige paard, inclusief het veranderen van de boommaat. Uiteraard kun je dit niet ongelimiteerd blijven doen maar dat is voor mij ook geen vereiste.

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:07

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal warm loop voor de Wow, ik wil eerst eens op de lange termijn zien wat de ervaringen met dit zadel zijn.
Ik heb nog even een topic geopend, want had nog een aanvullende vraag, over het dieptepunt van verschillende zadels.
Voorlopig verdiep ik me nog even in het onderwerp zadels, want gelukkig is de rug van mijn paard al een heel stuk verbeterd, maar om niet volgend jaar weer dezelfde klachten te hebben heeft de DA mij aangeraden om nog even een maand te longeren, mag nu af en toe in de pessoa, en met de dubbele longe mag ook af en toe, en, als ik het leuk zou vinden mag hij ook voor de wagen, dus daar gaan we nu eens mee verder. :D
Ik heb de maand opgerekt naar twee maanden, want loop er liever een dag te veel naast dan een dag te kort. Dus over twee maanden moet ik toch echt weten welk zadel ik aan ga schaffen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:09

Denk je dat er geen lange termijn ervaringen zijn met Wow zadels?

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:09

Niet van 10 jaar en langer volgens mij...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:10

Nee duh.... Er wordt pas 15 jaar gericht onderzoek naar zadels gedaan :D