Paardenzadel versus "ponyzadel"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

Paardenzadel versus "ponyzadel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:02

Ik heb een vraag; mijn zadel ligt op een 1.78 groot paard waar ook alles groot aan is. Past perfect. Nu is er iemand met een D-pony, vrij kort gedrongen die wilde mijn zadel passen.
Haar eigen (goedpassende zadel) er eerste even op gelegd, heb even met een strootje aangegeven waar haar kussens op het paard precies ophouden. Daarna mijn zadel erop, de kussens daarvan hielden pas op,een hele ruime platte hand breedte verder.

Het leek mij te groot voor deze pony,volgens mij ligt het dan veel te ver achter op de rug.
Ik denk dat het dus niet past omdat het gewoon veel te groot is
Wat denken jullie?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:06

Zonder foto is het moeilijk te beoordelen.. Maar er zijn wel een aantal vuistregels.

- het zadel mag nooit verder dan de laatste rib liggen
- Schouder en schoft moeten goed vrij liggen
- mag niet knellen of schuiven, stabiele ligging dus
- de boombreedte; een paard is veel breder gebouwd, dus zal ook een bredere boom nodig hebben dan een pony...

Ik denk dus niet dat het zal passen :n

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:09

MyrtheJ schreef:
Zonder foto is het moeilijk te beoordelen.. Maar er zijn wel een aantal vuistregels.

- het zadel mag nooit verder dan de laatste rib liggen
- Schouder en schoft moeten goed vrij liggen
- mag niet knellen of schuiven, stabiele ligging dus
- de boombreedte; een paard is veel breder gebouwd, dus zal ook een bredere boom nodig hebben dan een pony...

Ik denk dus niet dat het zal passen :n

Nou ja dat dacht is dus ook. Als het op een reus als die van mij goed ligt dan kan het toch nooit op een pony goed liggen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:55

MyrtheJ schreef:

Dat klopt niet, ken pony's zat die een bredere boom nodig hebben dan een paard :)