Ik wil met mijn bijrijdpaardje graag gaan springen. Alleen heeft ze geen spring/vzh zadel. Het enigste zadel dat aanwezig is is een hulsebos dressuurzadel. Het lukt niet goed om hier mee te springen, dus ben ik op zoek naar een ander zadel. Ik zou dus een vzh of spring zadel moeten.
Maar het paardje heeft een hoge schoft en een smalle rug. Naar welke merken zadels kan ik dan het beste kijken? En welk zadel hebben jullie op je paardje met een hoge schoft? (rosner leek mij misschien wel een optie)
Mijn budget is niet zo heel hoog, dus ik kijk ook naar 2e hands zadels. Er komt uiteindelijk wel een zadelmaker bij. Maar ik wil graag van tevoren zelf al even kijken. Vandaar deze vraag.
Groetjes!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 24-01-09 20:06
Zelf heb ik ook een smalpaard met een hoge schoft. Ons eerste zadel was een wintec met de smalste boom, maar die ging op een gegeven moment drukken. Daarna zijn we overgestapt op een Kieffer Munchen. Is ook een smal zadel met een uitgesneden kamer (of hoe noem je dat?) nadat andere mensen mijn zadel harder nodig hadden (is dus gestolen), zijn we op zoek gegaan naar een ander zadel. Dat werd weer een Kieffer, maar nu de Garmisch. Datr was het einge smalle zadel wat de zadelmaker op dat moment in voorraad had. Ook dit is weer een smal zadel (boommaat 28 of 29 geloof ik). En ook dit zadel ligt heel goed. Het zijn allebei VZH zadels, maar de Munchen was meer richting springen en de Gramisch is meer richting dressuur (meen ik mij te herinneren). Allebei de zadels liggen en lagen heel goed op mijn paardjes rug en ik kan er heerlijk in zitten. De garmisch is zelfs nog wat zachter dan de Munchen, die was best hard. Tja en de prijzen. Omdat het allebei nieuwe zadels waren weet ik alleen de nieuwprijs: tussen de 1050,- en 1400,- euro. Succes met zoeken!
De Garmisch is richting springen en de München richting dressuur, net andersom dus Maar Kieffers worden normaal altijd in medium boom geleverd en zouden voor een smal paard dan eigenlijk te wijd zijn. Dus of je paardje is breder dan je denkt (vermist ze goed liggen), of de bomen zijn nadien smaller gemaakt. Mn zadels met terug gesneden voorboom passen in principe goed op paarden met hoge schoft, maar hoeft niet altijd persé, Prestige bijv. past ook veelal op hoge schoft, Lemetex, CTD dito. En zo zijn er wel meerk merken.
Ik heb een Prestige springzadel op mijn paar met smalle steile schoft. Ligt perfect!
michellee73
Geplaatst: 25-01-09 14:28
Heb zelf ook een smal paard met best hoge schoft. ik heb een stubben siegfied gekocht, en op maat laten maken. kun je het beste doen. oja en kosstte geloof ik 1300 euro inc op maat laten maken.
heb zelfde probleem en 2 jaar terug bij divoza een rosner gekocht en een klein beetje bij laten buigen=versmallen, zit prima.,mede door de wat terug gesneden kamer
Eveyy
Geplaatst: 01-02-09 21:37
Ik heb een Wintec 2000 vzh gekocht voor mijn smalle pony met hoge schoft en die ligt en rijdt prima.
Prutsmuts
Geplaatst: 12-02-09 00:53
Prestige. Liggen vaak goed op een hoge schoft en zitten heerlijk!
Passier, Prestige, Kiefer deze merken zouden geschikt moeten zijn
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 17-02-09 23:17
aslo: mijn kieffer-zadels zijn wel degelijk smal. mijn paard heeft echt een smalle rug. Mijn zadelmaker nam bij het passen 4 zadels mee. Twee waren zowiezo al te breed. eentje lag redelijk en eentje lag echt goed: de munchen. Dus die werd het. toen dat zadel gejat is, hadden we echt een probleem. gelukkig had hij de Garmisch nog ligen en ook die is echt smal. Ik moest het er speciaal bij zeggen dat hij zadels meenam voor een paard met smalle rug en hoge schoft. Het allereerste zadel was een wintec met de smalste boom erin die wintec heeft. En zelfs dat zat niet helemaal geweldig. Eerst wel, later niet meer. Ze heeft ook wel een groot hoofd, maar wel smal. Ze is heel smal gebouwd met alles. En kieffer zal ook wel zadels leveren met een smalle boom.
@Sheela: ik schreef ook dat Kieffers normaal gesproken in een medium boommaat worden geleverd (31/32). Op verzoek kunnen ze een aangepaste boommaat leveren of de boom wordt/is later versmald/verbreed door een zadelmaker. Normaliter kun je er echter vanuit gaan dat een 2ehandse dus 31/32 is.