wat nu? (zadels)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

wat nu? (zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:58

Hallo,

ik had voor mijn paardje altijd een winteczadel, die lag te ver naar voren dus die heb ik helemaal voor mijn paardje om laten bouwen (voorsingel).
lag prima geen problemen mee.
maar toen ging ik een trektocht rijden en na de trektocht lag haar rug letterlijk open, maar alleen aan de rechterkant een giga drukking.
dus zadelmaker meteen opgebeld, ja overbelasting zei hij.
maar hoe kon t dan alleen dan stuk zijn? en hadden de andere paarden nergens last van?
hij vond het niet zijn schuld.

toen heb ik meerdere boomloze zadels uitgeprobeert en uiteindelijk eerst een barefoot london gekocht, lag niet goed, schoof giga, en toen een barefoot cheyenne, die heb ik wat langer uitgeprobeert en vanalles uitgebrobeert zodat deze beter bleef liggen, maar hij blijft gewoon niet liggen en ik kan er zelf gewoon echt mijn draai niet in vinden.

dus ben bang dat ik weer een ander zadel moet zoeken.

wat voor zadel is geschikt?
ik denk een dressuurmodel voor het beter blijven liggen.
ik heb ook gegoogled voor een flair zadel, is dat wat? en een zaldi? wow zadels zijn me te duur.
of een wintec cair?
of een flair onderlegger?
ik ben het vertrouwen een beetje kwijt in zadelmakers, zijn al meerdere bij geweest en nog geen passend zadel.

ik heb ook niet duizende euro's te besteden. maar rond de 500.
ik weet me even geen raad met al die zadels.
ik wil gewoon een goed zadel wat ik niet om de 4 maanden hoef aan te passen.

Gr. Cherish

Lenneke_

Re: wat nu? (zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:04

Ga eens langs een goede zadelmaker. Ik heb Herman ( www.countrymill.nl ) als zadelmaker en ik ben echt super tevreden over hem. Hij heeft ook veel tweedehands zadels.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:26

Dan lijkt mij een Wow toch de beste oplossing. Het is een hele aanschaf, maar dit zadel blijft makkelijk aanpasbaar waardoor je niet steeds opnieuw een ander zadel hoeft te kopen. Een paard veranderd constant! Door training, voeding, jaargetijde.. Een Wow zadel gaat gewoon lang mee wegens de grote aanpasbaarheid, en scheelt daarom op ten duur een hoop kosten.

Misschien een tweedehandse? Ik heb ook een tweedehandse kunnen kopen en dat scheelde toch al bijna de helft van de nieuwprijs :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:33

Als je aan 1 kant een drukking hebt, moet je je rijden eens onder de loep nemen. Iedereen is scheef, maar sommigen hinderen daarbij hun paard behoorlijk. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:43

Ze wil geen Wow ;)

En dan nog , hartstikke gave zadels maar 1 en hetzelfde zadel gaat natuurlijk niet een leven lang mee op allerlei verschillende paarden , dan moet je steeds weer in de buidel tasten voor andere onderdelen om het passend te maken , en ga je een verzameling van onderdelen aanleggen....dat is niet 1 en hetzelfde zadel dat altijd meegaat en een 1-malige uitgave is....helaas :)

Als je problemen hebt aan 1 kant en andere zadels schuiven ook erg , dan is de kans groot dat je het geheel zelf scheef trekt....ik ga dan ook helemaal mee met AtM :)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:33

misschien als ik het geld zou hebben zou ik wel een wow willen.
Ik gebruik het maar voor 1 paardje hoor!

ja klopt, daar zijn we al een tijdje aan t werken, ik ben bang dat het aan mijn eigen scheefheid ligt, aangezien ik ook scheef ski.

ik weet wel dat je aan een duur zadel wel heel lang wat hebt, maar ik heb eenmaal geen geldboom in de tuin.. eh op t balkon.
heb net een eigen appartementje gekocht.

maar met een iets kleiner budget moet ik toch ook een eind komen?

pmarena: ik baal echt dat mijn barefoot niet blijft liggen maar ik heb echt zowat alles eraan geprobeerd (nu ong. 3 maanden), verschillende singels, dekjes, pommels.. t blijft niet liggen en dan komt er nog eens bij dat ik er gewoon niet stevig in zit.
is er nog wat aan te doen of is dit zadel gewoon echt niet geschikt?

ik zag ook een zaldi zadel met flair.. is dat wat?
en een corrector?

met mijn oude zadel kreeg ik pas last met de trektocht.
terwijl meerdere zeggen dat die goed ligt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:42

Ik ben nu ook aan het testen met een Korrector (die met lucht). Mijn paard heeft een hele moeilijke rug en met een wedstrijd zit ik er heel lang op (zo'n 12 uur), dus elk kleinigheidje wordt voor ons al gauw een groot probleem. Daardoor kunnen we maar geen geschikt zadel vinden (we hebben al vanalles geprobeerd en getest met een elektronische drukmeter) Met die luchtpad lijkt het nu wel heel goed te gaan, maar de echte test is pas op de 120 km.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:13

door wie heb je dat laten aanmeten?
het klinkt best goed.. die zou ik onder die wintec kunnen doen.
is het zelf ook aan te passen?
hoe duur is zo'n pad?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:24

Ik heb hem onder een Podium. Gewoon via mijn eigen zadelmaker, Herman ( www.countrymill.nl )
Ik heb er nu een die eigelijk voor westernzadels is en die is wat te groot voor de Podium. Als dit goed blijkt te werken dat wordt het wel zo'n echte flairpad voor onder een engels zadel. De Podium is wel westernboom, maar is een klein zadel.

De flair pads zijn rond de 200 euro.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:33

oke, misschien maakt ik ook wel een afspraak met die Herman.
afstand is niet zo gek ver voor de kosten.

mijn staleigenaressen heeft trouwens ook zo'n flair pad, ga het haar ook eens morgen vragen!
het is wel een hoop geld maar je hoeft niet meteen een nieuw zadel!

bedankt voor de info

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:07

als een WOW idd te duur is, dan zou ik ook eens kijken voor een korrektor eronder. Is ook flair en minder kostbaar dan een nieuw zadel.

Ik heb overigens snds vandag mijn WOW en ben dolgelukkig. Het zijn perfecte zadels enne je hoeft echt niet een collectie onderdelen aan te schaffen hoor

Ik heb bijna een jaar boomloos gereden en was er nu echt klaar me. Voor de serieuze(re) dressuurruiter niet geschikt om dagelijks mee aan de bak te gaan. 1 dag rijden was 3 dagen rugpijn en ik merkte ook aan luna dat het niet lang meer moest duren met mijn barefoot

edit: overigens zal een korrektor niet altijd de oplossing zijn. je zadel moet op zich al passen (niet veel te groot of te smal)een korrektor kan veel, maar is geen wondermiddel

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:32

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:25

Bij mijn paard is het grootste probleem dat hij het ene moment met z'n rug heel bol loopt en het andere moment weer normaal. Kan ik me ook wel voorstellen, ik loop ook niet 12 uur in dezelfde houding. Maar een zadel gaat daarin niet mee. Dus ik hoop dat de lucht dit kan opvangen, dat beweegt tenslotte wel mee.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 08:47

ik heb ook een korrector pad sinds vrijdag haha.
vandaag komt kerry met de wow zadels (dat kleine mannetje wat bij laurens komt)
maar ik had al eerder een pad besteld die ik helaas heel laat heb ontvangen. maar gelijk proberen.
ik heb 1 paard die de laatste tijd bokt onder het galopperen en vooral met springen.
ik had nog niet met de pad gereden, gister concours denk nou doe maar eronder bokken doet ze al dus erger kan t niet.
je gelooft het nooit geen 1 keer gebokt!!!
ik denk dan,zou t toeval zijn, maar ja vrijdag nog bokje gehad, donderdag met springen een hoop.
de pad zal zeker niet alles oplossen maar ik ben nu al heel blij.
maar vandaag krijg ik een demo wow dus zou nog beter moeten zijn haha

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:10

Wat denk je ervan om die zadelmaker de deur uit te smijten en snel een andere te zoeken?

Als ze aankomen lopen met wintec zadels, voorsingel, of staartriemen zien ze mij niet terug.

Persoonlijk zou ik gaan voor een 2e hands a-merk dat goed wordt aangemeten. Door een kundige zadelmaker. Ik verwacht persoonlijk dat vooral het verhaal van de wintecs dat je een bredere boom hebt met tevens een iets bredere kamer. Evt. zouden keilkussens ook een oplossing kunnen bieden.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:15

ik zal idd een andere zadelmaker zoeken, ik heb zelf een zadelmaker (tom van Brink) en die heeft me ooit verteld dat de wintec zadel omdat ze van kunststof zijn ook niet te verbouwen zijn....dus ja geen idee wat die zadelmaker gedaan heeft van jou. ik zal me een andere zoeken, wellicht iemand bij je in de beurt en die heeft ook vaak tweedehands zadels.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:32

bedankt voor de reacties, ja die zadelmaker komt ook niet meer bij mijn paardje is de buurt... het scheen wel een hele goede te zijn en had er nooit iets slecht over gehoord.

brede zadels gaan juist heel erg voorover helen, ze toont misschien wel breed maar ze heeft toch wel wat schoft.
de wintec was ook uiteindelijk wat te breed want die klappert echt als een gek toen ik hem er laatst even op legde.

ik heb sinds eergisteren een rossnerzadel, ligt goed, heeft wel ook een ingebouwde voorsingel, mja dat is ook echt nodig, maar deze ligt mooi recht en me paardje loopt er echt lekker onder.
het is een medium boom met mooie dikke keilkussens.
vind het daarnaast ook nog een prachtzadel! mja das bijzaak.
de grootste test voor het zadel is natuurlijk de trektocht, dan kom je er echt pas achter, dus hoop het zo!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:39

Hoe goed een zadel ook ligt, als je veel rijdt moet hij toch met regelmaat opgevuld worden, passend aan je paard. Ook je paard veranderd wat spieren betreft. Dus je moet idd een goede zadelmaker hebben die er voor zorgt dat de opvulling zodanig is dat het zadel weer perfect op je paard ligt.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:42

ik wil het zowieso voor de trektocht even late checken.
ja idd vind daar maar eens een goede

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:47

En een westernzadel, is dat niets voor je? Ik heb ook heel veel zadelproblemen gehad en uiteindelijk bij een westernzadel uitgekomen, wil nooit meer anders!
Succes met de zoektocht, ik weet hoe moeilijk het is!
O, ja, Tom van de Brink is echt een hele goede! Hij heeft er echt kijk op en liefde voor het paard.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:49

Als je veel trektochten rijd is een endurance zadel dan niets voor jullie?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:59

ik rij niet veel trektocht, 1 keer per jaar een weekje. en dan gewoon leuk recreatief.

een westernzadel misschien ooit voor erbij, dan graag wel een boomloze.
maar ik rij vanalles, dressuur, spring wat, dus dan is alleen een westernzadel niet geschikt.