Een barefoot op 2 verschillende paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Een barefoot op 2 verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:19

Hallo,
ik heb een half jaar geleden een barefoot gekocht voor mijn paard, een draver. Het bevalt (redelijk) goed. Maar ik heb 2 paarden ;)
Ik weet dat 1 van de voordelen van een boomloos zadel zou moeten zijn dat je hem van het ene paard op het andere kan leggen, zonder problemen. Maar toch weet ik het nooit zo helemaal zeker :roll:
De draver waar ik het zadel voor gekocht heb is redelijk smal gebouwd, met een wat hogere schoft en een beetje ruggegraat. Mijn andere paard, waar ik de barefoot eventueel ook op wil leggen, is een haflinger en heel erg breed. Een hele platte rug, lage schoft en geen ruggegraat.
Ik ben er toch 'bang' voor dat zo'n boomloos zadel gaat vervormen als je het op 2 totaal verschillende paarden legt. Hebben jullie voor elk paard een apart (boomloos) zadel, of doen jullie dit overleggen gewoon zonder problemen?
Groeten!

nolanlover

Re: Een barefoot op 2 verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:00

ik heb twee Tinkers en daar heb ik één boomloos zadel voor, maar die zijn ongeveer even breed/hoog. Dus goed zeggen of het zadel vervormt kan ik niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:09

Het zadel is erop gemaakt om te vervormen , dus dat moet geen enkel probleem zijn hoor !

Heel veel mensen gebruiken de zadels voor meerdere paarden , en ook op maneges e.d. komt het steeds vaker voor.

Als het zadel op beide paarden netjes past met de standaard pommel , dan is uitwisselen echt geen enkel probleem.

Het zadel is soepel en flexibel dus voegt zich toch steeds opnieuw naar het paard.

Maar waarom bevalt het eigenlijk "redelijk" goed , en niet gewoon "goed" ? :)

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:52

nolanlover: Ja precies, ik heb 2 paardem die qua bouw een wereld van verschil zijn ;)
pmerena: Bij mijn draver zit de pommel 'om te schoft heen', maar bij mijn haflinger 'staat' het meer op de schoft omdat ze zo breed is. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Maar omdat het zadel zo flexibel is en het naar de rug van het paard gaat staan, is het toch juist niet handig om het voor verschillende paarden te gebruiken? Omdat het dan is aangepast aan een rug...
En het bevalt ook wel goed hoor, daarom stond redelijk ook tussen haakjes :) Ik heb alleen wel het idee dat er veel meer druk staat op de pommel en het achterboogje, dan in het midden(maar dat kan misschien ook komen omdat ik niet veel weeg?) Dus dat de druk niet helemaal over de rug verdeeld is. Maar dat kan ook verschillen per keer dat ik ga rijden.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:54

Je haflinger heeft waarschijnlijk de brede pommel nodig (of de normale als je voor je draver de smalle erin hebt zitten). Bij mijn haf lag de barefoot met een brede pommel perfect.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:02

Swift schreef:
Je haflinger heeft waarschijnlijk de brede pommel nodig (of de normale als je voor je draver de smalle erin hebt zitten). Bij mijn haf lag de barefoot met een brede pommel perfect.

Ik heb er nu (voor mijn draver) een normale in. Dat wordt ook wel een medium genoemd dacht ik? Ik had dus ook het idee dat een brede beter is, of anders gewoon een flexibele. Maar ik ga niet elke dag verwisselen :o , dus dan moet ik er denk ik toch 2...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:48

@aleida_thijs : je hebt nu grote kans dat de pommel idd niet (goed)past. Wil je een optimaal liggen zadel hebben (en dus geen kans op drukkingen of anderzins een niet-blij paard) dan zul je óf de pommels moeten wisselen of omkijken naar een boomloos zadel wat wél geschikt is voor meerdere paarden (of idd 2 zadels :D ).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:05

Tja , in de praktijk merk ik dat de perfecte pommel-maat meer een soort fijn-afstelling is , in de meeste gevallen presteert de standaard pommel gewoon goed.

Het stikt van de knap brede paarden die met de normale maat pommel lopen en bij wie dat prima gaat. Een bredere pommel zou dan net wat mooier zijn , maar het paard geeft geen problemen aan en de fysio / osteopaat bemerken ook nooit problemen. (veel mensen die voor boomloos kiezen zijn toch al erg zuinig op de rug en laten die al jaren regelmatig controleren op pijnlijke plekken , daar komt de keuze voor boomloos meestal ook vandaan ;) ).

Het is natuurlijk ook zo dat de pommel mee kan bewegen omdat het in een leren "zakje" zit op een leren zadel , het geheel kan dus flexibel "meedansen" met het paard.

In principe moet het dus prima kunnen , de broertjes en zusjes van jouw Barefoot liggen immers ook prima op allerlei verschillende paarden en ponies.

Maar als je echt het aller-aller-beste wilt dan zou WELLICHT een normale of hoge pommel voor de draver het mooiste zijn , en een brede voor de Haf.

In hoeverre dat echt nodig is , is toch iets persoonlijks.

Voor het leerwerk hoef je je echt niet druk te maken , het zadel is flexibel en vormt zich naar de rug van het paard , maar het droogt daar vervolgens niet keihard op :D

Het blijft flexibel en kan dus zo weer op een andere rug.

Vergelijk het met een leren kledingstuk , dat gaat naar je lichaam staan maar past nog net zo goed bij iemand anders hoor , want het blijft gewoon flexibel :)

Wellicht is het een idee om met de normale pommel te blijven rijden , en de paarden dan allebei een eigen dekje te geven ?

Dan doe je bij de Haf dubbele inlages en snij je de bovenste zover terug dat hij net niet meer onder de pommel komt , je krijgt dan een soort "zwevende" pommel die dus nooit kan drukken of knijpen , als je daar bang voor bent :)

Overigens kun je het dekje zo ook prima voor de draver gebruiken hoor , als je dat wilt :j

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 14:00

Bedankt voor je (uitgebreide) reactie!! :)
Bij mijn draver heb ik al dubbele inlages in mijn dekje, omdat mij dat is aangeraden door iemand van het MSFC (die het zadel gecontroleerd en goedgekeurd heeft op mijn draver). Ik snap wat je bedoeld met dat stukje wegsnijden, maar dan gaat het zadel wat naar voren kiepen lijkt me?
Ik denk dat ik dan voorlopig toch maar met dit zadel en deze pommel op 2 paarden ga rijden, en in verloop van tijd kijken of ik een nieuwe barefoot erbij kan nemen.... Ik heb wel een foto waarop je kan zien hoe breed ze ongeveer is, daar zis misschien niet zoveel op te zien maarja ;)
Afbeelding
hier ligt het zadel op mijn draver, je ziet duidelijk verschil in bouw..
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:10

Nou , je ziet wel dat het een echte ronde Haf is ja , echt zo'n lekkere schommelstoel :)

Zadeltje staat goed op de draver trouwens !

De grap is , als je de bovenste inlage zo inkort dat hij net niet meer onder de pommel zit , dan zit hij dus nog wel onder de rest van het zadel.

En dat is de plek waar je zit. Er rust geen gewicht op de pommel dus het zadel heeft dan ook geen enkele reden om te gaan kiepen :)

De pommel houdt het zadel mooi puntig in model , de onderste inlage zorgt ervoor dat je een over de hele lengte op het paard aansluitend kussen hebt , en de bovenste inlage zorgt dat de pommel zwevend wordt en geef nog een extra laagje demping tussen ruiter en paard , en extra veel ruimte voor de ruggengraat.

Het mooie is ook dat je nog een hele inlage onder de ingekortte hebt , als je namelijk alleen met een kortere inlage zou gaan rijden dan zou je een vervelend duwend randje voor de schoft krijgen , dat heb je nu niet omdat de onderste inlage dat afvlakt :)