Wie ervaring?: HH Golden Brass, dubbel gebroken bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dubbel gebroken bit: dun of dik tussenstuk?

dun
8 (61%)
dik
5 (38%)

Totaal aantal stemmen: 13

Larissa2

Wie ervaring?: HH Golden Brass, dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 08:45

Hallo,

Wie heeft er ervaring met dit bit? Helpt het echt dat het paard actiever gaat kauwen zoals de omschrijving zegt? En wie weet toevallig wat het verschil is bij een dubbel gebroken bit tussen het dunne en dikke tussenstukje in het midden van het bit?

De omschrijving:
Koperkleurig, mondstuk 20 mm dikte. Samenstelling van 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer. Door deze samenstelling worden de bitten goed door het paard aangenomen en wordt het kauwen bevorderd. Voor een nog betere communicatie tussen ruiter en paard.
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-01-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Grote-letter-code verwijderd.

_maaike_D

Re: Wie ervaring?: HH Golden Brass, dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:08

een dik tussenstuk is zachter in de mond dan een dun tussenstuk, heb ik geleerd op school. natuurlijk is het altijd de hand van de ruiter die bepaald of een bit hard is of niet ;) ik ken wel paarden die met een bit lopen met dezelfde samenstelling als deze, ze nemen het fijn aan en kauwen lekker

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 09:11

@maaike: ok bedankt. ja daar heb je gelijk in.. alleen ze luistert bijvoorbeeld in het bos heel moeilijk naar het bit vind ik.. verder gaat wel goed alleen kauwt ze er nooit op.. waar zit je trouwens op school dan? en welke opleiding? (ik ben nieuwsgierig)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:17

Ik heb dit dit bit ook en gebruik het voor twee paarden. In principe een zacht bit, en prettige inwerking. En het mondstuk is niet te dik wat bij mijn paarden past, aangezien ze een laag hangend rooster hebben, en een klein mondje hebben. Je moet gewoon kijken wat bij je paard past maar over het algemeen is het wel een prettig bit.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 09:20

het gaat om een fellpony.. ze heeft nu een dubbel gebroken bit met een dun tussenstukje.. die leen ik van een vriendin.. nou wil ik er zelf ook 1.. alleen toen ik dat las van het bevorderen van het kauwen op het bit dacht ik dat dat dus misschien wel beter zou zijn voor haar omdat ze nu helemaal niet kauwt enzo..

wat bedoel je met een laaghangend rooster?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:37

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:11

misschien anders een bitje met een tongspeler proberen?

(MBO paardenhouderij Holland College Maasland trouwens ;) )

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:40

@marissa: het wordt bij mij dan wel een watertrens iig. maar fijn dat het paard er iig aan knabbeld.
@maaike: o wat leuk zeg!! die opleiding wou ik eerst ook. miss komt het ooit nog eens, wat met paarden.. een tongspeler? wat is dat precies dan? want vind altijd draaiende dingen enzo best eng voor in de paardenmond..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:29

Liever een dun maar breed tussenstukje dat plat op de tong ligt, dit is het allerzachst. Een dik tussenstukje is vaak toch een flink iets tussen tong en gehemelte. Dit gaat vaak van de tongruimte af, sowieso ben ik meer van de dunne bitjes. Zelf rij ik met de d.gebr. bustrens 13mm GB van HH, ideaal. Niet scherp, wel direct, bevorderd het kauwen iets, licht mooi en mooi stil in de mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:36

Larissa2 schreef:
het gaat om een fellpony.. ze heeft nu een dubbel gebroken bit met een dun tussenstukje.. die leen ik van een vriendin.. nou wil ik er zelf ook 1.. alleen toen ik dat las van het bevorderen van het kauwen op het bit dacht ik dat dat dus misschien wel beter zou zijn voor haar omdat ze nu helemaal niet kauwt enzo..

Het klopt wel dat de meeste paarden gaan kauwen met een bitje waar koper in zit, ze vinden het lekker. Maar om om die reden nou dit bit aan te schaffen? Waarom los je het niet rijkunstig op, als je wil dat je paard kauwt?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:16

ben het met hestejente wel eens ik lees dat je pony verder goed op het bit reageerd... alleen een rit in het bos niet. je zegt: ze luisterd in het bos heel moeilijk op het bit.../fout ze reageert niet op jou hulpen en zit ..dus een ander bitje inhangen heeft geen enkele zin
natuurlijk kan je het proberen met een HH goldbrass dubbelgebroken watertrens maar ik denk niet dat daarmee het probleem is opgelost buiten.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:49

Ik heb dit bit ook, alleen dan de 13 mm dikte. Ik rijd een haflinger met heel klein mondje (maat 11,5 en is nog bijna te groot) en dit bit loopt ze heerlijk op! Bij dikkere bitten vanaf 15 mm dikte heeft ze altijd haar mond open. Ik ben erg tevreden over dit bit! :)

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:27

ja dat is wel zo inderdaad van reageren op hulpen en zit.. maar hoe diep ik ook ga zitten en hoe zwaar ik me ook maak, ze gaan echt niet zachter ofzo.. en dan heb je dus teugels om dr wat terug te nemen maar daar reageert ze bijna niet op. hoe sterk ik ook even probeer te zijn.. boven aan bergen enzo moet ik echt rondjes blijven rijden voordat ze eindelijk eens wat rustiger doet..

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:31

Mijn paard pakt dit bit zelf in haar mond, dus ze is er erg blij mee en ik dus ook.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:18

Heb hem voor een jong paard met kleine mond en bevalt goed. Ben er zeer tevrede mee. Alleen is het paard momenteel aan het wisselen (tanden) dus even bitloos.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:29

Mocht iemand interesse hebben, ik heb er 1 te koop in maat 13,5. Stuur maar PB bij interesse.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:48

hmm jammer ik moet 12,5 hebben...