ik hoorde net van iemand dat zo'n D trens met rolletjes schokjes geeft door de wrijving van de 2 soorten metalen en dat daardoor paarden dan sneller hun bit loslaten, weet iemand hier hoe dat net zit?
Leen
Janientje
Geplaatst: 23-01-09 15:15
Nog nooit van gehoord, lijkt me sterk De koperen rolletjes zijn voor de smaak waardoor de speekselklieren worden geactiveerd, geloof ik
MissMiekjee
Geplaatst: 23-01-09 17:29
D trens met rolletjes is heel makkelijk , het geeft idd kleine schokjes door de wrijving . Die rolletjes zijn ervoor dat paarden niet op hun bit gaan kauwen en makkelijker loslaten .
Er zijn al veel topics over dat bit. Koper dient inderdaad om meer speeksel te produceren zodat je paard sneller los laat. Ik heb zelf zo'n bit (heel bokt over me heen dat je alles rijtechnisch moet oplossen en dat zo'n bit voor niks goed is) en ik heb het eens in mijn mond genomen (likken, heen en weer schuiven, raggen, sleuren,...) en ik heb ECHT geen schokje gevoelt. Of mijn mond is gevoelloos? Trouwens, ik heb bij scheikunde geleerd dat 2 metalen op elkaar geen reactie geven. Twee schoevendraaiers tegen elkaar geeft toch ook geen schok.
Ik heb eenmaal met een gelijksoortig bit gereden (rvs met koperen middenstuk, voor metalen dus gelijk) het paard werd gek. Heeft die hele les lopen stuiteren en lopen schudden met het hoofd. Nu met enkel Golden brass is er geen enkel probleem. Ook met een gewoon dubbelgebroken rvs bit geen probleem. Dus het lag duidelijk ook het koperen middenstuk in combinatie met rvs.
SuzanLarissa
Geplaatst: 23-01-09 20:41
ik heb nu zelf ook een D trens met rollertjes. Arlon loopt er nu beter op en veel makkelijker , en het lijkt mij echt onwaarschijnlijk dat het schokjes zou geven