Drukverdeling en schuiven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLuna

Drukverdeling en schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:45

Ik heb eigenlijk al een tijdje het idee dat mijn zadel (nog steeds) niet goed ligt.
Ik heb een nieuw zadel (Euroriding) mediumboomaangeschaft, met de hoop dat het paard beter zou lopen.
Het vorige zadel was wsl voor mijn idee te krap bij de schouders.
Nu weer wilt die moeizaam buigen/zijgangen lopen, geeft in de stap(/draf) moeilijk na, middendraf vertrekt die niet van achter uit en strekt, maar gaat alleen harder, en loopt voor mijn idee best in te houden met
draf, ik zou haast iedere pas moeten bijdrijven. Het paard heeft best wel bloed en heeft ook gewoon pit zit,
dus daarom vind ik het ook best vreemd dat die zo stokkerig af en toe loopt. Nu lijken mij dit best symptomen
van dat het zadel niet goed zou liggen.

Wat opvalt is dat achter dat vlak achter de schoft, na het werk eerst een beetje zweet zit. Waar het dus wel aansluit denk ik.
En dan aan beide kanten regelmatige droge plekken met opruwende haren na het werk.
Volgens mij is het toch de bedoeling dat de kussen drukverdeling 100% moet zijn en er eigenlijk geen droge plekken zouden moeten zijn(??)
Verder zit het zadel (na het rijden) best wel tegen de schouder aan, overdreven gezegd een vetkwabje uitsteken tussen zadel en schouderblad.
Aan de longe met lange lijnen of touwtjes geeft het paard wel gewoon na en loopt wel voorwaarts in draf en in 1 tempo.
Het lijkt mij dus stug dat het in zn rug zit tenzij mensen er anders over denken.

Heeft iemand advies, kan dit zadel nog aangepast worden? Zo nee, naar wat voor zadel(merk) zou ik dan naar moeten uitkijken?
En valt er iets te claimen als je na een paar maanden na aankoop ontvreden bent over de liggen.
Het paard heeft niet echt een hele duidelijke overgang schouderblad, en veel zadels schuiven naarmate ik aan het rijden ben naar voren.
Niet dramatisch maar gewoon net dat voor mijn idee het tegen de schouder aandrukt.

Ania

Re: Drukverdeling en schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:50

Is het geen optie om er een zadelmaker naar te laten kijken? Vooral bij de aanschaf van een nieuw zadel kun je het zadel laten aanpassen en op maat laten maken.

Ga gewoon terug naar de winkel en vraag daar om advies/zadelmaker. Zou kunnen zijn dat je de voorrijkosten moet betalen maar dan heb je wel een professionele mening.

Zelf blijven "aanklooien" kan nog lang blijven duren voordat je het zadel goed hebt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:17

Als ik jou verhaal zo lees, dan schuift het zadel tijdens het rijden iets naar voren. Kan best zijn dat het zadel goed past, maar er zijn paardjes bij waardoor je dit soms hebt. Onze E dito. Nieuwe Albion aangemeten, maar schoof tijdens het rijden toch steeds heel iets naar voren. De zadelmaakster heeft toen de eerste singelstoot op de 1e "aanhechting" (zaten er 3) gezet, waardoor je dus een zgn. ingebouwde voorsingel krijgt. Sindsdien ligt ie als een dijk.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:33

Oke in dat geval waar ik bang voor ben is dat je met een voorsingel alleen maar de voorkant naar beneden duwd en het zadel strakker komt te liggen aan de voorkant.
Daarnaast los je uiteraard niet op de drukverdeling niet klopt?
In principe zou het zadel zonder voorsingel ook gewoon goed moeten liggen, zo'n rare rug heeft die nou ook weer niet naar mijn inzien ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:44

Zie ik anders, de voorsingel voorkomt dat een zadel naar voren schuift, juist omdat de druk iets anders verdeeld wordt. Heel veel zadels hebben standaard al zo'n voorsingel (meer het 3punts singel systeem dus). Onze E is bijv. wat 'vlakker' gebouwd cq iets overbouwd, veel pony's dito bijvoorbeeld ook. Onze merrie is daarentegen juist opwaarts gebouwd en heeft dus zo'n singel systeem niet nodig, bij haar loop je eerder tegen het probleem aan dat zadels naar achter schuiven, vooral naarmate je haar ook nog eens meer bergop laat lopen. Ik ben van mening dat het singel systeem voornl. gerelateerd is aan de bouw van je paard. Het is een deel van een passend zadel, cq een zadel goed passend krijgen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:33

mag ik vragen waar je het zadel hebt gekocht?

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:35

Misschien een zadelmaker bij laten kijken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:26

Ire schreef:
Misschien een zadelmaker bij laten kijken.

No oliebol sherlock :')

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:52

Hoi,

Vervelend dat je zadel na een tijdje toch niet goed blijkt te liggen. Ik begrijp dat je een nieuw zadel gekocht hebt en dat hij gepast is door de verkoper op je paard? Normaal horen ze na een tijdje terug te komen om te kijken of het zadel nog goed ligt en hem dan op te vullen. De kussens van een nieuw zadel zakken namelijk altijd in en dienen dan opgevuld te worden.

Als ik zo lees wat je merkt met rijden, dan lijkt het zadel niet te passen. Ik denk dat je er het beste iemand na kan laten kijken. Je kan altijd een msfc-er vragen of advies.

In ieder geval succes ermee.

Groetjes Christel

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 07:51

Bedankt voor de reactie.
Ik moet zeggen dat het MSFC certificaat oid mij ook weinig doet.
Aangezien een ander zadel van mij vorig jaar door zo'n iemand nog verkracht is.
Welke zadelmaker dan ook echt wijs is om heen te gaan weet ik ook niet aangezien er toch wel veel meningsverschillen zijn op het gebied van goede/slechte ervaring e.d.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:24

Dat je droge plekken hebt die een beetje opgeborsteld eruit zien, ligt toch aan je zadel. Of het in de vulling/vorm van de kussens zit of effectief de pasvorm van je zadel weet ik niet.
Mijn paard heeft het ook met mijn winteczadel, ik heb nooit het idee gehad dat het ging schuiven, ook mijn onderdoek verroerde geen vin. Zelfs een zadelpasser heeft er naar gekeken en snapte niet hoe het kwam. Dus gebruik ik maar een gelpad. Met mijn dressuur zadel zie ik een mooie licht bezweette aftekening over de volledige lengte en vorm van de kussens. Nochtans als ik vergeet bij te singelen schuift mijn onderdoek langzaam weg,maar mijn zadel niet. Beide zadels liggen ongeveer hetzelfde en zijn ongeveer even breed, dus denk ik dat het in de pasvorm en vullingsgraad van de draagkussens zit.
Vraag een goede zadelmaker/passer, niet elk merk is voor elk paard goed aanpasbaar.
Veel succes met je zoektoch naar een oplossing, want die opgeborstelde haren gaan na een tijd kapot en dan heb je doffe plekken

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:50

LadyLuna schreef:
Bedankt voor de reactie.
Welke zadelmaker dan ook echt wijs is om heen te gaan weet ik ook niet aangezien er toch wel veel meningsverschillen zijn op het gebied van goede/slechte ervaring e.d.

De MSFC is een hbo opleiding, maar zoals bij elke opleiding zijn er altijd mensen die daarna toch hun eigen weg gaan en er zal altijd verschil tussen mensen zijn. Jammer dat je er slechte ervaringen mee hebt en dat iemand je zadel niet netjes behandeld heeft.

Maar zoals overal zullen er altijd geschikte en minder geschikte mensen zijn en is er altijd wel iemand die een slechte ervaring met iemand heeft. Al blijft het jammer.

Als het een nieuw zadel is, dan wordt deze door de verkoper altijd na een tijdje opnieuw bekeken en opgevuld. Zou de verkoper gewoon vragen om weer te komen en samen tot een oplossing te komen. Dat is wel zo netjes. Vooral omdat jij het zadel nog maar een paar maanden hebt. Er is toch al wel iemand geweest voor een na controle? Dat is wel de normale gang van zaken.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:59

hai

Erg jammer ,want zo te zien zit je best wel of hoog niveau!?
Zelf heb ik een best wel duur zadeltje gekocht ( het merk weet ik niet maar ik zou zo wel even kijken.) Met bomen die je kan verstellen en alles kan je bij vullen en weer weg halen .
we hadden ook een pony waarbij die verschijnsellen ook voor kwamen en toen hebben we "Harry Jansen" Laten komen met z`n bedrijf "Horse Total" Hij heeft mobiele werkplaats en maakt heel veel zelf en kan alles bestellen!
Erg makkelijke man en heeft super goede zadels.
maar over de pony verder we hadden dus harry laten komen en bleek dat het zadel heel slecht lag enz , dus hadden we een ander zadeltje gekocht . Nu gaat het super en loopt erg gemakelijk en telkens door het helelijf en een pracht pony!

ik hoop dat je er wat aan hebt !?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:51

LadyLuna schreef:
Bedankt voor de reactie.

Degene die bij jou is geweest is iemand die een cursus/opleiding heeft gevolgd bij de societey of saddlers. Dat is niet iemand van de msfc. Heb je al contact gehad met de verkoper?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:22

Droge plekken zijn nooit goed. Meestal geeft dat aan dat het zadel daar teveel knelt waardoor de zweetklieren dicht gedrukt worden.

Ik zou toch eens naar een goede zadelmaker gaan. MSFC zegt voor mij niets, je kan alles wel leren op een opleiding, een zadelmaker met jarenlange ervaring heeft voor mij meer waarde.

Misschien is het wel een vrij makkelijk te verhelpen probleem.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:31

Als je zadel schuift, ligt het niet goed. Ligt het zadel niet goed? dan nemen we een nieuw zadel...En dan misschien eerst laten passen en dan pas kopen

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:51

@ Woogy: Van zo'n reactie word ik uiteraard niet wijzer.
Ik heb het zadel voor aankoop ook laten passen, dus een beetje stupide om iets te roepen waar je blijkbaar geen weet van hebt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:58

Waar heb je het zadel gekocht? Heb je het zadel al weer eens laten controleren door hen?

Zodra mijn paard een iets veranderde zweetplek heeft bel ik direct de zadelmaker.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:14

Het is toch duidelijk of niet? Als je zadel niet goed ligt houdt het op. Dat jij er geen boodschap aan hebt maakt mij niet uit.
Jij plaatst een topic met een logische vraag en daarbij passend een logisch antwoord...

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:19

Dan heb jij de vraag niet gelezen -:)
Nogmaals ik vind het niet nodig dat iemand expres zo onnozel reageert, ga dan ergens in de huiskamer vervelen :)*

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:37

Lenneke_ schreef:
Droge plekken zijn nooit goed. Meestal geeft dat aan dat het zadel daar teveel knelt waardoor de zweetklieren dicht gedrukt worden.

Ik zou toch eens naar een goede zadelmaker gaan. MSFC zegt voor mij niets, je kan alles wel leren op een opleiding, een zadelmaker met jarenlange ervaring heeft voor mij meer waarde.

Misschien is het wel een vrij makkelijk te verhelpen probleem.

Voor de duidelijkheid;
Een zadelPASSER (MSFC) is per definitief GEEN zadelmaker,
een 'goede' zadelMAKER kan zijn vak op het gebied van zadels repareren en opvullen heel goed verstaan maar is GEEN gekwalificeerde zadelpasser.
Deze twee zijn totaal verschillend van elkaar.
Een MSFC-er die zelf ook van huis uit zadelmaker is zijn 2 vliegen in 1 klap ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:27

LadyLuna, heeft je Euroriding voldoende kamerruimte voor jouw paard? De kamer van ER is relatief vrij smal, als de doornuitsteeksels van de wervels in de wending tegen de kussens gaan botsen is het ook geen wonder dat je paard niet zou willen buigen. (daar zat ik mee begin vorig jaar)

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:41

Urielle schreef:
LadyLuna, heeft je Euroriding voldoende kamerruimte voor jouw paard? De kamer van ER is relatief vrij smal, als de doornuitsteeksels van de wervels in de wending tegen de kussens gaan botsen is het ook geen wonder dat je paard niet zou willen buigen. (daar zat ik mee begin vorig jaar)

Dat is idd een hele goede opmerking. +:)+ Als je paard vrij brede wervels heeft dan kunnen deze tegen de kussens aan stoten tijdens een wending en naar een paar keer heeft je paard daar geen zin meer in en gaat zich dan forseren om die buigen maar niet te hoeven inzetten.

Leg je zadels eens zonder dekje op je paard en voel vanaf de voorkant in de kamer de breedte van de ruggenwervels. Je kunt best wel een stuk in de zadelkamer deze naar achteren toe volgen. Voel je hier dat je vingers onder het kussen komen dan is de kamer idd te smal.

Uit je verhaal te lezen is de boom ook te smal, deze mag echt niet zoveel druk geven dat je het velletje ervoor uit ziet bollen. Ligt deze dan ook nog eens tegen zijn schouder aan te jutteren omdat het zadel wat naar voren schuift dan krijg je het ecffect dat iemand je heel strak bij je schouders pakt en dan vraagt je armen te bewegen...dat gaat dan toch ook niet meer :?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:43

waarom neem je geen contact op met arie boer (zadelboer hier op bokt) hij is zadelpasser en zadelmaker en supergoed in zn vak. komt door heel Nl. kan je kijken of het goed ligt en ook wat er evt wel of niet aan te doen is

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:36

LadyLuna schreef:
Dan heb jij de vraag niet gelezen -:)
Nogmaals ik vind het niet nodig dat iemand expres zo onnozel reageert, ga dan ergens in de huiskamer vervelen :)*

Jouw vraag is advies hierover, ik geef advies...zoek een ander zadel. Blijkbaar is de gene die je hebt niet voor jouw paard gemaakt. Merk type etc is onbelangrijk bij het uitzoeken van een zadel, het moet goed passen en liggen en als je er zelf ook goed op zit is het plaatje rond...