Functie van springschoenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Functie van springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:42

Hallo allemaal :wave:

Ik heb even een vraagje aan jullie.. Had laatst een discussie met mijn vriendin wat nou de functie is van springschoenen.
Mijn vriendin zei dat het alleen voor het springen is, en ik zei dat je het ook voor meerdere dingen kon gebruiken.

We hebben van niemand bevestiging kunnen krijgen waar het nou voor dient, en ook ff op google gegoogled wat de functie nou precies is, dus ik dacht, vast genoeg bokkers die het wel weten!

Thanks alvast.

Lyonesse

Re: Functie van springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:49

De officiele functie van springschoenen is voorkomen van wondjes aan de kroonrand door het aanraken van een balk. Maar ze zijn voor veel meer dingen te gebruiken hoor :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:50

Ook voor paarden die ijzers met lange takken hebben en deze makkelijk aftrappen, of paarden die zichzelf vangen en zo balbetrappingen riskeren. Op transport worden ze ook veel gebruikt, om te voorkomen dat het paard de kroonranden bezeert als hij verstapt.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:56

Springschoenen kan je gebruiken bij paarden die zich makkelijk beschadigen aan de hoefballen of kroonrand. En dit risico is met het springen groter vandaar dat ze daar het meest voor gebruikt worden en springschoenen heten.
Koop alleen nooit rubberen tenzij je spierballen wilt kweken :P

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:22

Romy18 schreef:
Springschoenen kan je gebruiken bij paarden die zich makkelijk beschadigen aan de hoefballen of kroonrand. En dit risico is met het springen groter vandaar dat ze daar het meest voor gebruikt worden en springschoenen heten.
Koop alleen nooit rubberen tenzij je spierballen wilt kweken :P

sorry dat snap ik niet rubberen springschoenen = sprierballen kweken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:25

Ze bedoeld dat je die moet uitrekken om ze om de hoef heen te doen ;) Gelukkig zijn ze er ook met klitteband :P

Roselie

Ik gebruik voor mijn fjord ook springschoenen. net zoals hier boven wordt gezegd...mijn fjord heeft snel last van het aftrappen van zijn ijzers..

Oakland1990

Ze bedoelt de gesloten exemplaren, daar heb je wel wat kracht voor nodig ze over de hoef te krijgen. Deze worden vooral gebruikt bij paarden die ze permanent om hebben op het land of stal

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:28

oooooooooooooo ok op die manier hahaahah niet echt goed over nagedacht

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:31

Okee bedankt! Maar er zijn ook mensen die ze gebruiken voor een zware bak.. heeft dat nou echt nut?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:32

Die bedoel ik inderdaad zijn ook ideaal voor paarden die er een sport van maken hun beenbescherming te slopen. Zo heb je ook die hoefbal beschermers van rubber die krengen zijn nog minder soepel en helemaal n ramp om aan te krijgen zeker bij de viervoeters die op grote voet leven!

Voor gebruik in een zware bak zie ik weinig nut! zou niet weten wat ze dan zouden moeten doen?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:36

nee dat vraag ik mij dus ook af..

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:36

Ik gebruik mijn springschoenen omdat mijn pony zichzelf "aantikt".
Hij vangt zichzelf als het ware. Daardoor krijgt hij allemaal wondjes.
Met de springschoenen heeft hij er geen last van. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:54

het enige dat springschoenen in een zware bak doen, is wondjes veroorzaken volgens mij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:36

idd door het zand wat er tussen komt !

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:41

Ik gebruik ze bij mijn paard dagelijks. Zelfs met wedstrijd tijdens het inrijden etc. Mijn paard loopt vrij nauw waardoor ze langs
de kroonrand strijkt als het ware. Met de springschoenen ertussen kan zij in ieder geval niet eventueel haar kroonrand een keer
openhalen.
Dus het is ook voor meerdere dingen geschikt, maar als het niet nodig is zou ik het ook niet gebruiken. :)

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:52

Ik rij ook dagelijks mijn dressuurmerrie met springschoenen vooraan om ervoor te zorgen dat ze zichzelf niet aantikt bij oa de uitgestrekte draf. Ze heeft er nog nooit wondjes van gehad maar ik poets haar springschoenen ook altijd na het rijden om zand en dergelijke te verwijderen.

In een te zware bak zou ik ze niet gebruiken (ik ben dan bang dat de hoef in het zand zakt maar de springschoen naar omhoog komt tegen de kogel) maar in zo'n bak zou ik ook geen zware oefeningen vragen.

Ik heb trouwens heel handige neopreen springschoenen van Kieffer met velcro-sluiting.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:19

Ik gebruikte springschoenen vroeger bij mijn paard omdat ie zich aantikte, nu doet hij dat niet meer(gelukkig, vind het maar ondingen).
Heb het ook al gebruikt bij mijn vorig paard toen ze een hele nare wonde had (litteken dat onieuw was opengegaan) net boven haar kroonrand. Een of andere loser van een dierenarts op de manege had die niet goed genaaid, toen mijn eigen DA erbij kwam, heeft ie de draadjes eruitgehaald en goed verzorgd. Dan soort verbandje errond en dan een springschoen erover. Zo bleef het wel zitten, dat verband.