Handige maniere om het bit in te krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle

Handige maniere om het bit in te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:24

Hoi,
Ik heb een verzorgpony en die kan nog wel een vervelend doen met het bit in doen. Ze wil haar mond dan niet open doen en ik ben soms wel 10 min bezig met het bit in krijgen. Ik weet dat je dan je vinger in z'n mond moet doen maar dat werkt niet, en met een finger aan alletwee de kanten werkt soms maar als je in je eentje daar bent is dat soms heel lastig.

Dus weten jullie mischien nog handige tips of manieren om het bit in te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Veerle op 20-01-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:29

Vraag het een keer of iemand het komt voor doen. Dat werkt echt het beste. Per bericht is het heel moeilijk uit te leggen!
Zoals ik het geleerd hebt krijg je bij zelfs de lastigste paarden een bit in..........en nu rij ik bitloos :D

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:40

Maar een andere verzorger van deze pony zei dat ik als ze echt niet luisterde maar zachtjes met mijn nagel en haar gehemelte moet prikken. Kan dat een handige oplossing zijn?

meeikk

Re: Handige maniere om het bit in te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:42

een beetje honing of stoop op het bit doen of met een snoepje geven?

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:46

Paardje_13 schreef:
een beetje honing of stoop op het bit doen of met een snoepje geven?

Met honing of stroop zou ik wel kunnen proberen maar met een snoepje werkt niet.
Ik heb dat wel eens geprobeert en dan gaat ze met haar lippen het snoepje proberen te pakken. :P
Maar is honing of stroop niet slecht voor paarden? Of maakt dat niet uit?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:47

een klein beetje kan geen kwaad volgens mij hoor.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:52

Wat ik mijn paard geleerd heb is aan zn voorpluk trekken (zachtjes!!) dat hij met zn hoofd naar beneden komt. Hij is 1.70... Dan pak ik met mn rechter hand het hoofdstel vast (boven zn hoofd zodat hij "niet" met zn hoofd omhoog kan) en steek mn duim in zn mond en ondersteun het bit met de rest van mn hand tegen zn mond/tanden. Dan als mn duim in zn mond zit (dus echt in zn mond, helemaa in de hoek) doet hij zn mond open en kan ik het bit in doen.
Hoop dat je hier wat aan hebt en je moet t gewoon oefenen en ALTIJD zelf rustig blijven ook al doen ze de mond niet gelijk open! Ik heb ook heel wat met dat bit gerommeld voor mn paard door had dat hij het toch echt altijd in zn mond zou krijgen als ik het wil...

Prikken in het gehemelte is niet echt vriendelijk lijkt mij... maar neem aan dat je dat zelf ook al door had om het hier te vragen.

Succes!

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:53

Ik zou zeker niet met je nagel in het verhemelte prikken (ook niet zachtjes). Lijkt me niet echt fijn als daar wondjes uit ontstaan. Goed duidelijk en streng met je rechterhand het hoofd naar beneden houden en met je andere hand je duim en je wijsvinger in beide mondhoeken steken (daar waar geen kiezen zitten). Zachtjes in zijn neusje blazen helpt soms ook nog wel eens (vraag me alleen niet waarom). Beetje stroop op het bitje is inderdaad ook eens het proberen waard. Succes ermee!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:01

Past het bit wel ?

Heeft ze geen last van haar tanden ?

Heeft ze wondjes die je over het hoofd heeft gezien ?

En anders proberen om tegelijkertijd een snoepje en bit in te doen.
Bit insmeren met het sap van een appel.
Een ander bit proberen Bv een bit waar al een appel smaak op zit.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:55

Vaak nemen ze het bit ook niet in omdat het koud aan voelt in de mond. Met dit weer ook niet zo gek als het in de schuur hangt. Als je het tegen de lippen aandrukt voelen ze als dat het koud is. Misschien moet je het eens opwarmen of tijdelijk een appelbitje gebruiken zodat ze "lekkere" ervaringen krijgt.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:00

ik ben wel dé andere verzorgster hoor, niet zomaar een! :9 sorry, moest ik even zeggen :o
maareh, veer.. ik zou toch idd niet met je nagel doen, alleen als het echt niet lukt, ik heb het ook pas 1 keer gedaan hoor, en doe t liever ook niet, dus vandaar ;) >> heb er over na gedacht, en ben er echt tegen om het met nagel te doen! het was dan ook één keer en nooit weer!:P
maar één vinger heeft ook geen nut... ik heb er altijd een stuk of 3 à 4 nodig, en dan doet ze t wel!
en ik zou geen stroop ofzo aan het bit doen, want dan kan ze irritant gaan worden als ze het een keer niet krijgt, zelfde principe als paard uit de wei lokken met snoepjes!
ennuh, ze kan best haar mond open doen, hou dat in je achterhoofd, want bij mij doet ze het ook!

succes!;)
ennuh, als t echt nie lukt laat k t wel een keertje zien;):P

Dniez schreef:
Past het bit wel ?

Heeft ze geen last van haar tanden ?

Heeft ze wondjes die je over het hoofd heeft gezien ?

En anders proberen om tegelijkertijd een snoepje en bit in te doen.
Bit insmeren met het sap van een appel.
Een ander bit proberen Bv een bit waar al een appel smaak op zit.

Ja, het bit past, en ze heeft geen wondjes!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-01-09 07:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 post plaatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:01

Past het bit wel goed? En wordt er niet te hard in de mond getrokken tijdens het rijden? Een negatieve ervaring kan er natuurlijk voor zorgen dat een paard een hekel krijgt aan het bit..
Als het bit erg dik is kan het bijvoorbeeld dat het bit té dik is voor de mond, dat is natuurlijk heel vervelend voor een paard.

Mijn paard heb ik geleerd dat hij een snoepje krijgt als hij het bit in heeft. Als ik met het hoofdstel kom aanlopen wil hij direct het bit pakken om maar een snoepje te krijgen :) Ik hoef dus niet eens zijn hoofd vast te houden. Ik houd het hoofdstel voor hem en hij pakt het zo in :) Ideaal!
Een beetje honing aan het bit moet je ook proberen ja. Wel een weekje volhouden, dan pas valt het kwartje ;)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:10

pearlfrontri schreef:
Vaak nemen ze het bit ook niet in omdat het koud aan voelt in de mond. Met dit weer ook niet zo gek als het in de schuur hangt. Als je het tegen de lippen aandrukt voelen ze als dat het koud is. Misschien moet je het eens opwarmen of tijdelijk een appelbitje gebruiken zodat ze "lekkere" ervaringen krijgt.

ik kan me niet voorstellen dat een rubberen bit koud aan voelt...? Maar bij een normaal bit zou dit inderdaad wel kunnen ja ;)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:12

rubber kan wel schuren misschien wil ze hem daarom niet innemen?

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:14

Haha hallo nienke ik zie dat jij ook bokt hebt :P
Maar bedankt voor al jullie tips en nienke anders ga ik volgende zaterdag maar even bij jou kijken hoe jij dat doet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:59

idd nagel zou ik niet gebruiken. Wat ik altijd heb gedaan bij mijn paard (die in het begin ook zijn bit niet in wou dus hoofd omhoog en kaken op elkaar houden) Iederenkeer als hij zijn bit in deet (of hij het nou meteen braaf dee of dat het een tijdje duurde) maakte niet uit gewoon zodra je het kopstuk achter de oren heb een snoepje geven. En dat dan ook wel ALTIJD doen.

En nu doet hij als ik zijn teugels om zijn nek heb gelegt zijn mond al open en hoef ik alleen nog maar het bit naar binnen te schuiven ! (en hij krijgt dus nu idd nogsteeds een snoepje bij zijn bitje)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:31

Je kan als je het hoofdstel in de aanslag hebt, een duim in de mondhoek steken en een beetje vroeten. Daar zitten geen tanden en vaak gaan ze smekken en kun je het bit erin doen.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:14

Maar NIET het bit tegen de tanden duwen, dan vindt het paard alleen maar vervelender. Om de vorige tips maar even aan te vullen..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:04

Bij mij werkt het ook wel om te zeggen: "Hm, jammie mensenvlees" :')
Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn..
Nee, gewoon zorgen dat je eerst het hoofdstel goed hebt, alle riempjes goed zodat je pony die ook niet in dr mond krijgt en dan een beetje wroeten in de mondhoek :)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:49

zeer bekent probleem! Mijn pony (toen ook verzorgpony) was hier in het begin ook super hardnekkig mee. Hij zou nog liever doodvallen als die mond open doen... Met honing aan de smeer geweest maar dat werkte ook niet zo best. Een snoepje, dat was de sleutel! Nu is hij zelfs zo gewent dat ik het bit alleen voor zo'n neus hoef te houden en hij hapt het zo in. Met 1 hand kun je hem nu het hoofdstel op krijgen :P Als jou pony met d'r lippen het snoepje al probeert weg te krijgen zonder het bit aan te nemen, gewoon beter vast houden. Laten zien dat ze alleen het snoepje krijgt als het bit mee gaat. En dan uiteraard zorgen dat je wel 1 van de favo snoepjes hebt ;) Werkte in mijn geval dus bijzonder goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:58

Heb je je weleens afgevraagd waaròm de pony het bit niet in wil??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:29

een paard nemen dat zelf het bit vastneemt :D

nee, het ene paard dat ik rij was een ramp om het bit in te doen, zodra het in haar mond lag panikeerde ze, snokte zich achteruit (brak het halster/touw, etc, tegen 1000 kilo trekpaard is niet veel bestand)
ik heb dan een hele tijd het bit langs een kant losgedaan (in het begin zelfs langs beide kanten, lang leve het halsterhoofdstel!)
eerst het hoofdstel omgedaan (neusriem nog niet vast uiteraard) bit vast geklikt en via de zijkant de mond in gedaan.
nu, 4 jaar verder hou ik het bit voor haar mond (beide handen aan de bakstukken, als ik dwing mag ik het vergeten) en hapt ze het zelf op.

ander paardje idem, bit voorhouden en ze hapt het zelf op.

rubberbitje? => vuilbak, de meeste paarden vinden het niet fijn.
neem een gewoon, vrij dun, dubbelgebroken bustrensje met bol tussenstukje, zal stuk beter zijn!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:32

Is het een jong paard? Wij doen op het begin er ook een snoepje bij en dan niet boven op het bit leggen maar er onder dan nemen ze het zo in (tja die van mij vreten alles :P ), langzaam afbouwen en nou doet ze haar mond al open als ik het hoofdstel om wil doen en ze is er echt niet vervelend van geworden. Ze gaat er niet om bedelen ofso.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:36

ik duw met een vinger onder de tong, en dat werkte... heb ook moeite gehad met het bit. toen waarschijnlijk door wisseling van tanden

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:38

idd, ik houd ook mijn hand onder het bit met 3 brokjes erop. Als ze het bit dan goed aannemen kan je weer gaan afbouwen.