Welke bit en welke deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Welke bit en welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:13

Halo,

Ik vraag me over 2 dingen wat af:

1. Je hebt allerlei bitten. Ik wil een nieuw bit, maari k weet niet welke ik moet nemen. Sowieso een dubbelgebroken trens. Maar wat is het verschil tussen een plat middenstuk en en bol middenstuk? Is plat scherper? Heb nu een bol stukje. En er is nogal een groot verschil ik prijs. Waarom kosten sommige bitten 80 euro en andere gewoon 17.50 terwijl ze hetzelfde ogen? Merkt je pony dat zeg maar ook, dat prijsverschil? :P

2. Hoeveel gram moet een deken zijn, wil het genoeg zijn voor de winter? Ik sta op het punt een 200grams anky te kopen, maar is dat wel genoeg voor in de winter? Of is het wel genoeg maar krijgt hij alsnog een hele dikke vacht?

Alvast bedankt! ;)

Maartje

magic_lover

Re: Welke bit en welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:18

gebruik de zoekfunctie eens, er zijn ontzettend veel topic's die hierover gaan.

maargoed,

1. ik gebruik een dubbelgebroken aurigan K&K watertrens, idd zo'n hele dure, maar mijn ervaring is wel dat vrijwel alle paarden er fijn op lopen.

2. Als je nu nog met dekens wilt beginnen heeft weinig zin, dan had je in sep/oktober al moeten beginnen om je pony dun in de vacht te houden...
die van mij staat bvb onder maar 300 gram, is niet geschoren maar zit superdun in de vacht.
sommige mensen scheren hun paard dus dan moeten ze wel wat extra op omdat je heel stuk warmte voor ze weghaalt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:32

Oke dankjewel!

Nee ik wil er niet nu nog aan beginnen maar volgend jaar wordt mijn verzorgpony van mij, dus ik wil nog even een nieuwe deken kopen ;) Hij zit nu wel erg dik in zijn vacht, weet niet hoeveel gram hij nu om heeft. Maar dan zou 200 dus te weinig zijn? Hij staat nu wel 24/7 buiten en volgend jaar staat ie snachts op stal.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:37

Maar waaorm is een K&K bit dan beter eigenlijk? Als het gewoon de zelfde dikte en lengte heeft als een HH wat is dan het verschil?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:42

Citaat:
Aurigan is een door de firma Sprenger gepatenteerde legering. Het bevat ca 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper.

Normaliter vindt men koper altijd in verbinding met nikkel omdat er een speciale reinigingsmethode voor nodig is om het nikkel van het koper te scheiden. Het grote aandeel koper moet ervoor zorgen dat het paard uitgenodigd wordt om op het bit te kauwen. Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron) waardoor de paarden het bit gemakkelijker aannemen en afkauwen.

Ik heb vorige week toevallig de 'gold brass' gekocht van Harry's horse. Dit bit bevat ook een grote hoeveelheid koper.
Ik heb deze aangeschaft in plaats van de K&K. Die is mij veel te duur. Dit bit kost zo'n €27,-. Mijn paard loopt er tot nu toe erg goed op!

Wat de deken betreft. Mijn paard staat nu ook onder een 300grams deken en hij heeft helemaal geen wintervacht gekregen. En hij is niet geschoren.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:50

Oke maar 200 is dus wel wat te weinig?

het bit wat ik nu heb, dat is aan het roesten ofzo, er laten een soort van ja velletjes ofzo laten los. Maar is dat dang een koper?

Kan je een bit gewoon terugbrengen als je paard er niet goed op loopt trouwens?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:59

MaartPaard schreef:
Oke maar 200 is dus wel wat te weinig?

het bit wat ik nu heb, dat is aan het roesten ofzo, er laten een soort van ja velletjes ofzo laten los. Maar is dat dang een koper?

Kan je een bit gewoon terugbrengen als je paard er niet goed op loopt trouwens?

Of 200 grams te weinig is dat kan erg verschillen. Een clubgenootje heeft haar pony onder een 300 grams deken staan en die pony heeft alsnog een flinke wintervacht, terwijl die van mij helemaal geen wintervacht heeft... Misschien zou mijn paard dus zelfs wel genoeg hebben aan een 200 grams. Maar dat moet je dus zelf een beetje uitproberen. 300 grams is wel het meest gangbare.

Van een roestend bit heb ik nog nooit gehoord. Is hij al heel lang niet gebruikt ofzo?
Een bit van koper is goudkleurig. Ik kan jou dus zo niet vertellen of jij een bit van koper hebt.
In sommige winkels mag je het bit terugbrengen als je paard er niet lekker op loopt. Maar dat geld meestal voor de dure K&K bitten.
Kun je niet een bitje van iemand lenen zodat je eerst kunt uitproberen waar je pony lekker op loopt?
Ik zou in elk geval wel beginnen met een bol tussenstukje. Die zijn namelijk niet zo scherp als die met een plat tussenstukje...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:01

Oke ja ik heb een goudkleurig bit. Ik zal eens even aan de eigenaar vragen hoe het zit, ik gebruik het bit wel heel veel. Weet niet hoe oud het is.. Ik ben dus bang dat ik dit met een ander koper bit ook ga krijgen.

Ik sta op een stal met maar 1 ander paardje dus het is vrij moeilijk om iemand te vinden van wie ik zo'n bit mag lenen. Ik zal eens aan de eigenaar vragn wat ik nou moet doen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:45

Tja, wij zijn ooit ook eens begonnen met een Sprenger dubbel gebroken, zo'n dure. Geen van de paardjes liep er fijn op. Later een Sprenger Turnado gekocht, daar liepen de meesten al wel wat fijner op. Nu gewoon een goedkope enkel gebroken bustrens, en wat denk je, hier lopen beide huidige paarden echt heel fijn op. Dus voor mij hoeven die dure Sprengers niet meer.