welke wintec boom? hoe het beste passen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

welke wintec boom? hoe het beste passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:39

Mijn paard heeft boommaat 33
Ik heb nu een wintec gekocht, de 500 met cair, heb de witte boom erbij, maar aangezien per merk de boomaat kan verschillen twijfel ik nu over de pasvorm

Ik kan dit zadel nog terugbrengen, maar de zadelmaker kan niet meer komen in de ruilperiode ( het bedrijf waar ik zadel van heb hebben geen passervice, moet dus een andere zadelpasser laten komen)
Als nu al duidelijk is dat het te smal is, kan ik ik dit al retouneren en een wintec wide bestellen, en als ik deze heb kan de zadelpasser nog een keer checken of het goed ligt.
Aangezien het 50- per keer kost, vind ik jammer om nu te laten komen als nu al duidelijk is dat het te smal is, en dat ik als ik de wide binnen heb, ik hem weer kan bellen, a 50- :o

Bij de vorige eigenaar had ze ook een wintec zadel, waar de zadelmaker bij geweest is. De eigenaar wist niet meer zeker welke boom het was, maar was groter dan de zwarte en blijven alleen rood en wit over. Rood is zeker te smal, en ik twijfel nu dus over de witte

Kun je de boom beter passen als hij al in het zadel zit, of eerst de boom los op het paard leggen, om te zien welke breedte ik nodig heb
Als ik hem namelijk los op de rug leg, heb ik nog een 7 cm verschil tussen de schoft en het ijzer. Heeft iemand een plaatje of foto anders hoe het ijzer moet zitten als je hem zonder zadel wilt passen?
Moet het ijzer de schoft raken als je het wil passen, eromheen vallen zeg maar, of moet deze hoger liggen??
Ik heb nog nooit een zadel gepast met alleen het losse kopijzer, geen idee hoe dit moet liggen zonder het zadel eromheen...

Volgende vraag. Ik heb ook nog een wintec wide van mijn andere paard, en daar de kleinste paarse boom van over. Past dit ook in een normale wintec? In oude topics waren de meningen waarover verdeeld. De ene zegt dat ze dit al jaren doet en de ander zegt dat de zitting kapot gaat.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-01-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:42

Je hebt boommeters van wintec?
Wel raar trouwens, prima dat hij niet kan in de ruilperiode maar dan moet hij die ruilperiode maar verlengen denk ik zo. Een beetje een goedkope smoes vind ik, makkelijk geld verdienen.

http://www.horseshophorsepower.nl/produ ... cts_id=572
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-01-09 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:44

klopt, weet ik, maar aangezien ik zwwart, wit, en 3 kleuren paars heb kan ik toch ook met het ijzer zelf passen dacht ik, maar moet deze nu helemaal over de schoft heen vallen of juist niet? Ik heb nu met de witte nl cm of 7 ruimte
om nu 25- uit te geven voor een zadel wat bij 1 paard gebruikt gaat worden vind ik ook zonde ( of ik moet deze kunnen lenen)
maar volgens mij gaat die ook maar tot de witte boom of niet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:46

moonfish13 schreef:
Je hebt boommeters van wintec?
Wel raar trouwens, prima dat hij niet kan in de ruilperiode maar dan moet hij die ruilperiode maar verlengen denk ik zo. Een beetje een goedkope smoes vind ik, makkelijk geld verdienen.

http://www.horseshophorsepower.nl/produ ... cts_id=572

ik heb geen passervice van dat bedrijf
deze verkopen alleen, met een ruilperiode van 10 dagen
daarbij ligt het bedrijf niet bepaald in de buurt
(en ruilperiode verloopt over een kleine week al) en mijn zadelmaker kon in tussentijd niet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-01-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:46

Heb je zelf die bomen al?
Dat kan je zo zelf verwisselen. Hoe het zit met de losse bomen passen op je paard geen idee.
De 500 gaat in principe maar tot wit, maar groter kan er wel in.
Het word afgeraden door wintec, maar dat schijnt een verkooppraatje te zijn want een zadel extra verkopen is aantrekkelijker.
Daar zijn de meningen over verdeeld dus, of het kan of niet.
Er zijn zat mensen die het doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:48

ja, ik heb wit al, maar vraag me dus af of je beter de boom kan passen als die al in het zadel zit, of beter los
paars heb ik ook, maar eigenlijk is paars voor de wintec wide, en niet voor de 500 cair
ik wil geen risico nemen dat het zadel kapot gaat hierdoor
vraag me ook af of de garantie dan niet vervalt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:53

Kapot gaan ze er niet van iig.
Wat ik wel las net is dat het zadel opzich, de wintec wide, rekening is gehouden met bredere kussenkanalen, bredere kussens etc.
En dat je dan als je er groter als wit in doet - waar het in principe niet voor ontworpen is - de drukverdeling niet goed meer is door de kussens.
Of dit waar is? Geen idee, maar dit las ik net..

Jester_

Re: welke wintec boom? hoe het beste passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:56

Zo'n boommeter, kan je die niet lenen van een ruitersportzaak?
Vind dat weer zoveel geld, 25 euro om alleen te meten _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:59

ja ik ook, huren is ook niet erg,,, maar volgende probleem is dat die volgens mij maar tot wit gaan een ik moet juist weten of ik wit of paars nodig heb

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:02

Je hebt zwart (standaard), rood, blauw en wit. Wit is de wijdste en rood en blauw zit tussen wit en zwart, maar weet niet meer in welke volgorde. Zo'n meter is idd het makkelijkst. Bij de ruitersportzaak hier in de buurt, kun je 'm zo lenen, mss zit er bij jou in de buurt ook één waar je 'm lenen kunt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:07

Ik heb zwart in het zadel, standaard, is veel te smal
en ik heb eigenlijk, als ik van de boommaat uitga die wintec aangeeft, rood nodig maar die is veel te smal
wit is 34 maar ook die is volgens mij te smal
als ik die zonder het zadel eromheen pas, heb ik ruimte over tussen de rug en het ijzer, en vraag me dus af of dit moet of niet
ruiterzaken in buurt hebben hem niet, en hun zouden gek zijn om hem uit te lenen, zo verkopen ze hem nooit he :D
daarbij weet ik dus niet of paars erop staat of dat deze stopt bij de witte maat

stom eigenlijk dat alle maten en merken anders uitvallen, was makkelijker als elk merk hetzelfde uitviel qua passen, 33 bij ene merk past wel, en nu bij wintec is het te smal
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-01-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:13

aslo schreef:
Je hebt zwart (standaard), rood, blauw en wit. Wit is de wijdste en rood en blauw zit tussen wit en zwart, maar weet niet meer in welke volgorde. Zo'n meter is idd het makkelijkst. Bij de ruitersportzaak hier in de buurt, kun je 'm zo lenen, mss zit er bij jou in de buurt ook één waar je 'm lenen kunt?

volgorde is zwart blauw rood en wit
31-32-33 en 34

paars heb ik ook, dat is 35-36 en 37

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:22

ja,je moet ruimte over hebben boven de schoft..7 cm klinkt heel reeel.

zelfs ook nog als je het in het zadel doet en er nog boven op gaat zitten.

ik heb paars ooit geprobeert in een gewone wintec,maar de kracht die er dan op staat(had 2 extra handen nodig om het zadel uit elkee te trekken),op de bestaande voorboom en op de popnagels,ik zou het nooit riskeren.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:27

Volgens mij moet je ook ruimte over houden tussen de rug(?)(schoft) en het ijzer, anders rijdt je de schoft kapot. Als je normaal 33 boommaat nodig hebt, zou die witte boom toch eigenlijk moeten passen, Ik vind Wintec wel iets smaller vallen, maar das hooguit 1 maat. Onze E heeft boommaat 31/32 en daar past de blauwe boom prima, dus 32.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:29

ik ga morgen eens de boom in het zadel zetten en zo passen, is misschien wel makkelijker
Ik dacht dat het misschien makkelijker te zien was zonder zadel, maar dat valt dus tegen :D

als wintec ongeveer maat kleiner valt, zou ik dus wel de witte moeten hebben, wat ik nu ook heb