Ik heb even een vraagje, want ik weet niet zo veel van dekens af, maar ik vind het toch wel ff interessant om te weten. Je hebt allemaal verschillende dekens, uitrijdeken: voor na het rijden.. Heuh 1 punt! vliegendeken: voor de vliegen, van dat gaas spul.. 2 punten!
winterdeken: staldeken: zweetdeken: fleecedeken: En wat heb je nog meer?
Maar voor de rest weet ik niet zo goed wanneer je ze nou moet gebruiken enz. want als je een dikke staldeken hebt, heb je dan niet hetzelfde als een winterdeken?
Groetjes!
Lyonesse
Geplaatst: 18-01-09 12:57
Een staldeken is een winterdeken Maar een staldeken is nooit waterdicht. Terwijl andere dekens dat wel zijn.
Een zweetdeken is van fleece of wol en die leg je op je paard zodat die sneller droog word.
orion_
Geplaatst: 18-01-09 13:12
Regendeken: Deken waar geen voering in zit, heeft zn naam te danken aan de waterdichtheid. Is dus geschikt voor als je je paard buiten wil zetten met deken. Winterdeken: de dekens die in deze categorie vallen zijn ook waterdicht, verschil met regendeken is dat ze een voering hebben. Staldeken: Naam zegt het al, deken voor op stal. Simpel weg omdat deze dekens niet waterdicht zijn. Deken heeft wel voering, dus te gebruiken in de winter voor paarden die niet in de regen naar buiten gaan. Zweetdeken: Deken die men gebruikt om het zweet op te nemen. Na het rijden zijn veel paarden in de winter meestal bezweet. Het is dan niet handig om ze direct onder hun gewone deken te zetten, omdat die geen vocht opnemen maar het zweet dus dan tussen de vacht en de deken blijft liggen. Paard droogt dan dus niet op. Fleecedeken: Is een typezweetdeken, kan eventueel ook als onderdeken worden gebruikt. Woldeken: Is ook een typezweetdeken.
De uitrijdeken kan echter ook een waterdichte of zelfs gevoerde en waterdichte deken zijn. Deze versies zijn geschikt voor bijv. buitenritten met geschoren paarden.