Welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:25

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn 5.5 jarige engelse volbloed.
In het ene jaar dat ik hem heb hebben er al drie zadels op gelegen, van allemaal kreeg hij na verloop van tijd drukplekken (volgens de zadelmaker lagen ze wel goed =/).
Nu moet ik dus weer een nieuwe kopen, maar ik heb geen zin in weer een miskoop.
Mijn paard heeft niet echt een moeilijke rug, maar wel heel gevoelig, van de kleinste drukking krijgt hij al hele bulten.
2 mensen bij mij op stal hebben een hulsebos, zij zijn heel tevreden. Ik heb ook even op hun zadel gezeten en het zat echt heerlijk. Op hun paarden lag het wel goed, maar aangezien ik hier op bokt zoveel negatieve verhalen lees twijfel ik.
Verder zit ik te denken aan misschien een zadel met luchtkussens. Maar hebben jullie daar ervaring mee? Kan zo'n zadel door de lucht ook niet meer drukken? Hoe is de kwaliteit van deze zadels? En is het 1 merk zadel, of zijn er verschillende merken die zo'n zadel maken?
Tips over andere goede zadels/zadelmakers zijn ook van harte welkom xD
Het is wel de bedoeling dat mijn paard zich nog verder kan ontwikkelen/meer spieren kan krijgen en dat het zadel ook nog past alstie bv 8 is.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen :)

xLittleAngel

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:28

ik had eerst een zadel.
bates caprilli. die heeft een "care" systeem voor paarden met een gevoelige rug, want mijn paard had ook een best gevoelige rug, die hebben we nu ook te koop staan(heb inmiddels ander zadel)
en ik weet niet waar je ergens woont, maar isabell, van SuperHorse(breda) heeft ons geholpen met onze zadels en die vinden wij heel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:49

Hoezo zouden de zadels die je gehad hebt miskopen zijn geweest? Je paard is pas 5, hij is dus nog niet "af", hij is aan het uitzwaren en als je hem als rijpaard gebruikt zal daardoor de bespiering ook veranderen.

Als ik jou was zou ik niet op zoek gaan naar een bepaald merk zadel maar een zadelmaker bellen en vragen of hij langs wil komen met een busje met zadels zodat je er een aantal kunt passen op je paard en kunt kijken of ze lekker zitten. Je zult de zadelmaker dan wel van tevoren moeten vertellen hoe je paard gebouwd is zodat hij weet wat voor zadels hij ongeveer mee moet brengen, wij hebben nou geen idee hoe je paard er uitziet dus we kunnen ook niks zinnigs zeggen over wat voor zadel geschikt zou zijn voor hem.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:06

He, jij ook hier?

Een WOW heeft luchtkussens en is universeel aanpasbaar, maar wel bijzonder prijzig. Als hij een beetje een normale rug heeft kun je ook een wintec overwegen. Die is ook goed aan te passen, maar minder flexibel dan de WOW. Een goede zadelmaker is wel een must natuurlijk.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:46

Hey, wat grappig ^^ ja :)

M'n paard is vrij smal gebouwd, met een hoge schoft.

Ik weet dat hij nog jong is, maar veranderen zullen ze hun hele leven lang blijven doen als het goed is. Ik kan moeilijk iedere 4 maanden een ander zadel gaan kopen, toch?
En ja, ik wil best een zadelmaker bellen om te vragen of hij met zadels langs wil komen. Daarom stond er ook in mijn beginpost of iemand een goede zadelmaker weet (: Ik hoor hier op bokt alleen maar dat bijna alle zadelmakers slecht zijn. Aangezien ik helemaal geen verstand heb van zadels en of het goed ligt, kan zelfs de slechtste zadelpasser mij nog een zadel aansmeren ^^

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:47

Die van mij komt half februari weer met mijn nieuwe zadel. Hij kan je vast wel advies geven. Hij komt ook gelijk voor Gaya. Niet al zijn zadels zijn zo duur als die van mij gelukkig.

Ik weet wel een aantal zadelmakers waar je niet heen moet...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:54

Ik heb een WoW en ben er heel erg tevreden over. Mijn paard is een heel stuk beter gaan bewegen.
Het voordeel van een WoW is dat het met je paard mee kan groeien. De boom en de kussens zijn te vervangen.
En als het paard wat bespiering bij heeft gekregen of verloren heeft, is het door oppompen of wat lucht er uit heel makkelijk weer goed passend te krijgen.
Het is wel een hele aanschaf, maar ik vind het zeer zeker de moeite waard.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:11

Ook ikben een (zeeeeer) tevreden WoW klant. Prijzige zadels, maar zowel voor paard als ruiter GEWELDIG.

Gegarandeerd dat als je een nieuwe WoW koop, je voor dit paard nooit meer een ander zadel hoeft te kopen. Kussens en headplate zijn te vervangen (beter gezegd alles is te vervangen := ) maar door de headplate en de mate van oppompen van de kussens super passend te maken.

Gewoon echt geweldige zadels, en door de lucht in de kussens ipv wil heb je ook geen last van hard geworde of klonterende wil vulling!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:43

nog een zeer tevreden wow klant, hiervoor een kn symphonie gehad die steeds aangepast moest worden.

met de wow is mijn paard al 3 boommaten breder geworden op nog geen half jaar tijd, dus spieren kunnen mooi door ontwkkelen en de headplate kan steeds aangepast worden, dus ja kan je zadel steeds weer aan laten passen aan je paard! ik had het 3 jaar eerder moetendoen, maar vond t toen te duur, na alle ellende met aanpassen en spierproblemen!
succes met de keuze

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:38

Bedankt voor de reacties!

Veel mensen merken als negatief punt van de WOW zadels op dat ze voor het paard juist `stuiterend` aanvoelen en helemaal niet fijner zijn.
Hierboven lees ik alleen maar positieve reacties, stuiterd het dan toch niet? ^^

@kim1207; de boom van de WOW zadels is dus ook aan te passen?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:41

Petra_O schreef:
Die van mij komt half februari weer met mijn nieuwe zadel. Hij kan je vast wel advies geven. Hij komt ook gelijk voor Gaya. Niet al zijn zadels zijn zo duur als die van mij gelukkig.

Ik weet wel een aantal zadelmakers waar je niet heen moet...

Hmm, ik hoop dat ik voor half februari al wat verder ben, maar anders hoor ik graag zijn advies aan ^^ Welke zadelmaker was het nou?

Waar ik niet heen moet hoor ik ook graag! Beter nu dan nadat ik daar gekocht heb :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:11

_Suus17_ schreef:
Bedankt voor de reacties!

Veel mensen merken als negatief punt van de WOW zadels op dat ze voor het paard juist `stuiterend` aanvoelen en helemaal niet fijner zijn.
Hierboven lees ik alleen maar positieve reacties, stuiterd het dan toch niet? ^^

@kim1207; de boom van de WOW zadels is dus ook aan te passen?

Headplate is aan te passen, daarmee dus ook de boommaat. meer info over WoW kan je vinden op www.wowsaddles.com en www.zadelmakerijbroer.nl of bij zadelboer@ bokt

Stuiterend aanvoelen heb ik niks van gemerkt hoor :+
Ik denk dat dat mensen zijn die geen ervaring hebben met wow... je moet de kussens ook niet oppopmpen als een skippybal....
Laurens rijdt trouwens ook een WoW.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:26

Ik merk ook niks van stuiteren hoor. En ik heb toch een paard wat behoorlijk opgooit. De kussens moeten inderdaad niet te vol worden opgepompt, op een halfvol of driekwart vol luchtbed stuiter je tenslotte ook niet.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:23

_Suus17_ schreef:
Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn 5.5 jarige engelse volbloed.
In het ene jaar dat ik hem heb hebben er al drie zadels op gelegen, van allemaal kreeg hij na verloop van tijd drukplekken (volgens de zadelmaker lagen ze wel goed =/).
Nu moet ik dus weer een nieuwe kopen, maar ik heb geen zin in weer een miskoop.
Mijn paard heeft niet echt een moeilijke rug, maar wel heel gevoelig, van de kleinste drukking krijgt hij al hele bulten.
2 mensen bij mij op stal hebben een hulsebos, zij zijn heel tevreden. Ik heb ook even op hun zadel gezeten en het zat echt heerlijk. Op hun paarden lag het wel goed, maar aangezien ik hier op bokt zoveel negatieve verhalen lees twijfel ik.
Verder zit ik te denken aan misschien een zadel met luchtkussens. Maar hebben jullie daar ervaring mee? Kan zo'n zadel door de lucht ook niet meer drukken? Hoe is de kwaliteit van deze zadels? En is het 1 merk zadel, of zijn er verschillende merken die zo'n zadel maken?
Tips over andere goede zadels/zadelmakers zijn ook van harte welkom xD
Het is wel de bedoeling dat mijn paard zich nog verder kan ontwikkelen/meer spieren kan krijgen en dat het zadel ook nog past alstie bv 8 is.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen :)

Het is moeilijk een advies te geven zonder goede foto's van je paard. Is het niet verstandig een MSFC in te schakelen om eerst eens te beoordelen welk type boom bij je paard past en dan te gaan bekijken welk merk zadel dit type boom heeft. Een boom die niet bij je paard past geeft drukplekken.
Bij mijn paard met een lange vlakke rug past bijvoorbeeld helemaal geen ronde boom (= duitse zadels). Zij heeft een zadel nodig met een vlakke boom (= engels zadel).

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:20

hoe weet je dat je paard een gevoelige rug heeft