Happy mouth bit of een kneveltrens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Happy mouth bit of een kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 10:20

Mijn pony word binnenkort weggebracht om te beleren.
Maar nu weet ik nog niet wat voor bit ik nou moet kiezen.
Wil wel een vrindelijk bitje.
Nu zit ik dus te twijfelen tussen een Happy mouth dubbel gebroken en een kneveltrens dubbel gebroken.
Maar welke is nou het vriendelijkst?
En goed om mee te beleren?

Alvast heel erg bedankt voor je antwoord :D

Lise81

Re: Happy mouth bit of een kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:21

Ik zou gewoon een goed passende (D- of bus-)trens nemen, naar mijn idee is dubbelgebroken vriendelijker. Kneveltrensen heb je ook dubbelgebroken. Ook heb je halve kneveltrensen, dan zou ik dan nog eerder voor gaan dan een hele.

Verder is een bit net zo hard als de hand van de ruiter!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:40

Ik heb er ook in gezet dat ik een dubbel gebroken wil ;)
Nog iemand? :D

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:43

Ben zelf niet zo'n van van Happy Mouth. Heb onze paarden ingereden met een dubbelgebroken k&k bit. Is een speciale samenstelling die door de paarden (bij ons in ieder geval) makkelijk wordt geaccepteerd. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:53

Hangt van de mond en het karakter van je pony af. Pony die veel met zijn mond aan het frutsen is zal misschien prettiger lopen op een dubbel gebroken water- of kneveltrens en een paard dat juist geen onrust in de mond kan hebben zal beter gaan op bv een ongebroken bustrens. Een goede africhter zal daarmee experimenteren en heeft ook een flinke variatie aan mogelijke bitjes liggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:45

waarom laat je dat niet over aan de mensen die hem gaan inrijden? Ik neem toch aan dat die er voldoende verstand van hebben, en anders zou ik mijn pony daar nooit heenbrengen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:21

Ik ga met lielle mee, maar ik heb mijn eigen paard op een k&k lopen ook dubbelgebroken, en je hoort inderdaad dat veel paarden het daar heel goed op doen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:24

Ik zou vrij standaard beginnen, met dubbelgebroken. Dat doe ik liever dan enkelgebroken omdat pony's op die leeftijd aan het wisselen zijn en dan nog weleens een hangend rooster hebben. Een enkelgebroken kan daar vervelend in drukken.

Happy mouth zie ik toch weer als iets speciaals wat je misschien in een speciale situatie kiest, maar niet als standaardkeuze.

Een kneveltrens ligt wat stabieler in de mond en is dus geen rare keuze voor een jong paard. Wat je ook kan doen en wat minstens zo goed is voor een jong paard, is een bus- of watertrens combineren met een lage neusriem. Een lage (Hannoveraanse) neusriem geeft nl. ook veel stabiliteit in de mond. Hij heet niet voor niets ook wel africhtingsneusriem!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:44

--> HAR

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:59

ik denk dat je het best kunt proberen waar je paardje het best op reageert.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:25

niet een te dik bitje, mensen doen vaak te dikke bitjes in bij jonge paarden. Maar vaak kunnen ze dan hun mond niet meer goed sluiten..

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:23

Oke bedankt!! :D
nog iemand?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:16

Zelf heb ik een dubbel gebroken kneveltrens, maar ik zou gewoon kijken waar je pony het best op reageerd. Uit eindelijk kom je vanzelf bij een goed bit terect.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 10:25

Afbeelding

Dit bit dan?
Weet iemand hoe dik deze is?
En heeft iemand met dit bit ervaring?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:56

waarom overleg je het niet met de stal waar ze zadelmak gemaakt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:21

Ik zou dat gewoon aan de stal overlaten waar hij heen gebracht word. :) Doen wij ook altijd, als ze dan thuis komen vragen we even na wat voor bit hun er in hadden, en dan proberen we eerst dat. Die mensen zien het snelste wat er het beste in ligt. :)

Paard wat afgelopen jaar beleerd is liep daar op een dubbelgebroken watertrens, dus wij hebben dat ook overgenomen maar vond het zelf niet zo lekker lopen, toen er een dubbelgebroken happy mouth in maar daar werd hij mega onrustig van .. En nu zit er gewoon een enkelgebroken watertrens in en alles is opgelost. :)
Het zal toch wat uitproberen zijn op het begin. ;)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:26

Denk dat het ook echt even proberen is. Mijn pony is al met zoveel bitjes gereden, maar heb nu een dubbel gebroken Happy Mouth. Vind ik het lekkerst rijden, omdat de pony zacht moet worden in het mondje (is vroeger een beetje verpest).

De pony's die op stal ingereden heb, reden we met een lekker dik watertrensje. Dit was eigenlijk bij alle paarden goed.

Succes!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:21

ik heb altijd geleerd dat paarden die ingereden worden dat je die beter niet met watertrens kunt rijden omdat die te bewegenlijk is maar is dat zo?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:31

Ik ben niet zo voor rubberen bitjes, vaak omdat deze redelijk dik zijn, iets wat de meeste jongen paarden niet kunnen gebruiken.

Dubbelgebroken lijkt me een prima start! Hou er rekening mee dat een enkeling ook te onrustig in de mond is voor een dubbelgebroken bit, al komt dat niet vaak voor.

Ik zou absoluut voor een kneveltrens gaan, het helpt de paarden net even door de extra druk aan de zijkant, het bit ligt erg stil (idd, watertrensen ed zijn mij in het begin te bewegelijk) en mocht je er ooit afdonderen (toch niet heel uitzonderlijk bij jonge paarden) trek je het bit niet door de mond, zo voorkom je nare ervaringen met bitten bij je paard :)

Lise81 schreef:
Ik zou gewoon een goed passende (D- of bus-)trens nemen, naar mijn idee is dubbelgebroken vriendelijker. Kneveltrensen heb je ook dubbelgebroken. Ook heb je halve kneveltrensen, dan zou ik dan nog eerder voor gaan dan een hele.
Verder is een bit net zo hard als de hand van de ruiter!

Waarom als ik vragen mag?