Boomloos zadel pads: Doel, soorten, beste keuze?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Boomloos zadel pads: Doel, soorten, beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:30

Omdat ik graag voor mijn paard een boomloos zadel wil, ben ik me aan het oriënteren op de pads de er onder kunnen/moeten. Door de bomen ben ik helaas het bos een beetje kwijt, misschien dat hier iemand is die mij kan helpen met bomen kappen.

Wat ik er nu van begrijp, is dat die pads eronder moeten voor ruggegraatvrijheid en drukverdeling. Maar wat voor materiaal zit er dan in die pads? Ze zijn qua prijs niet echt met dekjes te vergelijken, wat maakt ze nu zo duur? En uiteraard: welke soort is het beste, wat geeft de beste drukverdeling/ruggegraatvrijheid? Ik zie verschillende soorten voorbijkomen, en weet het echt niet meer :+ Bv. budgetpad, dat klinkt niet erg gezond, nogal goedkoop(=duurkoop?)

En dan heb je dubbeldikke inlages en enkel dikke inlages en speciale en nog specialere en duurdere en nog duurdere... Wat is het verschil? Wat zijn het?

Het is onder tussen wel duidelijk dat hier een boomlooszadel-leek spreekt. Ik wil gewoon het beste voor mijn paardje, vandaar alle vragen.
Ik kwam ook deze site tegen, zou zoiets ook geschikt zijn?

ps. misschien ligt het aan mijn zoekfunctiekunsten, maar via de zoekfunctie ben ik niet geslaagd.

cherish

Re: Boomloos zadel pads: Doel, soorten, beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:34

Je hebt de dekjes van barefoot, die zijn erg goed.
het dure eraan is dat er inlages inzitten die zeker nodig zijn voor een betere drukverdeling en ruggegraadtsvrijheid.

zelf rij ik met een barefootdekje met fleece aan de onderkant en een budgetpad, daar heb ik dezelfde inlages in, dus denk niet dat ze slechter zijn, maar gaan misschien wat minder lang mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:36

Stel je vraag anders in het boomloos topic in de huiskamer. Daar zitten ook de experts.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:37

De dekje voor boomloos zijn net zo belangrijk als het boomloze zadel zelf. Ze kunnen niet los van elkaar. Omdat het boomloze zadel geen boom heeft :+ moet het dekje de ruggegraat vrij houden.
http://www.boomloosrijden.nl is een goede site, hier staat ook veel informatie op.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:05

Dank voor de reacties! Ik ga die site even bekijken, en ben het hk topic al binnengevallen.

Maakt het in theorie uit hoeveel inlages je hebt? Hoe meer hoe betere drukverdeling? Maar dan ligt het zadel ook hoger op de rug, neem ik aan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:47

Dit topic is erg handig:
[HAR] Overzicht pads voor boomlooszadel

Onder mijn cheyenne had ik de normale grandeur pad. Prima ding! Super kwaliteit, paste prima, lag heel mooi, fijn materiaal..

Onder mijn arizona heb ik een grandeur pad met sympanova gehad, en een cutter shockpad. De shockpad vond ik veel fijner (en mooier) dus de grandeur is de deur uit gegaan, en nu rijd ik alleen nog met de shockpad. Ik ben aan t sparen voor een tweede :D
Maar die shockpads passen alleen onder de westernmodellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:03

Als je kijkt naar de prijzen van de pads : die zijn eigenlijk ook belachelijk hoog.

Vandaar ook dat er ook steeds meer goedkopere komen.

De Budget-Pad en de Hi-Tech pad zijn een stuk goedkoper , de materialen zijn misschien iets minder duurzaam dan die van de Grandeur en er hangt geen merknaam aan ;)

Maar ze zijn wel weer beter en steviger aan de zadels vast te maken waardoor ze niet zo snel schuiven.

Boomloosjes zoals de Barefoot hebben zo'n speciale pad nodig , niet door het ontbreken van de boom ;) maar door het ontbreken van de kussens.

De reden om geen kussens aan het zadel zelf vast te maken , zijn , dat het zadel dan makkelijker qua pasvorm blijft en beter met het paard mee kan bewegen. En zodat de kussens (van het dekje dus) direct op het paard komen , en er niet nog een dekje ONDER de kussens (als ze direct aan het zadel vastzitten) wordt gelegd. Want dan kan het weer strak gaan trekken over de ruggegraat , of gaat de rugnaad van het dekje tussen de kussens zitten waardoor er minder ruimte voor de ruggegraat vrij blijft.

Hoe dikker de pad / inlages (kussens) , hoe meer schokdemping.
Of hoe meer ruimte de ruggegraat heeft , ook als er een zwaardere ruiter op gaat zitten die de inlages meer indrukt.
En je maakt van een O-vormig paard meer een A-vormig "zitje" , doordat de inlages een smallere zit geven.

Maar dikke inlages zetten je ook wat verder van je paard af , waardoor je minder gevoel hebt met je paard.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:06

Ik heb zelf de HKM full protec pad.
Ik vind het persoonlijk een fijne pad, maar ik geloof dat die alleen geschikt is voor onder een VPS zadel (de nieuwere barefoots dus)
Ik vond het zelf wel leuk om een vierkant dekje te hebben..
Ik heb het nu een keer of 5 gebruikt, en ondanks de gladde onderkant schuift het niet..

Succes met je zoektocht.. ik zag door de pads het bos ook niet meer..
Misschien is het een kwestie van uitproberen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:11

Wat ik me nou afvraag, mensen die een testzadel en pad hebben geprobeerd..
Hebben die nou ook een fysio of zadelmaker er bij gehad om het te laten controleren qua druk etc?
Het enge van boomloos vind ik dat veel mensen er met een mooie afdruk etc. maar van uit gaan dat het goed is. -of zeg ik het nu verkeerd?-
Dat vind ik een beetje scary, vooral met de druk van de beugelriemen.
Ik rijd nu een paard waar je zeer slecht op door kan zitten, doordat het mega opgooid.
Zeker als het paard nog niet los is dus niet lichtrijden vind ik dan geen optie.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:27

Ik moet zeggen dat ik met de oude barefoot daar ook bang voor was, maar de nieuwe met vps is echt stevig.. die kun je ook niet dubbelvouwen..

Wij hebben de afdruk samen met een ervaren boomloosrijder bekeken, en die vond het er goed uit zien..
Ik denk dat ik de da er de volgende keer ook even naar laat kijken. mijn da rijd ook boomloos.. dus ik ga er van uit dat ze er wel verstand van heeft.. zijn raadde me ook een boomloosje aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:33

Oke, wat was de reden van je dierenarts dat ze boomloos ging dan?
Mocht ik ooit boomloos willen laat ik er eerst iemand met verstand naar kijken iig, dat doe ik met een boomzadel ook.
Rijd jij wel gewoon licht of niet?
Ik bedoel, je op laten gooien door je paard is leuk, maar als ik gas terug wil nemen door langzamer licht te gaan rijden -wat regelmatig moet- wil ik wel zonder zorgen dat kunnen doen. :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:37

Ik rijd gewoon licht in mijn zadel..
Mijn da heeft ook een jong paard.. en omdat het dan een enorme toestand is om je boomzadel passend te houden is zijn boomloos gegaan..
Bij mijn paardje is het een kwestie van heel breed, en niet erg lang.. daarom raadde ze mij een boomloze aan..
En natuurlijk ook omdat hij nog jong is en nog veel verandert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:20

Moonfish :

het komt heel regelmatig voor dat mensen een testzadel bestellen precies in een week waarin ze een afspraak hebben met een DA . Physio , Osteopaat of wat dan ook.
Omdat ze dan meteen het zadel mooi mee kunnen nemen in de behandeling of de controle.

Of vaak komt de behandelaar zelf met die suggestie.

Het verloopt dan op verschillende manieren.

Vaak zegt men : probeer het maar , dit zou best wel eens goed kunnen werken :j

Of soms denken ze (net zoals zoveel mensen) : hm dit kan niet goed zijn , omdat ze (net zoals zoveel mensen :P ) helemaal geïndoctrineerd zijn van het belang van een boom.

Maar de grap is dat ze dan toch wel een kleine mogelijkheid zien dat het TOCH werkt , met een boomzadel ook geen betere oplossing kunnen bieden , en zeggen : nu ja gebruik dit zadel dan maar even om aan te kijken wat het effect is. Of dat de eigenaar van het paard zegt dat die ECHT de Barefoot wil blijven gebruiken omdat die merkt dat het paard daar een soort opluchting mee ervaart.

De behandelaar is dan eerst nog een beetje pessimistisch maar in de loop van de volgende weken krijg ik dan mailtjes van de eigenaar dat men verbaasd is bij latere controles dat het paard ineens een stuk soepeler , makkelijker en sterker in de bewegingen is geworden :D

En die eerst wat afwijzende behandelaar ineens behoorlijk enthousiast wordt , en soms gaan ze dan zelf ook nog met zo'n zadel rijden op hun eigen paard(en) , dat is wel leuk !

Het is ook niet voor niets door een paarden-fysiotherapeute op de markt gebracht...het is gewoon een superfijne oplossing voor veel problemen.

Neemt niet weg dat het niet altijd werkt in elke situatie , maar dan KAN ook niet. Dat kan geen1 zadel , daarvoor zijn er teveel verschillende soorten / maten / types gebruikers.

Men maakt elkaar ook wel een beetje gek met de nadelen van boomloze zadels.

De grap is nu juist , dat elk nadeel van boomloos , bij boom net zo hard een nadeel is.

Op 1 of andere manier beseffen mensen dat vaak niet , dat is echt jammer.

Net zoals dat lichtrijden.

Op vrijwel elk zadel geeft dat een bepaalde puntbelasting vergeleken met volledig in het zadel zitten.

Alleen vrijwel niemand waarschuwt daarvoor , terwijl wij van bvb. Barefoot dat wel doen , vanwege die fysio-achtergrond.

Het is een stukje extra voorlichting , net zoals dat opstijgen vanaf de grond niet zo goed is.

Dat zeggen we niet omdat onze zadels daar niet voor deugen , dat geldt voor vrijwel ALLE zadels en paarden.

Maar omdat wij zo eerlijk zijn om ervoor te waarschuwen , denkt men dat het een specifiek probleem is van onze zadels.....lekker is dat :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:46

Duidelijk. De puntbelasting is niet typisch boomloos dus.
Ik lees best veel negativiteit rondom boomloos, dan vind ik het dus best griezelig om het zomaar te proberen.
Het is iig iets wat ik ooit zou willen proberen, en inderdaad, geen enkel zadel past en vind een paard fijn op alle paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:18

Dat vind ik ook jammer , dat voor-oordelende gezwam over boomloze zadels....

Natuurlijk is het niet altijd perfect met een boomloos zadel , net zo min als dat met een boomzadel is.

Maar de mensen die er zo negatief over lopen te zemelen praten elkaar allemaal na.

Het begint met 1 iemand die een stalgenootje heeft die met een boomloos zadel rijdt met een verkeerd dekje ofzo , waardoor witte plekken ontstaan.

En diegene gaat vervolgens tegen iedereen die het maar horen wil , lopen doorvertellen dat boomloze zadels niet deugen.

Dar er nog 10 andere stalgenoten zijn die allerlei problemen met boomzadels hebben gehad vergeten ze dan maar even voor het gemak , want boomzadels zijn immers normaal en standaard , maar juist zo'n aparte boomloze dat is leuk als je daar "kennis" van hebt , dus dat kwekt men graag door :P

Of iemand die een zadel getest heeft , er niet meteen lekker in zat , en het zadel daar maar de schuld van geeft. Terwijl diegene het zadel bvb. tever naar voren had gelegd , de beugels raar kort heeft gedaan , of gewoon zelf totaal geen goede zit heeft waardoor je in het begin even je evenwicht moet zien te vinden.

Men heeft dan geen geduld om het even echt de kans te geven , of om even info te vragen aan iemand met verstand van het betreffende zadel , maar wel een leuk nieuwtje om rond te kwekken : IK heb al een boomloos zadel geprobeerd en het is niks hoor :n

Voor een enkeling werkt het ECHT niet , en dat is dan ook geen schande want dat KAN nu eenmaal ook niet.

Maar de meeste negatieve reacties zijn van "kwekkers" die elkaar napraten of voor het gemak maar even weglaten dat ze de zadels geen eerlijke kans hebben gegeven.

Veel mensen kwakken er een keer een boomloosje op en als het niet bevalt schrijven ze meteen het hele "boomloos" - gebeuren af.

Of ze horen 1 negatief verhaal en nemen dat dan meteen over , dat boomloos "slecht" is en dat boomzadels beter zijn.

Dat tegenover elke negatieve boomloos-ervaring tientallen negatieve boomzadel-ervaringen bestaan , vergeten ze dan maar voor het gemak. Dat is zo ontzettend maf !

Zo werkt het nu eenmaal in de maatschappij , maar eigenlijk is het natuurlijk van de gekken.

Als je een keuze hebt tussen 2 dingen , bij 1 ding gaan focussen op mogelijke problemen en bij het andere ding die zelfde (en extra !) problemen niet willen zien :P

Feit blijft : wanneer je op een paard gaat zitten , geef je druk op een kleine oppervlakte. En zit je altijd een betje "in de weg" , zonder ruiter is natuurlijk vrijer bewegen.

Maar we willen er toch graag op rijden , en onze verantwoordelijkheid is het dan om het dragen van dat ruitergewicht zo comfortabel mogelijk te maken.
Een harde vorm tussen 2 bewegende en flexibele lijven stoppen is dan niet het meest logische om te doen. Juist die beweging en de ruiter die het paard goed kan volgen , zorgen voor een goede aansluiting van het ruitergewicht op het paard , zonder knijpen of juist loskomen , zoals bij een bridgend boomzadel.

Met een "kussen" en je eigen lichaam kun je het paard veel beter volgen dan dat een zadelboom met kussens dat kan doen.

Maargoed , een traditionele zadelmaker die ziet dat weer heel anders natuurlijk , een westernzadelmaker ziet het weer anders dan een Engelse zadelmaker , enz. Dus uiteindelijk komt het toch neer op je eigen gevoel , als paardeneigenaar / ruiter zijnde.

En bij mij is het dan zo : hoe mooi en interessant ik sommige boomzadels ook vindt , ik vertrouw ze gewoon niet.
Het theoretische voordeel van de boom valt in het niet bij de praktische voordelen van boomloos.... zo zie ik het.

Maar het blijft een kwestie van goede voorlichting zodat je wel het juiste zadel en dekje kiest , anders werkt het ook niet altijd.