passend hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

siemons

passend hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:54

Hallo ik ben nieuw en weet nog niet goed hoe het werkt maar ik heb een vraag
Sinds kort hebben wij een "groene"andalusier van 3 jaar oud
Ik zou haar graag hoofdstel en zadel mak maken maar eerst moet ik een hoofdstel vinden voor haar.
Onze Lola heeft een ramsneus en past niet elk hoofdstel
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet oplossen en waar ik op moet letten? ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:37

Welkom op Bokt. :D

Toevallig ben ik met mijn nichtje onlangs ook tegen dit probleem aangelopen. Zij heeft een paard gekocht met een nogal grove kaak. Het hoofdstel wat we voor het paard hadden uitgezocht, bleek dus ook niet te passen.

Zij heeft uiteindelijk wel een hoofdstel gevonden, eentje van het merk Antilope. Die vallen wat ruimer.

Afbeelding
Ze zijn ook met wit onderlegd verkrijgbaar. Ik geloof dat ze rond de 60 of 70 euro zitten.

Ik denk dat je vooral moet letten op de mate waarin een hoofdstel verstelbaar is. Misschien een idee om op te meten hoe groot de omtrek van haar neus is?

Succes! :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:09

Het hoofd van je paard opmeten waar jij denkt dat er problemen kunnen zijn en een centimeter meenemen naar de ruitersportzaak.
Vaak kun je een hoofdstel ook ruilen als het niet past.

Maiska

Re: passend hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:00

Ik weet niet of er een speciaal hoofstel voor is :)

Waar je wel op moet letten is dat de neusriem ongeveer 2 vingers onder het jukbeen komt te zitten. En aan gezien je paard waarschijnlijk een brede neus heeft ter hoogte van de neusriem, zou ik de omtrek van zijn neus ook opmeten en dat mee naar de winkel nemen. Een maat full zou moeten passen, maar het ligt aan het merk :j Ruilen kan eigenlijk wel altijd.

Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:34

Ik heb voor mijn Lusitano hetzelfde probleem, voor het hoofdstel zelf past ze maat cob, maar frontriem en neusriem moet ze echt maat full hebben.
Het is dat gewoon een kwestie van even uitzoeken wat wel en wat niet past.
Sommige merken vallen wat kleiner dan andere en daarvan past ze dan goed de maat full hoofdstellen.
IR past haar bijv. goed en Chamberlain.
Kieffer valt vaak weer wat ruimer, en dat past haar dan meest net weer niet...

Als je in een ruitersportzaak gaat kopen moet je gewoon even vragen of je mag passen en dan desnoods een cob en een full meenemen om even te vergelijken.

(mocht je interesse hebben, ik heb hier nog een ruim vallend cob hoofdstel hangen, nieuw, dat de lusitano's bij ons ook passen)