het leed wat deken heet!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

het leed wat deken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 22:22

Nou de titel zegt het al.
Ik heb deze winter echt een mega probleem gehad met dekens.

Ik heb er een paar gehad, waaronder de QHP dekens, BR-dekens. Eigenlijk wel goede dekens zou je zeggen.
Maar toch, de schoften van mijn paarden waren het er niet mee eens en Iris haar schoft lag als eerste open.
Pfff balen.
Nou had mijn vriendin een wheaterbeeta highneck liggen. Nou ik geprobeerd, super. Dus die draagt iris nu.
Gevolg: schoft helemaal dicht, ik blij, paard blij.

Ik had zo'n deken besteld voor eowyn. Afijn, 4 weken later en ik heb de deken nog niet binnen, dus winter al weer zowat voorbij en
dan krijg ik nog een keer mijn deken (komt als het goed is volgende week, zucht :( ) maargoed, met mopperen krijg ik dat ding niet eerder binnen.
Nu loop ik dus te tobben met dekens en heb nu weer een andere deken te leen. Schoft is niet blij, maar ligt gelukkig nog niet helemaal open.

Nu wil ik straks een tussentijdse deken hebben van 150 a 200 gram, maar het liefst met highneck, omdat ik bang ben dat de schoften
weer open komen te liggen.
Ik wil geen rotzooi meer op mijn paarden, want dit leed word je niet vrolijk van.

Afijn, nu mijn vraag aan jullie:
Welke deken raden jullie aan, hebben jullie ervaring met dekens zoja, welke?
enz enz..

Oja, mijn paarden lopen 24 uur per dag rond in een hit-actief stal, dus ze moeten goed blijven liggen en waterdicht zijn en sterk.

HELLUPP!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:25

Hebben jou br dekens geen halve hals? Die van mij nl wel hierdoor geen last een schoftwond. Mijn vriendin had op haar haflinger hh highnek maar die lag niet goed. Verschilt natuurlijk per type paard.
Ik zou als ik jou was voor één gaan met halve hals, gewoon ff googlen!

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:26

ik heb een Rhino wug medium. dat is een 200 grams deken met een halve hals en ik vind het een geweldige deken! Hij blijft op mijn paard zeer mooi liggen en is goed wind en waterdicht. Als je wat meer info wilt over de deken zou ik is kijken bij de paardendrogist, daar hebben ze em trouwens ook ik een 0 grams deken.

succes verder!

LizMD

Re: het leed wat deken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:27

Halve hals is niks, spreek uit ervaring, gaat ook trekken. De amigo dekens liggen super (vallen over de schoft). Ik weet niet hoe dat met de andere horseware dekens is.

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:28

wilde dat dus net zeggen die rhino vind ik dus een super deken heb m al 3 jaar :D
en geen schuurplekken!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 22:28

Ben me rot aan het googlen, maar het is toch nog best moeilijk.

Ik heb nu een harry's horse highneck tor gezien.
Iemand ervaring hiermee?

Sorry als ik vanaaf niet meer reageer, maar flappie moet aan het zuurstof.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:28

HH thor highneck heb ik gehad, lag in principe redelijk, maar ik vond hem erg smal. Hierdoor schuurde hij op mn paard zn schouders.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 22:29

gaat morgen effe googlen naar de rhino.

ooo mijn paard is vrij breed, dus niet echt een optie dus...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:36

Bij mijn paard met redelijk hoge schoft past maar 1 deken nl horseware rhino (of de nog duurdere horseware Rambo). Ik heb de afgelopen jaren vele merken gehad waaronder anky en bucas. Schoft kapot, borst kapot, niet blijven liggen. Nu ik alleen nog maar de horseware gebruik is het probleem over. Had hetzelfde met de vliegendeken. Weatherbeta en bucas, weer de schoft kapot. Heb nu ook als vliegendeken een horseware.
Blijven goed liggen (ze hebben niet eens bilkoorden, alleen een koord achterlangs)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:53

eowyn04 schreef:

Mijn haf heet Flappie :D .

Een pony die ik ken had ook altijd veel last van schoftwonden. Die was geholpen met een Harry's horse highliner. Qua prijs vallen die wel mee, dus dat kun je nog eens proberen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:25

eowyn04 schreef:
Ben me rot aan het googlen, maar het is toch nog best moeilijk.

Ik heb nu een harry's horse highneck tor gezien.
Iemand ervaring hiermee?

Ik heb de HH thor zonder halve hals en ik vind het echt een topding. Volgens mij is het qua stof precies dezelfde deken, dus wat mij betreft een aanrader :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:36

De rhino met halve hals heb ik ook gekocht omdat mijn bucas ineens schoftdrukkingen gaf na 4 jaar :?
De rhino ligt als een huis, zelfs nu mijn konttouwtje afgebroken is verschuift hij nog geen cm en ook met een halve meter sneeuw erop bleef hij waterdicht. En natuurlijk geen drukkingen meer.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 09:23

Toppie!!
ik ga effe googlen naar de rhino.
Mijn mannetje en ik willen gewoon nu goeie dekens, kost misschien wel weer wat, maar hier word je niet vrolijk van.

tja...en 2 paarden met hetzelfde probleem....
Volgende keer witte muizen kweken, is een stuk makkelijker en goedkoper :D

hihi petra wat een leuke naam voor een haf: flappie :D :D :D

Allemaal thanx!!
Er is toch nog hoop 8-)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:45

Je zou ook kunnen kijken naar Dominick dekens, die liggen echt super :j

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:49

Ik ken het probleem ook alleen niet op de schoft. Ik heb al heel veel verschillende deken uitgeprobeerd, maar van alle dekens krijgt mijn merrie schuurplekken op haar borst. Heb zelfs al een borstbeschermer laten aanmeten, maar dat ding werkt zelfs niet. Wat kan ik hieraan doen?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:09

iertje, welkom in het leed van de dekens... :D

Eowyn heeft beide.
De schoft gaat naar zijn grootje, maar krijgt op de schouders schuurplekken.
Ik heb ook zo'n paardenbeha gebruikt. 1e jaar prima, 2e jaar hielp dat ook niet meer.
Ik spuit nu om de dag glansspray, zodat het glad word en de haren niet afbreken. Dit helpt vrij aardig. Ik heb de plekken
aardig onder controle. Nu die schoft nog ;(

Iertje kreeg dit jaar ook van haar paardenbeha een kapotte schoft, dus dat schoot helemaal niks op ;(

Ik denk dat ik voor de rhino wug ga.
Wel wat prijsig. 157.50 euro per stuk. Maargoed. Ik wil goede dekens en als ze lang mee gaan vind ik dat minder erg.
Heb ondertussen ook gemerkt dat goedkoop soms idd echt duurkoop is ;(

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:40

Schuurplekken en wondjes ontstaan door een deken die niet goed past. Understatement, dat wist je vast al. :D

Ik heb zelf een hele goede ervaring met de Weather Beeta dekens. Mijn merrie loopt onder een staldeken met loopsplit van dit merk.

Verder heb ik nog een van Eskadron met 150 grams vulling. Ook een fijne deken.

Het voordeel van die WB-deken is dat ie met nylon gevoerd is. Je ziet dus absoluut geen schuurplekken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:43

De horseware deken zijn ook glad van binnen, mijn paard heeft hier door bijna geen schuurplekken. Bij andere dekens had ze zelfs kale plekken.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:52

Horsewaredekens! Mijn paard kreeg ook van alle soorten en merken dekens een kapotte schoft en schuurplekken. Sinds ik op dit merk dekens over ben gestapt heeft ze nergens meer last van.

Ik had voor haar de rhino wug besteld en voor mijn andere paard de amigo. Maar ze verzoop in de rhino, dus op hoop van zegen de amigo opgegooid en dat gaat al 4 jaar prima!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:14

Hier nog al een Horseware fan :D Ik zweer erbij, en dan met name de Rambo's. Ze liggen als een huis, en geen schuurplekken waar dan ook, en ze leven langer dan welke deken ook.

Maar mocht je paardje zich zelfs met een Horseware nog kapot schuren, ga eens kijken naar een western/quarter deken. Dat zijn dekens die een uitsparing op de schoft hebben. Zocht een plaatje ervan voor je, maar mijn verbinding wil effe niet meewerken ;( Op western Bokt kunnen ze je vast wel verder helpen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:17

Lami-cell heeft toch ook dekens met schoftuitsparing?

Toch denk ik dat je probleem opgelost is met horswaredekens. Die vallen over de schoft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:24

ik heb voor de mijne WB halve hals, super fijne deken.
Afbeelding

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:01

Ik heb juist mindere ervaring met weatherbeeta. Die van mij regende na anderhalf seizoen al door. Het was de duurste deken die ik had en hij is als eerst stukgegaan. Het is ook de enige deken die mijn paard ooit gesloopt heeft (scheur in de staartflap).
ik ben wel heel blij dat mijn haf geen gevoelig huidje heeft. Meestal krijgt ze zodra ze begint te verharen op elke schouder een heel klein schuurplekje, verder niets.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:21

Jemig, da's zonde van je centen, Petra_O. Ben je er ook mee teruggegaan?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:37

Ik had hem via mijn smid (die had toen een ruitersportzaakje) voor inkooprijs gekregen. Ik ben er niet meer achteraan gegaan omdat die winkel toen al niet meer bestond.
Een stalgenoot is wel teruggegaan met een weatherbeeta met hezelfde probleem en die kreeg hem zo terug. Ze hadden hem getest en hij was volgens de fabrikant gewoon waterdicht. Maar ondertussen lekte hij al door als je een paar minuutjes de tuinslang erop zette...
Mijn hh dekens zijn een stuk goedkoper, maar die passen beter en blijven veel langer mooi!