springzadel-vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

springzadel-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:59

Na een hele lange periode kan ik een springzadel aan gaan schaffen. Deze word voor een paard van nog maar 3 jaar (het paard zal dus nog wel veranderen).

Nu heb verschillende zadels op het oog en zou ik graag jullie mening horen (een zadelmaker spreekt immers vaak toch in eigen voordeel, daardoor laat ik het zadel ook bij mijn eigen zadelmaker aanmeten, maar deze verkoopt geen springzadels) ;

Nieuw ;
- Knight rider : Spy
- Henri de revel
- Chamberlian Luciano (ben totaal niet tevrede over ander chamberlian zadel ik weet niet of deze veel beter is)

En 2e rans ;
- Keus uit vele merken en modelen oa. prestige, stubben, knight rider enz.

Evt. zijn andere sugesties in prijsklasse tot €500,- ook in orde (nieuwe zadels zijn showmodelen, in uitverkoop enz. ander kon ik ze ook niet betalen :P )
Alleen ik raad je vast af om merken te noemen als ; wintec, thorowgood enz. Ik zoek een springzadel van zeer goede kwaliteit. MP heb ik tevens ook al helemaal afgezocht.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:07

Waarom zou je nu al een goed springzadel kopen als de kans groot is dat ie er over een jaar is uitgegroeid? Heb zelf ook een bijna 3 jarige en die krijgt gewoon een goedkoop vzh zadel op hoor (mijn eigen dure zadel past dr niet en die ga ik nu ook nog niet laten aanpassen of inruilen) Het is maar een advies :)

SplashIsLief

Re: springzadel-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:09

Ik zou voor een 2de handse gaan :j
En dan over een paar jaar als hij uitgegroeid is een mooi / goed / fijn zadel kopen.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:10

@Jeanine84 ; klopt, ik heb momenteel ook een veelzijdigheidszadel, maar dat ligt juist niet lekker. En je kunt bijv. een prestige, of passier of, stubben nog in verre aanpassen. Ik weet dus niet hoe dat zit met knight rider of henri de revel

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:02

Even een aanvulling de nieuwe zadels zijn dus bijna net zo duur als de 2e ranse.

Alleen ben ik niet zo goed op de hoogte van de kwaliteit en of dat de zadels die nieuw zijn net zo goed aanpasbaar zijn als de 2e ransen wat dus wel van belang is.

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:55

Ik zou een goed 2e hands zadel kopen, zoals de anderen zeggen als hij/zij over een paar jaar uitgegroeid is kun je altijd nog voor een goede nieuwe gaan..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:58

Jeanine84 schreef:
Waarom zou je nu al een goed springzadel kopen als de kans groot is dat ie er over een jaar is uitgegroeid? Heb zelf ook een bijna 3 jarige en die krijgt gewoon een goedkoop vzh zadel op hoor (mijn eigen dure zadel past dr niet en die ga ik nu ook nog niet laten aanpassen of inruilen) Het is maar een advies :)

Je kunt ook een verstelbaar zadel kopen ;) Kieffer heeft tegenwoordig een exclusive boom die zeer ruim verstelbaar is. Maar goed dat zit niet helemaal in de prijsklasse van de TS :=

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:00

Ik zou een prestige pakken. Die past op ongeveer alle paarden, ook op al die van mij terwijl die toch heel verschillend zijn. Ook de jonge paarden worden er mee ingereden en later nog en dat past goed. En zou het toch niet zo zijn, weetje tenminste zeker dat je het ook weer voor een goede prijs verkocht krijgt !

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:03

Wat een onzin zeg, geen enkel zadel blijft passen, en elk paard veranderd. Anders doe je iets fout.

Wat mij betreft doet wintec zeker niet onder voor de merken die jij als nieuw omschrijft, helemaal niet zelfs. Ik zou gewoon wel een wintec aanschaffen, je hebt ook de leder variant, in drie kleuren met verstelbare boom. Anders kan je elke maand een nieuw zadel halen, paarden veranderen constant, maar jonge paarden gigiantisch..

Kan je doorsparen voor een nieuw zadel die aan al jou eisen voldoet voor als je paard 5 is..

Ik neem toch aan dat je met een driejarige niet dagelijks dusdanig hoge hindernissen pakt dat je dat perfecte springzadel nodig hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:06

Ik ben het helemaal eens met Blue9. Ik heb ook altijd een Prestige gehad, super zadels en ze passen inderdaad bijna op alle paarden. Ik heb inderdaad ook een jong paard ermee ingereden na een jaar zadelmaker laten komen en het lag nog steeds goed, kwam mede door de gelvulling in het zadel. Een echte aanrader dus Prestige!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:09

Inderdaad Bubsj ik neem aan dat jij zelf geen prestige hebt? We hebben hier echt geen zadels liggen op paarden waar het niet op past. Ik vind het eigelijk ook niet te vergelijken met een wintec qua kwaliteit, en inderdaad qua pasvorm.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:10

Bubsj schreef:
Wat een onzin zeg, geen enkel zadel blijft passen, en elk paard veranderd. Anders doe je iets fout.

Wat mij betreft doet wintec zeker niet onder voor de merken die jij als nieuw omschrijft, helemaal niet zelfs. Ik zou gewoon wel een wintec aanschaffen, je hebt ook de leder variant, in drie kleuren met verstelbare boom. Anders kan je elke maand een nieuw zadel halen, paarden veranderen constant, maar jonge paarden gigiantisch..

Kan je doorsparen voor een nieuw zadel die aan al jou eisen voldoet voor als je paard 5 is..

Ik neem toch aan dat je met een driejarige niet dagelijks dusdanig hoge hindernissen pakt dat je dat perfecte springzadel nodig hebt..

Persoonlijk heb ik nog nooit in mijn leven een wintec zadel gezien dat goed lag op een paard. Daarnaast vind ik kunstof niet prettig zitten.

En inderdaad geen enkel zadel blijft passen dat had ik al aangegeven het wordt ook aangepast.

Daarnaast is er nu een budget waar ik toch redelijke nieuwe zadels voor kan kopen (deze zadels hebben normaal ook een prijs die ver boven mijn hoofd gaat). Alleen is mij niet helemaal bekend of deze net zo goed vermaakt kunnen worden als sommige 2e ransen merken. En of ik nu een Knight rider 2e rans koop of nieuw zie ik meer voordelen in een nieuw zadel als ik deze kan betalen.

Verder laat ik zo zeggen het is geen rijtechnisch topic, dit paard zal dit jaar nog springconcoursen starten (paar wordt 4) en ik hoop dat daardoor ook een goed zadel te vinden, mocht het later dit paard niet passen kan ik altijd nog geluk hebben dat mijn toekomistige paard (bijna 3) hem wel gaat passen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:11

Een paard is gewoon nooit uitgegroeid. Hooguit in de hoogte. Verder niet :n
Ik heb voor mijn jonge paard gekozen voor een duur, volledig aanpasbaar zadel. Hoeveel paarden belanden er wel niet bij de slager of de verzekering door het maken van een slechte start.
Mijn advies zou dan ook niet in jouw budget vallen, maar is een WOW.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:12

@sjakie, hoe graag ik het ook zou willen, ik krijg mijn ouders nooit zo gek om een WOW zadel te laten kopen. Ik heb vroeger nooit meer geld uit kunnen geven als €250,- en nu heb ik toch wel een redelijk budget tot mijn rekening en ik weet dat een zadel nooit blijft passen, maar dat houdt je toch altijd 2e rans of nieuw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:15

Blue9 schreef:
Ik zou een prestige pakken. Die past op ongeveer alle paarden, ook op al die van mij terwijl die toch heel verschillend zijn. Ook de jonge paarden worden er mee ingereden en later nog en dat past goed. En zou het toch niet zo zijn, weetje tenminste zeker dat je het ook weer voor een goede prijs verkocht krijgt !

Even een aanvulling;
Passier, Stübben dus eigenlijk alle dure zadels. En zoals ze zegt passen ze idd op de meeste paarden! En ook als ze hem op een 3 jarige leggen meestal daarna ook nog.
Wintec zeker niet doen, als je paard een lastige rug krijgt dan past dat zadel nooit, en dan ook echt nooit meer. Dit is dus met mijn oude pony gebeurt, ik had een van de enige zadels wat echt goed paste, hun kochten een wintec zadel en dat zadel past nu niet meer (en is opgevult) en heeft nu drukplekken.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:16

Precies, als je veel geld kan uitgeven, ga voor een wow. Die kan je wel je hele leven blijven gebruiken. Voor de rest, 80 a 90% van alle paarden loopt met een verkeerd zadel rond, zadelmaker erbij of niet, iemand die verkondigt dat het altijd past en blijft passen hoeft bij mij niet aan te komen..

Het gaat hier om wat de ts vraag en wat haar budget is. Knight rider, Henri de rivel en Chamberlian zitten allemaal rond de 800 euro nieuw, dat vind ik deze B merken niet waard. Doen zeker niet onder voor een wintec. Met wol wel te verstaan, en ook door een zadelmaker afgesteld.

Je kan wel leuk een prestige aanbevelen, maar het past niet in deze prijsklasse, en hem aanbevelen omdat hij altijd past is onzin. En nee, ik rijd inderdaad niet met een prestige (momenteel) netzoals ik ook niet met een wintec, of ander Bmerk rij.
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 15-01-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:20

@ Bubsj ; het gaat om een 2e ranse prestige, of een ander 2e rans topmerk zoals passier of stubben eveneens ben ik me er niet van bewust knight rider en henri de revel een b-merk zijn ze hebben nl. een nieuwprijs van €1000,- of meer.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:23

Alsnog, geen enkel zadel wat niet aanpasbaar is (wow) kan altijd passend blijven, dat wil de meute je graag doen geloven.

Toch zijn die merken echt Bmerken, bel eens een goede zadelmaker op en vraag om advies. Daar heb je meer aan dan aan de mening van een stel bokkers (mag je mij ook toe rekenen, al verdiep ik me wel erg in passende zadels).

Maar waarom wil je nou voor je driejarige een perfect springzadel? Ik neem toch aan dat je niet van plan bent meteen parcoursen te springen?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:28

@Bubsj ; direct - nee, maar om tussentijds van een paar maanden een veelzijdigheids of goedkoop zadel te kopen vind ik zonde dan beter meteen goed en vaker aanpassen. ;) Tevens krijg ik mijn zadelmaker niet aan de lijn en de betreffende zadelmaker die de zadels heeft liggen vertelde mij dat het een goed merk is (tja goede zadelmaker zijn moeilijk te vinden en als je ze niet aan de lijn krijgt wordt het nog lastiger; heb hem dan ook al een jaar niet meer nodig gehad :Y) )

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:35

Bubsj schreef:
Alsnog, geen enkel zadel wat niet aanpasbaar is (wow) kan altijd passend blijven, dat wil de meute je graag doen geloven.

Toch zijn die merken echt Bmerken, bel eens een goede zadelmaker op en vraag om advies. Daar heb je meer aan dan aan de mening van een stel bokkers (mag je mij ook toe rekenen, al verdiep ik me wel erg in passende zadels).

Maar waarom wil je nou voor je driejarige een perfect springzadel? Ik neem toch aan dat je niet van plan bent meteen parcoursen te springen?

Ik wil haar helemaal niks doen geloven vertel alleen mijn mening en ervaring. Jij zou dus beweren dat hier de helft van de paarden met verkeerde zadels loopt? Ook op concour met springen zie ik toch erg veel mensen met een prestige, stubben, passier en die hebben heus niet voor elk paard een ander zadel en kopen ook niet elk jaar een nieuw met een jonger paard. En dat zijn echt geen gekken die hun paard wat op de rug gooien. En tweedehands prestige ligt zeker in haar prijsklasse. En de TS geeft al aan het te willen laten checken door een zadelmaker

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:39

Ohja, dat beweer ik zeker :) En de ruiters zijn vaak niet de schuldige, ook veel zadelmakers weten niet waar ze mee bezig zijn.

Ze kan wel een passend zadel kopen, maar die past over 6 maand niet meer, zo werken jongen paarden nou eenmaal. Dat is niet erg, maar dat moet wel duidelijk zijn, voor een drie jarig paard koop je geen zadel voor het leven (behalve de wow dus :P )

Een wow is ook een goede oplossing voor handelstallen, die idd niet alle paarden met passende zadels rijden omdat ze niet voor elke een hebben.. De paardenwereld is niet altjd even mooi.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:06

Kieffer zadels zijn ook behoorlijk goed aanpasbaar, de kunststof boom kun je enkele boommaten laten verruimen dmv van verhitting. En voor 300 euro kun je een tweedehands Kieffer zadel kopen :j (En dat ze enkele jaartjes oud zijn maakt niet uit, volgens mij zadelmaker moet een goedonderhouden Kieffer zadel 40 jaar meegaan).

Aanpassen kost uiterraad wel geld, maar is een stuk goedkoper dan een nieuw zadel kopen en je paard heeft dan tenminste een goed kwaliteit zadel op zijn rug liggen :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:10

Ik heb zelf ervaring met de KR springzadels, ik vind het erg fijne zadels, erg zacht. Ligt ook op veel paarden goed.

Toch zou ik gevoelsmatig dan voor een tweedehandsje gaan van een beter merk (prestige, kieffer, stubben).

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:31

@LizMD ; hoe lang heb je je zadel al? blijft de kleur ook goed? had je ook andere keuzes (waarom dan deze) ? zit je er goed in ? is het goed aanpasbaar aan je paard?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:35

Ik heb het zadel nu niet meer, paste niet op mijn nieuwe paard. Heb het zadel denk een jaar of 2 gehad, zadel blijft lang netjes. Ik heb het zadel toen redelijk goedkoop nieuw kunnen kopen en hij lag prima op mijn pony. Je zit er prima in, vind de zit wel iets gedwongen; daar moet je van houden. Of het aan te passen is weet ik eigenlijk niet.